Spaţiile stradale de la parterul blocului se află din nou pe primul loc în rândul preferinţelor comercianţilor. Retailerii vizează închirierea spaţiilor aflate în apropierea unei staţii de metrou, clădiri de birouri, dar unde au şi vad comercial.

15998-132320maxim.jpgRetailerii nu se mai bat pe spaţiile din cadrul centrelor comerciale, ci urmăresc să închirieze suprafeţe în zonele stradale cu vad pietonal intens. Fie că este vorba de retailer de fashion sau din industria alimentară, aceştia caută aceleaşi lucruri, spaţii aflate în apropierea staţiilor de metrou, clădiri de birouri sau şcoli, grădiniţe. În acelaşi timp unii retaileri chiar au făcut deja astfel de mişcări, spre exemplu MIC.RO, Carrefour Express şi Metro Punct.

"În ultimele luni predomină închirierile de spaţii situate stradal, cele aflate la parter de bloc care sunt prin destinaţie spaţii comerciale. Din analiza cererilor înregistrate de către agenţie, observăm preferinţa comercianţilor către spaţiile stradale, la parter de bloc. Spaţiile comerciale amplasate stradal în Bucureşti sunt foarte căutate în special de către bănci, farmacii, show-room-uri, fast-food-uri etc, deci comercianţii se orientează spre spaţii stradale" , a declarat pentru Curierul Naţional Raluca Dobre, Marketing and Public Relation Manager, Galaxy Imob.

În ceea ce priveşte vânzarea, reprezentanta agenţiei imobiliare ne-a precizat că se caută spaţii pe arterele principale, la parter de bloc, cu o recuperare a investiţiei în 7-10 luni. Mai greu se vând spaţiile din centrele mari comerciale, în principal datorită faptului că vânzătorii selectează cu mare atenţie brandurile.

Interesul retailerilor, alimentat şi de reducerile de preţ

În urmă cu 2-3 ani preţurile chiriilor spaţiilor stradale erau foarte mari, dar acum aceste valori s-au ajustat mai ales pentru spaţiile fără vad comercial. "În anul 2008 preţurile spaţiilor comerciale în zona centrală se situau între 60-80 euro/mp, în prezent constatăm apariţia unui număr neaşteptat de spaţii libere la preţuri ajustate cu 25 până la 40%. Iar în cazul celor cu vad blocajul pieţei imobiliare nu a ajustat foarte mult preţurile, ci cu maximum 20%", a mai explicat Raluca Dobre.

Un exemplu pe care ni l-a dat reprezentanta agenţiei imobiliare Galaxy Imob este unul legat de chiriile din sectoarele 5 şi 6 care pornesc de la 300 de euro pe lună şi pot trece de 5.000 de euro pe lună. "Cele mai ieftine zone sunt cele care nu au vad pietonal intens, fără vitrine la străzi circulate, cu public limitat la rezidenţii blocurilor din jur. Iar cele mai scumpe zone sunt cele care se află în staţiile de transport în comun, în apropiere de metrou, de clădiri de birouri sau şcoli, grădiniţe. Dovadă că există interes foarte mare pentru acest tip de spaţii este că marii retaileri, precum Carrefour, Billa, Lidl, se orientează spre aceste zone", a mai spus Raluca Dobre.

La ce să ne aşteptăm în 2011

"Anul 2010 a fost un an al închirierilor de spaţii comerciale. Ne aşteptăm să se menţină trendul şi în 2011. Există cerere pentru ofertele la vânzare aflate în portofoliul agenţiei, însă încă nu există un echilibru între preţul solicitat de vânzător şi cel pe care este dispus să îl plătească posibilul cumpărător", a concluzionat Raluca Dobre.

Deja unii retaileri s-au adaptat noii tendinţe

"Actualul context economic a determinat o scădere semnificativă a chiriilor în zonele centrale şi chiar ultracentrale. Retailerii pot închiria acum spaţii care înainte erau prea scumpe şi pot înfiinţa "sateliţi" în zonele până acum greu sau deloc accesibile. Printre reţelele care au adoptat deja noul concept de business ce se conturează pe piaţa de retail se numără MIC.RO, Carrefour Express şi Metro Punct. În timp ce MIC.RO şi-a anunţat intenţia de a se extinde în Capitală, obiectivul fiind înfiinţarea a 100 magazine la nivelul întregului oraş, celelalte două companii doresc o extindere atât în cartierele Bucureştiului, cât şi în provincie, vizate fiind oraşele cu o populaţie de 50.000 de locuitori sau mai puţin", a afirmat Costel Alecu, Department Manager Retail & Industrial Regatta.


Sursa

13 January 2011