Dezvoltarea puternică din România pe linie de super şi hipermagazine a adus un beneficiu neaşteptat consumatorilor finali: preţuri mai mici. Potrivit studiilor, media inflaţiei în ultimii 11 ani putea să fie mai mare cu peste 40%, dacă nu ar fi existat acest tip de comerţ modern.

24212-supermarket-006.jpgÎntre 2000 şi 2011, inflaţia agregată la alimente a fost de 113%, iar în absenţa retailului modern ar fi fost de 157%, arată un studiu prezentat de analistul Liviu Voinea.

Concluzia este că retailul modern a contribuit la scăderea preţurilor la alimente cu 34%, în perioada 2006-2011 contribuţia fiind mai puternică, respectiv de 52%.

  • Deschiderea unui magazin scade inflaţia cu 0,037 puncte procentuale, potrivit studiului
  • Dacă se deschid 17 magazine trimestrial, contribuţia la reducerea inflaţiei la alimente este de 25%

„Ponderea retailului modern contează în evoluţia preţurilor. O creştere a cotei de piaţă a retailului modern cu un procent duce la scăderea preţului la alimente cu 0,88 puncte procentuale. Dacă includem şi alcoolul şi tutunul, scăderea preţurilor este de doar 0,58% la o creştere de 1% a ponderii retailerului modern", a explicat Liviu Voinea.

Alţi factori care influenţează preţul alimentelor sunt costul materiilor prime, al energiei, ponderea agriculturii în PIB, rata de schimb valutar şi preţul produselor pe plan extern. Acest fenomen se traduce prin intensificarea concurenţei, omogenitatea produselor şi putere de negociere mai mare.

CITEŞTE ŞI România, locul ideal pentru dezvoltarea de malluri

 

5 aprilie 2012