Guvernul României luptă cu FMI şi Comisia Europeană pe una dintre cele mai puţin dureroase probleme ale momentului: contrucţia de mari magazine. Conducerea ţării nu vrea, sub nicio formă, să înlesnească acest demers, chiar dacă are obligativitatea impusă la nivel european de a face acest lucru. După mai multe termene încălcate, Guvernul trebuie să rezolve această problemă în următoarele săptămâni.

22588-hypermarket.jpgFMI şi Comisia Europeană au revenit la discuţiile cu Guvernul despre eliminarea restricţiilor la deschiderea marilor lanţuri de retail. Cele două organizaţii au impus autorităţilor să rezolve problema până la sfârşitul lunii ianuarie 2012, după ce termenul iniţial a fost depăşit încă din septembrie.

Suntem hotărâţi să îmbunătăţim intrările pe piaţa de retail pentru a menţine un mediu concurenţial, a încuraja inovaţia şi a creşte eficienţa. În acest sens, vom elimina, până la sfârşitul lunii ianuarie 2012, barierele în deschiderea magazinelor de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare", se arată în ultima scrisoare a Guvernului cu FMI şi CE, obţinută de Mediafax.

Marile lanţuri de magazine în luptă cu birocraţia

Legislaţia în vigoare, adoptată în 2004, stabileşte că deschiderea structurilor de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare, de peste 1.000 de metri pătraţi, este autorizată de către o comisie constituită la nivel autorităţii locale. Alături de reprezentanţii autorităţilor locale şi ai asociaţiilor profesionale, patronale şi de protecţie a consumatorilor, din această comisie face parte și un reprezentant al agenţilor economici din imediata vecinătate a centrului comercial pentru care este cerută autorizaţia. În acelaşi timp, solicitările de deschidere a unor astfel de magazine trebuie însoţite obligatoriu de "un studiu de piaţă şi impact", care să prezinte:

  • motivul alegerii locului respectiv
  • harta comercială a zonei
  • descrierea tipologică a structurilor de vânzare existente în zonă
  • caracteristicile demografice şi sociale ale zonei (structura populaţiei, venituri, obiceiuri de consum)
  • impactul deschiderii noului magazin, din punct de vedere urbanistic, socio-economic şi comercial
  • impactul asupra comerţului existent, respectiv protejarea structurilor de vânzare existente şi "evitarea disfuncţionalităţilor" din mediul concurenţial

Directivele UE în domeniu stabilesc că statele membre nu trebuie să condiţioneze accesul la o activitate de servicii sau exercitarea acesteia pe teritoriul lor prin intervenţia directă sau indirectă a operatorilor concurenţi în acordarea autorizaţiilor, precum şi prin condiţionarea autorizaţiei de un test care să indice o nevoie economică sau o cerere a pieţei.

CITEȘTE ȘI Un nou hypermarket în sudul Bucureştiului. Vezi unde


12 December 2011