•    Valoarea totală a suprafetei centrelor comerciale noi din Europa se estimeaza ca va fi cu 26% mai mare în 2011 faţă de anul anterior;
•    Se preconizează că în 2011 suprafata de noi  centre comerciale care vor fi livrate  va fi mai mare decât cel din 2010 în jumătate din ţările care au făcut obiectul studiului;
•    La 1 iulie 2011, suprafaţa totală a spaţiilor comerciale din Europa se ridica la 135,1 milioane mp;

21231-tyumen_shopping_centre_russia.jpgConform celui mai recent raport al  Cushman & Wakefield, „Dezvoltarea Centrelor Comerciale in Europa in 2011”, se estimeaza o creştere a dezvoltărilor de centre comerciale în Europa. Deşi în unele ţări dezvoltările au fost stopate  în ultimii ani, avand in vedere  îmbunătăţirea cererii de spaţii comerciale precum şi atentia acordata deficitului de spaţii de primă clasă, avem motive sa estimam  o  creştere a activităţii de dezvoltare a noilor centre comerciale în multe ţări europene.

Peste 2,1 milioane de mp de spaţii comerciale noi au fost finalizate în Europa în prima jumătate a lui 2011, aproximativ la fel ca în aceeaşi perioadă a lui 2010. Din această suprafaţă, 71 centre comerciale noi acoperă 90%, iar restul de 10% reprezentând extinderi ale unor dezvoltari existente.

Dacă toate proiectele planificate vor fi finalizate la timp, totalul dezvoltărilor va fi, în 2011, cu 26% mai mare decât în anul anterior, când nivelul de finalizare a scăzut pentru al doilea an consecutiv. În 2010 au fost finalizaţi aproximativ 5,4 milioane mp de spaţii de centre comerciale, reprezentând o scădere de 29% faţă de 2009 şi cea mai mică valoare totală anuală de finalizare din 2004 până în prezent.

La fel ca în anii anteriori, Europei Centrale şi de Est i se atribuie majoritatea (58%) spaţiilor comerciale noi deschise în prima jumătate a anului 2011. Rusia, Turcia şi Polonia înregistrând puternice niveluri de dezvoltare. Cel mai mare proiect finalizat a fost Marmara Forum din Istanbul (156.000 mp). În Rusia au fost finalizaţi puţin peste 400.000 mp de spaţii comerciale – aproape o cincime din totalul european. După deschiderea AFIMALL City şi a altor două centre comerciale, Moscovei îi revine 36% din spaţiile noi din Rusia. Proiecte mari au fost finalizate şi în Novosibirsk, Yaroslavl, Kazan şi St Petersburg. În Europa Occidentală, Italia şi Spania au înregistrat cel mai mare volum de spaţii noi.

În 2012 este planificată finalizarea a 5,8 milioane mp de spaţii comerciale în Europa, deşi această cifră va depinde de cererea ocupanţilor şi de ritmul revenirii economice.

Rusiei şi Turciei li se atribuie 41% din proiectele în dezvoltare din a doua jumătate a lui 2011/2012. Aproape trei milioane mp de spaţii noi se preconizează că vor fi finalizate până la sfârşitul anului viitor, inclusiv proiecte mai mari de 100.000 mp în Krasnodar, Ufa şi Samara. În Turcia, sunt în construcţie peste 800.000 mp, majoritatea în Istanbul.

În Europa de Vest, Franţa şi Italia conduc clasamentul proiectelor în dezvoltare pentru a doua jumătate a lui 2011/2012. După încetinirea din ultimul an, se preconizează că Franţa va cunoaşte o revenire în finalizări. În Italia, sunt în curs câteva proiecte mari, deşi există o oarecare incertitudine cu privire la datele de finalizare, după numeroasele întârzieri recente.

Cât despre celelalte ţări, în special în Germania şi Marea Britanie activitatea rămâne redusa. În Germania, totalul de dezvoltări din 2011 şi 2012 va fi probabil cel mai mic din ultimii peste 20 ani. În Marea Britanie, totalul de finalizări în 2011 este dominat de Westfield Stratford City (176.500 mp, deschis pe 13 septembrie), a carui suprafata  reprezintă 81% din suprafata  totala a  dezvoltarilor  în curs preconizate a fi realizate in a doua jumătate a anului. Se preconizează că finalizările vor scădea dramatic în următorul an, ducând la cea mai redusă livrare anuală de spaţii de centre comerciale în Marea Britanie din ultimii 50 ani.

