Vânzările marilor centre comerciale din Europa sunt în cădere liberă, în condiţiile în care cifrele privitoare la creşterea anuală pentru întregul continent au fost negative. Vânzările din luna iulie au scăzut cu 2,8%, deşi previziunile anunţau o scădere de doar 2,1%.

 Europa Centrală şi de Est face notă discordantă

O situaţie diferită întâlnim însă în partea centrală şi estică a bătrânului continent. Aici, trendul este în continuare unul crescător, chiar dacă avântul nu mai este acelaşi cu cel de acum un an. O dovedeşte creşterea chiriilor în mall-uri, galerii comerciale, hypermarket-uri şi chiar pe principalele artere comerciale din mai multe ţări din regiune, printre care şi România.

Astfel, în ultimul an, chiriile plătite pentru spaţiile comerciale aflate pe marile bulevarde din centrul Capitalei României au crescut în medie cu mai bine de 26 de procente, ajungând la 1.740 euro/mp/an. Preţuri mai mari decât la noi nu sunt decât în Austria, Rusia şi Turcia.

În cazul centrelor comerciale, creşterea a fost mult mai mică, de doar 6,3%, preţul mediu fiind undeva la 1.020 euro/mp/an. Chiar şi aşa, stăm mai bine decât mulţi alţii. Ungaria, de exemplu, a înregistrat o scădere de peste 8%, iar în Germania, Grecia, Danemarca , Polonia şi Portugalia chiriile în aceste centre au stagnat. Aşadar, rezultatele din ţara noastră confirmă faptul că mult-mediatizata criză economică globală nu a avut chiar efecte... globale.

 Noroc cu România, unde lumea face shopping în disperare

Care criză? Comerţul e în floare, par să spună românii, dealtfel fascinaţi de mall-uri şi alte centre comerciale. Se ştie doar că aici vine românul când vrea să mânânce, să vadă un film, să-şi cumpere ceva, să-şi ducă hainele la curăţătorie sau când simte nevoia să se plimbe. Aşa se face că aceste centre comerciale s-au înmulţit în ţara noastră ca ciupercile după ploaie. Concluzia e simplă: sunt nişte maşini de făcut bani. Asta în ciuda faptului că hainele sunt foarte scumpe, iar un bilet la film e de două sau chiar de trei ori mai scump decât la un alt cinematograf care oferă cam aceleaşi condiţii. Singurele preţuri general valabile sunt cele la produsele fast-food şi la ţigări.

Cu toate acestea, în prezent în România există nu mai puţin de 53 de centre comerciale şi peste 1 milion de metri pătraţi de spaţii comerciale. Iar dezvoltatorii nu se opresc aici. În 2009 vor mai apărea alte 18 centre comerciale, însumând în total mai bine de 700.000 mp.  

 

7 November 2008