Împărtăşim idei pe Facebook, povestim tuturor întâmplări de viaţă pe bloguri. De ce să nu împărţim şi spaţiul de lucru? Coworking sau spaţiul de lucru comun este termenul destul de des rostit de întreprinzătorii sau freelancerii care vor o experienţă de muncă total deosebită. Îl aleg şi pentru că este avantajos din punct de vedere al costurilor, pentru că plătesc doar un abonament lunar, fără să mai fie nevoie să achite şi alte utilităţi care ridică de multe ori costul chiriei într-un imobil de birouri.

28378-cowork-birou-cu-schimbul-fe539.jpgUn concept lansat în Statele Unite acum mai bine de cinci ani, care s-a răspândit peste tot în lume. În România a ajuns de curând, dar nicidecum prea târziu, ci într-o perioadă în care tinerii aleg calea antreprenoriatului şi pe timp de criză, ca mod de exprimare a propriei personalităţi şi imaginaţii.

Bucureşti, Sibiu, Timişoara şi Cluj găzduiesc fiecare, câte un „creative ideas hub”, gândite de persoane care au văzut în alte ţări amploarea pe care au luat-o aceste tipuri de spaţii.

Contabilii, designerii, arhitecţii, programatorii, avocaţii - exact mixul de membri care asigură inovarea socială şi care preferă spaţiile de lucru comune, pentru că au la îndemână aproape tot ce se găseşte şi într-un loc obişnuit: acces wireless la Internet, imprimantă multifuncţională, bucătărie, cabine pentru telefoane private sau skypecalls, lounge, săli de meeting. Totul pe baza unui abonament, între 18 şi 150 de euro pe lună. Un preţ de câteva zeci de ori mai mic faţă de închirierea unui spaţiu într-o clădire de birouri, pentru că tarifele sunt percepute pe ore de lucru şi nu pe metru pătrat. În plus, membrii îşi pot stabili întâlniri de afaceri în locul respectiv şi îl pot numi propriul birou.

HUB-UL DE IDEI CREATIVE

Ridică ochii de pe ecranul laptopului şi lasă privirea să îţi cadă, de pe ferestrele mari de la etajul trei al clădirii, pe furnicarul de oameni şi maşini din Piaţa Unirii. Este doar o mică pauză de lucru de la afacerea ta.

În The HUB, singurul spaţiu de coworking din Bucureşti, zgomotul nu intră şi nu îi deranjează pe tinerii cu laptopuri în faţă care se gândesc la propriile businessuri sau discută între ei, doar pentru a împărtăşi experienţe.

Chiar lângă Hanul lui Manuc, în imediata apropiere a Centrului Istoric din Bucureşti, într-un spaţiu de birouri reconstruit de curând pe scheletul unei clădiri din secolul al XIX-lea, s-a dezvoltat, în 2012, primul loc de lucru comun. A fost ideea a trei tineri întreprinzători, care s-au gândit la ea timp de doi ani şi care au pus-o apoi în practică. Între timp, constituiseră „roPot”, o comunitate care a organizat două conferinţe internaţionale în domeniul antreprenoriatului şi inovării sociale - Solution în 2010 şi Connection în 2012.

Cu o investiţie iniţială de aproximativ 200.000 de euro, din fonduri proprii şi un credit bancar, spaţiul de 600 de metri pătraţi din Bucureşti a fost inspirat de The HUB din Viena. Arhitectul Dragoş Scurtulescu a îmbinat funcţionalităţile unui birou cu confortul de acasă şi conceptul funky al unei cafenele. Colorat şi flexibil, oricând poate găzdui şi evenimente, pentru că biblioteca pe roţi poate fi mişcată.

În acelaşi timp, este şi un loc pentru relaxare, cu o carte sau revistă în zona de lounge.

„Pentru noi şi membrii noştri, o locaţie accesibilă atât cu maşina, cât şi cu mijloacele de transport în comun, era foarte importantă, iar Piaţa Unirii este extrem de ofertantă din acest punct de vedere. Prezenţa în zona Centrului Vechi s-a dovedit a fi, de asemenea, un atu pentru cei care ne vizitează”, subliniază Vlad Craioveanu, co-fondator The HUB, alături de Oana Păun şi Alexandra Pode. Toţi trei se cunosc din timpul studenţiei, când activau în organizaţia AIESEC. Backgroundul lor vine din zona de business, unde fiecare dintre ei a lucrat vreme de peste cinci ani: Vlad Craioveanu în marketing şi business development, Oana Păun în zona financiar- bancară, iar Alexandra Pode în training, product development şi management. Primul The HUB din reţea a fost construit la Londra, iar conceptul a fost multiplicat în peste 25 de oraşe, bineînţeles păstrând particularităţile fiecărei ţări, la fel ca şi în România.

