Achiziţia unei locuinţe din stadiul de proiect aduce economii importante, însă vine la pachet cu anumite riscuri. Cazurile cumpărătorilor păgubiţi sunt de notorietate – dezvoltatori dispăruţi cu banii sau proiecte date în folosinţă fără facilităţile promise. Dar printr-un contract conceput cu ajutorul unui specialist, toate aceste neajunsuri pot fi evitate.

32177-contract.jpgVânzarea locuinţelor încă din stadiul de proiect este o practică apărută în perioada de boom imobiliar, ce a revenit în tendinţe, în ultimul timp. Soluţia dezvoltatorilor de a obţine bani cash este în avantajul cumpărătorilor, deoarece preţul final scade simţitor, astfel că ambele părţi sunt mulţumite. Însă clienţii nu trebuie să uite că pot păstra controlul până la recepţia apartamentului numai dacă se asigură că semnează un contract în avantajul lor. Dezvoltatorii colaborează întotdeauna cu avocaţi cu experienţă şi tind să conceapă actele în favoarea lor, astfel că specialiştii subliniază cât de important este să pentru un client să citească atent clauzele contractuale.

„Cumpărătorii trebuie să ştie bine pe ce dau banii şi să fie atenţi la detalii importante specificate în contract, precum data de finalizare a proiectului, cum se soluţionează nerespectarea obligaţiilor sau să se preocupe să beneficieze de de despăgubiri. Dezvoltatorii apelează la serviciile caselor de avocatură, ce elaborează actele în favoarea lor. Un potenţial cumpărător poate solicita modificarea contractului, mai ales când colaborează cu un specialist în domeniu. Dacă nu emite pretenţii, nu poate solicita nici despăgubiri, în caz de nevoie”, atenţionează avocat Ionel Văcărescu, specializat în Drept Imobiliar.

Colaborarea cu un specialist poate aduce mari economii în buzunarul unui cumpărător, pe termen lung. Cu ajutorul unui avocat, se pot afla detalii despre situaţia juridică şi financiară a dezvoltatorului, se pot verifica actele terenului şi se poate concepe un contract care să acopere diverse situaţii negative. Un expert tehnic urmăreşte cu atenţie etapele de construire şi oferă detalii cu privire la calitatea materialelor de construcţii. Specialiştii semnalizează toate dezavantajele trecute în umbră, pe care un client neavizat nu le poate detecta.

Dacă nu apelează la serviciile unui avocat, clienţii trebuie să se intereseze despre proprietarul terenului pe care se va construi blocul, să cunoască dacă sunt sarcini pe acel teren sau dacă este ipotecat la bancă. De asemenea, trebuie reglementat regimul juridic al cotelor indivize ce sunt obţinute odată cu dreptul de proprietate al locuinţei. Înainte de a semna, cumpărătorul trebuie să ştie al cui va fi dreptul de proprietate asupra locurilor de parcare, al spaţiului verde sau al camerei tehnice.

Execuţiile necorespunzătoare, un motiv puternic pentru anularea contractului

Suprafaţa construită, utilă sau dimensiunile încăperilor şi ale ferestrelor reprezintă un alt capitol extrem de important, avertizează specialiştii. Nu de puţine ori, oferta de pe hârtie nu coincide cu realitatea, iar o locuinţă se poate dovedi mai mare în acte decât la faţa locului.

„Clienţii care constată o dimensiune mai mică decât cea din acte au două opţiuni. Pe de o parte, sunt îndreptăţiţi să solicite anularea contractului. Pe de altă parte, dacă doresc să continue, pot cere scăderea preţului stabilit din cauza unei execuţii necorespunzătoare. Opţiune pe care îi îndemn pe toţi clienţii să o aleagă”, sfătuieşte specialistul în Drept Imobiliar.

Ce se întâmplă în situaţia în care noul proprietar se mută şiconstată că anumite bunuri nu sunt funcţionale? Dacă centrala termică este doar de decor sau bucătăria complet utilată promisă lipseşte cu desăvârşire, cumpărătorul poate obţine câştig de cauză în instanţă. Dar dezvoltatorul poate fi dat în judecată numai dacă obiectele respective sunt specificate în contract, atenţionează specialiştii.

„Recomand anexarea la contract a unei liste cu bunuri. În caz că centrala nu este funcţională sau liftul este doar de decor, un cumpărător poate avea câştig de cauză într-un eventual litigiu doar dacă acestea sunt trecute în contract. Aspectele comune trebuie să fie funcţionale, astfel că este suficientă doar specificarea acestora în contract”, explică pentru IMOPEDIA.ro avocatul Ionel Văcărescu.

Cu toate acestea, situaţiile neplăcute sunt uneori imposibil de evitat. Din păcate, majoritatea clienţilor apelează la ajutorul unui avocat abia în ultimul ceas. Dar chiar şi atunci, există reuşite, cele mai multe fiind chiar pe cale amiabială. Specialiştii analizează contractul şi reuşesc să găsească anumite puncte slabe, însă un contract conceput încă de la început în favoarea clientului poate scuti de multe bătăi de cap.

21 October 2013