Justin Taylor, CEO Retail & Leisure, la Cushman & Wakefield din Marea Britanie a declarat: „Vedem o serie de locaţii europene care suferă de un deficit de spaţii de retail de calitate şi o puternică cerere din partea comercianţilor. Bunăstarea multor pieţe ocupaţionale a continuat să se îmbunătăţească, iar chiriile la spaţiile de primă clasă au crescut în circa o treime din ţările supuse studiului. Cu toate acestea, cererea ocupanţilor rămâne scazuta şi foarte selectivă în multe ţări. Estimam ca va urma o perioadă de incertitudine, pe măsură ce şi alte măsuri de austeritate vor intra în vigoare în aproape întreaga Europă.”

Volumul total de investiţii în retail în Europa a totalizat aproape 19,8 miliarde € în primul semestru, cu 4% mai puţin decât nivelul semestrului anterior şi cu 9% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010. Cota care revine segmentului de retail din totalul investiţiilor în proprietăţi comerciale s-a ridicat la aproximativ 35%, faţă de 33% în 2010.

Germania, Suedia, Rusia, Turcia şi o serie de pieţe mai mici din CEE au cunoscut o creştere considerabilă a volumelor de investiţii în retail, atât în ultimele şase luni, cât şi în prima jumătate a lui 2010. În Germania, volumul de investiţii în retail a crescut cu 37% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, în timp ce Suedia a cunoscut o creştere anuală de aproape 91%. În Rusia, Turcia şi Italia, primul trimestru al anului 2011 a adus cel mai mare volum trimestrial de tranzacţii de retail din 2007/08.

Totuşi, câteva ţări europene au înregistrat scăderi semnificative în activitate. În termeni absoluţi, Spania a cunoscut cel mai mare declin faţă de anul anterior din Europa: în prima jumătate a anului, volumul de investitii in retail a fost cu aproape 1,2 miliarde € mai mic decât în prima jumătate a anului 2010, ceea ce reprezintă o scădere anuală de 79%. Norvegia, Franţa şi Olanda au înregistrat şi ele scăderi mari ale volumului de investiţii, atât în primele şase luni, cât şi în perioada analoagă a anului 2010. În Norvegia, volumul de retail a scăzut cu 73% faţă de anul anterior; în Franţa cu 36%, iar în Olanda cu 50%.

Mike Rodda, Head of Cross-border Retail Investment, Cushman & Wakefield, a declarat „Ne aflăm pe o piaţă cu două viteze, în care pieţele principale (Marea Britanie, Franţa şi Germania), CEE şi din în ce în mai des Suedia se află în centrul atenţiei. În acest an, am văzut compresii semnificative ale randamentelor în Polonia, însă alte pieţe au beneficiat de atenţie chiar mai scăzută. Operaţiunile de finanţare sunt din ce în ce mai problematice, iar din acest motiv multe tranzacţii vor cădea până la sfârşitul anului. Totuşi, capitalul provenit din surse noi creşte pe măsură ce tranzacţii mari atrag oferte ale fondurilor de investiţii sau co-investiţii ale directorilor de fonduri impreuna cu mari companii  cu răspundere limitată.”

ROMANIA

Ultimele analize indica, pentru prima oara in ultimii doi ani,  o crestere anuala a economiei catre o valoare pozitiva.

Economia a crescut cu 1,7% in Q1 2011 comparat cu aceeasi paerioada a anului 2010.

Aceasta crestere s-a datorat in primul rand datorita exporturilor, in timp ce consumul domestic ramane insa la un nivel scazut.

Conform Eurostat  vanzarile anuale  in retail au scazut cu 5,9% in aprilie si cu 6% in mai.
Avand in vedere noile centre comerciale ce se vor deschide in tara, chiriasii din retail cunosc o bine venita revenire.

Retailerii internationali sunt interesati de extinderea retelei de magazine existente in Romania profitand acum de chiriile mai scazute.