Cine sunt membrii

Comunitatea The HUB strânge laolaltă antreprenori, freelanceri, membri ai ONG-urilor şi reprezentanţi ai mediului corporate în jurul pasiunii comune pentru antreprenoriat şi inovare socială. „Pentru că ne dorim ca această comunitate să fie cât mai activă, oportunităţile de interacţiune sunt numeroase, de la spaţiul din zona Unirii, unde mulţi dintre ei îşi au şi biroul, la evenimentele organizate special pentru ei în acelaşi spaţiu, dar şi la platforma on-line dedicată, pe care pot relaţiona nu doar cu membrii locali, ci şi cu cei peste 4.000 de membri la nivel global”, explică fondatorul The HUB din Bucureşti.

Care sunt preocupările membrilor? Domeniile de activitate merg de la antreprenoriat social la marketing şi comunicare, de la IT la urbanism, de la ecologie la nutriţie, de la training şi coaching la financiar.

„Rolul lor este cât se poate de vast, de la zona de seniori în domeniile lor, consultanţi, experţi, investitori, până la cei aflaţi la început de drum, dornici să absoarbă informaţie şi să cunoască oameni de la care au ce învăţa şi se pot inspira. Am putea spune că antreprenorii şi freelancerii sunt cei mai numeroşi”, spune Vlad Craioveanu.

Evenimentele specifice reţelei au fost, de asemenea, „preluate” şi la Bucureşti, iar cel mai neobişnuit este prânzul de miercuri – Sexy Salad - organizat pentru membrii comunităţii: în timp ce pregătesc şi apoi servesc o salată, fiecare îşi povesteşte activităţile, o metodă delicioasă de interacţiune şi networking, subliniază co-fondatorul comunităţii.

În serile răcoroase de toamnă, The HUB inaugurează şi seria filmelor, primul fiind The Real Social Network, realizat în Serbia.

HUB Talks reprezintă un alt tip de evenimente lunare ce pun pe masa dezbaterii subiecte curente de interes. Primele două ediţii au avut ca teme educaţia şi antreprenoriatul. Organizează, de asemenea, şi o serie de evenimente de business support exclusiv pentru membri, în care specialişti în domeniu oferă consultanţă, timp de câteva ore, pe teme ca fiscalitate, vânzări, contabilitate, marketing etc.

După trei luni de activitate, comunitatea numără 150 de membri, dintre care mai bine de două treimi au abonamente ce includ ore de lucru în spaţiul comun. Primii care s-au alăturat The HUB au fost cei din comunitatea roPot, pentru că ştiau că urma să se deschidă, apoi au urmat prietenii şi partenerii de afaceri ai acestora, care au aflat prin recomandări. Craioveanu precizează că a organizat şi o serie de evenimente în care a prezentat conceptul şi în care le oferea participanţilor posibilitatea să interacţioneze cu membrii deja existenţi în comunitate şi să decidă singuri dacă este locul pe care ei îl căutau.

LA BIROU, CA ACASĂ

Cu o investiţie de 10.000 de euro, Vlad Isac, un tânăr antreprenor, a renovat spaţiul de 100 de metri pătraţi dintr-o clădire veche din 1904 din Timişoara şi a construit un interior „cosy”, după cum spun participanţii. „Cum te-ai aştepta să fie biroul la care lucrezi de acasă?”, a fost întrebarea de la care a pornit atunci când s-a gândit la designul interior, pentru că nu a existat un arhitect care să îşi impună gustul.

Îmbunătăţirile se fac constant, iar fiecare membru îşi lasă o amprentă personală.

„Spaţiul trebuie să evolueze odată cu schimbarea modului de lucru. Tot mai multă lume practică profesii liberale - contabil, designer sau arhitect - în mod independent, singur şi, de multe ori, din propria locuinţă.

Astfel, apare nevoia de socializare şi acest lucru se întâmplă într-un spaţiu special amenajat. În Timişoara, domeniul IT are mulţi freelanceri care aveau nevoie de un loc unde să interacţioneze şi să lucreze mai bine decât acasă”, explică Vlad Isac.

CoworkTM este zona de evenimente şi locul de întâlnire al diferitelor comunităţi locale din domeniul IT. „Flexibilitatea unui abonament lunar sau chiar pe o perioadă mai scurtă este un alt aspect foarte important pentru publicul ţintă”, arată Isac.

