0-922-2291129006clipboard43.jpgTraseul autostrăzii europene din Banat nu a fost încă bătut în cuie, aşa cum credeau cei ce aşteaptă să fie expropriaţi.

În această săptămână, Compania Naţională de Autostrăzi va purta negocieri cu Consiliul Judeţean Timiş, urmând să se analizeze o nouă variantă a tronsonului din Banat ce face parte integrantă în Coridorul rutier IV paneuropean. Informaţia, lansată de un consilier judeţean de la Timiş, a pus pe jar piaţa imobiliară locală.

Despre tronsonul Deva-Lugoj-Timişoara-Arad al Coridorului IV paneuropean nu se ştiau prea multe, dar credinţa că traseul nu va mai fi modificat era unanimă. Astfel că în ultimii ani au apărut şi investitori care şi-au cumpărat "strategic" terenuri în calea acestei investiţii, aşteptând răbdători să fie expropriaţi la preţuri incomparabil mai bune. Pentru ei (şi nu numai), vestea că autorităţile "umblă" din nou la harta viitoarei autostrăzi a căzut ca un trăsnet.

La sfârşitul săptămânii trecute, consilierul judeţean Traian Stancu a ieşit în faţa presei cu o declaraţie care i-a pus pe gânduri pe reprezentanţii pieţei imobiliare locale: "La Comisia de Urbanism a Consiliului Judeţean Timiş s-a primit un material de la Compania de Drumuri Naţionale în care se solicită o întâlnire cu autorităţile judeţene pentru a le prezenta o nouă variantă a traseului autostrăzii".

O nouă "buclă politică"?

Cu toate că acest traseu a fost deja stabilit pentru localitatea Coştei, acum "s-a schimbat proiectantul şi, din considerente economice, vor să-l mute cu circa şapte kilometri spre stânga, pe direcţia de mers Timişoara-Lugoj. Dacă tot schimbăm traseele, lucrarea nu va mai apuca să înceapă vreodată", a arătat Traian Stancu. Potrivit oficialului de la Timişoara, administraţia judeţeană va analiza noua propunere cu reprezentanţii Companiei de Drumuri Naţionale pe 19 octombrie, la Timişoara.

După aceea... "vor avea loc, probabil, alte serii de discuţii cu proprietarii terenurilor pe unde este proiectat noul traseu".Şi până acum, traseul tronsonului bănăţean al autostrăzii a creat controverse, pentru că era prea aproape de reţelele electrice, de tunelurile feroviare (care s-ar putea surpa) şi de un bazin redresor care reglează debitele râurilor Timiş şi Bega, în caz de inundaţii. Autostrada va lega România de Europa Occidentală, iar porţiunea din vest a coridorului IV pan european va face legătura între Sibiu-Lugoj-Timişoara-Arad-Nădlac, spre Ungaria.

Reamintim că primele modificări intervenite în tronsonul Deva-Timişoara au fost făcute în anii ’90 în urma acţiunilor susţinute ale unor grupuri de interese locale, care urmăreau dezvoltarea unor "afaceri" imobiliare pe seama acestui proiect. Din această cauză, devierea apărută pe harta Coridorului IV paneuropean a rămas în memoria colectivă cu supranumele de "buclă politică".

Documentele sunt gata, exproprierile mai aşteaptă

În legătură cu această chestiune, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), Mihai Grecu, ne-a declarat că exproprierile încă nu s-au făcut, sunt finalizate doar documentele cadastrale. "Pentru tronsonul Deva-Lugoj-Timişoara, este deja încheiat studiul de fezabilitate, dar acum firma care l-a realizat cere o revizuire a acestuia.

Au apărut unele modificări necesare strict optimizării aliniamentului viitoarei autostrăzi. Modificările sunt mici şi nu afectează poziţionarea nodurilor rutiere, pe care noi le considerăm importante", a spus Mihai Grecu. El a precizat că pentru eventualele exproprieri va fi nevoie de adoptarea unei hotărâri de guvern care să prevadă în mod expres această decizie.

Sursa

15 October 2007