Spatiile comerciale stradale atrag retaileri internationali déjà prezenti in centrele comerciale.  
In ceea ce priveste suprafata de centre comerciale livrate in Q2 2011 aceasta este putin sub 11.000 mp suprafata care include cea de-a patra extindere a Bucuresti Mall, extinderea centrului commercial Real Policolor Estrada (din Bucuresti)  si extinderea centrului commercial European Retail Park Braila. In ceea ce priveste parcurile de retail,  suprafata s-a marit prin dezvoltarea fazei a doua a retail park-ului Family Center Ramnicu Valcea, cu un aport in piata de 3,400 mp (GLA) suprafata comerciala.

In ceea ce priveste investitiile in centrele comerciale, nu a avut loc nici o tranzactie majora. City Mall din Bucuresti este in continuare oferit pentru vanzare, insa nu s-a reusit vanzarea lui in cele patru licitatii, desi pretul a scazut considerabil.

In concluzie, dupa un trimestru pozitiv, se prevede ca economia sa incetineasca intr-o oarecare masura in Q2. In orice caz, dupa doi ani de recesiune acum exista semnale incurajatoare in economie. In plus, majoritatea conditiilor impuse de FMI ca parte a imprumutului obtinut au fost realizate, ca urmare, se poat accesa in continuare noi fonduri.
Toate aceste semnale positive se asteapta sa incurajeze atat activitatea ocupantilor cat si a investitorilor in urmatoarea perioada.

- Sfarsit -

For more information, please contact:
Doinita Ilie    
Cushman & Wakefield, Romania
Tel: +40 (0) 21 40 80 300/ Mobile: +40 (0)740 309 889

Visit Cushman & Wakefield’s Knowledge Center at www.cushmanwakefield.com to access other reports on leading real estate issues, trends and market statistics from around the world.

About Cushman & Wakefield:

Cushman & Wakefield is the world's largest privately-held commercial real estate services firm. Founded in 1917, it has 230 offices in 60 countries and more than 13,000 employees. The firm represents a diverse customer base ranging from small businesses to Fortune 500 companies. It offers a complete range of services within five primary disciplines: Transaction Services, including tenant and landlord representation in office, industrial and retail real estate; Capital Markets, including property sales, investment management, investment banking, debt and equity financing; Corporate Occupier & Investor Services, including integrated real estate strategies for large corporations and property owners; Consulting Services, including business and real estate consulting; and Valuation & Advisory, including appraisals, highest and best use analysis, dispute resolution and litigation support, along with specialized expertise in various industry sectors. A recognized leader in global real estate research, the firm publishes a broad array of proprietary reports available on its online Knowledge Center at www.cushmanwakefield.com.

Despre Cushman & Wakefield:

Cushman&Wakefield este cea mai mare companie cu capital privat din lume in domeniul imobiliar.

Fondata in 1917, compania detine 230 de birouri in 60 de tari si are peste 13.000 de angajati. Compania reprezinta clienti care sunt mici intreprinzatori sau mari companii prezente in topul “Fortune 500 companies”.

Ofera o gama completa de servicii in cinci domenii majore:

Servicii de Tranzactionare, incluzand reprezentarea chiriasilor si a proprietarilor pentru tranzactionarea spatiilor de birouri, industriale si de retail; Piete de Capital, incluzand vanzari proprietati, managementul investitiilor, investitii bancare, servicii de finantare a datoriilor si a capitalului; Solutii Corporate pentru Ocupanti si Investitori, incluzand strategii imobiliare pentru corporatii mari si detinatori de proprietati imobiliare; Servicii de Consultanta, incluzand consultanta in afaceri si in domeniul imobiliar; Evaluare si Consultanta, ceea ce reprezinta servicii de evaluare proprietati imobiliare, analize de “highest and best use”, asistenta pentru rezolvarea disputelor si a litigiilor, expertize in diverse sectoare din industrie.

Lider recunoscut in cercetarea globala imobiliara, compania publica un numar variat de rapoarte pentru toate sectoarele in care activeaza. Aceste  rapoarte sunt disponibile in cadrul centrului de informare online “Knowledge Center”, www.cushmanwakefield.com/knowledge

Informatii despre Sectorul Proprietati de Birouri din Romania:
www.spatii-de-birouri.ro
www.offices-for-rent.ro

Informatii despre sectorul Proprietati Industriale in Romania:  
www.proprietati-industriale.ro
www.industrial-properties.ro

29 September 2011