Ca rezident în CoworkTM, cel care plăteşte un abonament lunar de 300 de lei, 170 de lei pentru zece zile sau 40 de lei pe zi, are libertatea de a veni şi pleca oricând doreşte, îşi poate alege un birou pe care să îl umple cu monitoare, poze şi cabluri, sau se poate întâlni cu alţi colegi de proiect. În plus, are un dulăpior cu cheie pentru documentele „top secret”. În acest moment, majoritatea membrilor CoworkTM sunt programatori sau designeri, însă iniţiatorul proiectului şi-ar dori ca diversitatea să fie mai mare, incluzând arhitecţi, avocaţi, contabili. Zona de idei creative din Timişoara reuneşte nouă membri permanenţi cu birouri fixe lună de lună, programatori care au în jur de 30 de ani şi sunt iniţiatorii unor start-up-uri locale, care au ca piaţă Statele Unite.

„Au venit în urma prezentărilor proiectului, la întâlnirile GeekMeet sau OpenCoffee, am organizat câteva ediţii de Hackathon, adică dezbateri pe tema proiectelor de software sau weekenduri în care veneau tineri programatori din liceele timişorene şi îşi transformau ideile în produse software cu ajutorul mebrilor CoworkTM, pe post de mentori”, precizează Vlad Isac.

În perioada imediat următoare, spaţiul se va închide şi se va restructura într-unul mai mare. „Vom avea o suită de evenimente şi prezentări în jurul comunităţii IT din Timişoara pe teme precum start-up, mobile, tehnologii noi, reţele sociale. Vom găzdui laboratoare şi cercuri pentru dezvoltare software, design, HR şi altele”, adaugă Isac.

OLANDEZUL CARE DEZVOLTĂ CLUJ COWORK

Robbert Visser, cetăţean de origine olandeză, face afaceri de peste şase ani în România şi în tot acest timp a observat că piaţa de muncă se diversifică. A privit spre noi oportunităţi de afaceri, iar în 2011, a deschis Cluj Cowork. După renovări succesive, în care a păstrat totuşi elementele istorice, a utilat spaţiile deschise într-un stil clasic mixat cu modern, cu mobilă de designer, în care a folosit mult lemn, inclusiv în cazul meselor masive. A împărţit locul în studiouri pentru brainstorming, pentru întâlniri cu diverşi parteneri de afaceri sau discuţii între membri, până anul viitor plănuind să finiseze şi birourile de la etajul clădirii, un spaţiu care se va întinde pe 400 de metri pătraţi. „Ne-am ocupat chiar şi de selecţia mobilierului şi de amenajare, astfel încât să găsim mixul perfect”, a declarat Robbert Visser.

Micro-comunitatea de freelanceri din diverse domenii care lucrează sub acelaşi acoperiş, fără şefi, a adunat 15 persoane, cu vârste până în 30 de ani, fiecare venită după ce a auzit de la alţii despre „fabrica de idei”.

„Comunitatea freelancerilor se dezvoltă rapid, iar Cluj-Napoca nu face excepţie de la acest lucru. Munca la domiciliu nu mai intră în aria profesionistă şi nici nu este considerată că ar contribui la dezvoltarea intelectuală. De aceea, putem spune că oferim un loc tinerilor să se dezvolte pe mai multe niveluri”, adaugă Visser.

Cluj Cowork găzduieşte diferite evenimente, în principal legate de IT, însă tematicile vor fi diversificate şi spre cele de networking, artă, educaţie, iar din comunitate vor face parte şi avocaţi, designeri, programatori, şi va fi dezvoltat şi un studio de animaţie.

Conceptul de la care care a pornit a fost al unui loc cu oameni cu gândire liberă, vizionară, care doresc să realizeze lucruri importante în viaţă, fără a alege ruta corporatistă. „Oamenii lucrează într-un mediu prietenos şi motivant, în care interacţionează şi se generează idei. Acestea sunt de nepreţuit”, explică Robbert Visser.

Un abonament lunar costă 140 de euro, iar în prima lună cei care se înscriu beneficiază de o reducere, astfel încât îi costă 120 de euro.

The HUB
Abonamente pentru persoane individuale*:

25 de ore - 35 de euro/lună
50 de ore - 50 de euro/lună
100 de ore - 75 de euro/lună
Abonament nelimitat - 120 de euro/lună
Acces la întreaga reţea de antreprenori
The HUB – 15 euro
Reduceri cuprinse între 15-30%, în funcţie de abonament, pentru cei care participă la seminarii
În abonamentele HUB 100 şi HUB nelimitat este inclusă şi opţiunea de înscriere a organizaţiei la The HUB
Închirierea unei săli de şedinţe – 11 euro/oră
*preţurile includ TVA

CoworkTM
Abonamente*
Rezident - o lună, 300 lei
Pasager - 10 zile, 170 lei
Drop-in - o zi, 40 lei
*preţurile includ TVA

Cluj Cowork
Abonament full Time

— 140 de euro/lună; prima lună 120 de euro
Se oferă: birou, spaţiu de depozitare a bagajelor, Internet, acces la sala de întâlniri, fructe proaspete, cafea caldă

 

Sursa