Investitorii in spatii comerciale din afara orasului merg pe urmele dezvoltatorilor din industrial

Conceptul de „factory outlet center“ este o inventie americana 100%. In anii 1970, cativa industriasi din Pennsylvania au avut ideea de a deschide un centru comercial care sa uneasca magazinele pe care acestia le tineau pentru a-si vinde stocurile de produse nevândute. In scurt timp de la aparitie, conceptul s-a raspandit in toata lumea. Acum, majoritatea producatorilor mari de haine, incaltaminte, decoratiuni si accesorii au optat pentru acest sistem de comert.
Daca Factory Outlet Center este noua tendinta în domeniul distributiei, dezvoltarea de astfel de centre comerciale este noul trend care s-a impus pe piata investitiilor imobiliare din tara. Pana in prezent, au fost anuntate investitii in trei astfel de centre, toate trei avand ca locatie vestul Capitalei, mai precis in zona autostrazii A1. Amplasarea acestor centre comerciale in proximitatea autostrazii nu este intamplatoare. A1 a devenit, de cativa ani, fieful investitorilor in spatii logistice si industriale, motiv suficient pentru dezvoltatorii care doresc sa deschida noi afaceri in domeniul distributiei, respectiv factory outlet center.

Cerere ridicata pe segmentul outlet
Cele trei proiecte de outlet center sunt Mega Designer Outlets, initiat de firma The Mega Company, American Outlets - proiect al celor de la American Outlets Overseas - si Fashion House, centru construit de belgienii de la Liebrecht & wooD.
Cu cele trei centre, Romania se inscrie in valul european de expansiune a comertului de tip factory outlet. In Europa, ca si in Romania, acest tip de comert este amplasat, ca regula, în afara orasului, unde pretul terenului este mai mic comparativ cu cele din interiorul orasului, dar si pentru a nu perturba comertul traditional. Totodata, un outlet center trebuie sa beneficieze neaparat de acces la autostrada sau o artera principala, altfel risca sa fie ocolit de clienti, locuitori sau turisti. Si, cu cat este mai mare, cu atat mai bine. Intr-un outlet center se gasesc între 30 si 80 de magazine, iar mai mult de jumatate din ele reprezinta marci de haine si încaltaminte. Un alt aspect important este pretul. De regula, in outlet center reducerile fata de magazinele de oras pentru produsele de marca sunt de 25% pana la 70%.
In tara noastra, conceptul de outlet retail este asteptat de multa vreme, spune Monica Barbu, director Retail Division Colliers International. „Intr-o perioada cu atat de multe anunturi de centre comerciale tip mall, segmentul outlet se mentine la un nivel de cerere ridicat atat din partea retailerilor, cat si din cea a consumatorilor finali, mai ales ca romanii dintotdeauna au cautat noi optiuni de shopping“, declara Barbu.

Cine sunt operatorii
Ultima intrata pe piata comertului de tip outlet este compania Mega Company. Firma este activa pe piata romaneasca de 17 ani, fiind specializata in construirea de mari proiecte pe segmentele comercial si industrial. In jurul anului 2007, Mega Company avea deja livrati pe piata peste 164.000 mp de spatii comerciale si industriale, majoritatea fiind operate de catre dezvoltator.
Centrul comercial de tip outlet pe care firma vrea sa-l construiasca se va numi Mega Designer Outlets. Proiectul este o investitie in valoare de circa 80 milioane euro si va fi dezvoltat in doua etape. Prima faza va fi terminata in toamna acestui an si va aduce pe piata circa 16.000 mp dintr-un total de 38.600 mp. Centrul de outlet va fi localizat in partea de vest a Capitalei, pe Autostrada A1, in apropierea soselei de centura. Dezvoltatorul mizeaza pe o arie de cuprindere de circa 3,5 milioane de locuitori din Bucuresti si zo-nele adiacente.
Un alt proiect de outlet center este cel anuntat anul trecut de compania American Outlets Overseas SRL. Surse din piata spun ca momentan investitorul se afla in expectativa din cauza faptului ca celelalte doua proiecte sunt foarte avansate. In plus, beneficiaza de amplasament ceva mai departat de oras. Acesta va fi situat la kilometrul 21 al autostrazii Bucuresti-Pitesti si va cuprinde intre 55 si 75 de magazine. Este primul proiect dezvoltat pe piata locala de compania American Outlet Overseas (in care Sigma & Kappa Overseas detine 51%), investitia totala urcand la aproximativ 30 milioane euro. Proiectul prevede realizarea pe o suprafata de 10 hectare a unor constructii care vor primi destinatii de outlet shopping, divertisment si timp liber. Aceste functiuni vor fi completate in timp cu cateva dezvoltari pe segmentul birourilor si al spatiilor de cazare si evenimente. Proiectul este impartit in trei faze. Prima prevede realizarea parcului de outlet retail in suprafata de 40.000 mp (American Outlets). In faza a doua, dezvoltatorul va investi intr-un Movieplex, un cinema cu sase sali de proiectie de 120-150 locuri fiecare, plus o sala exclusivista pentru 20 de locuri. In plus, tot in aceasta faza se va construi si un Aqua Park.
Prin finalizarea ultimei faze a complexului, parcul celor de la American Outlets Overseas va ajunge sa livreze toate serviciile posibile in cazul unui complex imobiliar. Astfel, in ultima etapa vor fi construite un hotel, un centru de conferinte, cladiri de birouri si magazine ale unor retaileri mari.

Fashion House, in constructie
Cel mai avansat proiect de outlet center este cel dezvoltat de compania belgiana Liebrecht & wooD. La sfarsitul anului trecut, firma a inceput lucrarile de constructii la West Park, unul dintre cele mai mari parcuri comerciale din Bucuresti. In cadrul acestuia va fi realizat si un outlet center, ce va fi operat sub marca Fashion House. Suprafata totala a terenului pe care se va dezvolta West Park este de peste 250.000 mp, din care 86.000 mp vor fi rezervati spatiilor comerciale. Ca si celelalte doua centre comerciale tip outlet, West Park se afla pe autostrada A1 Bucuresti-Pitesti.
In ceea ce priveste Fashion House Outlet Center, acesta va avea o suprafata comerciala de peste 27.000 mp si va gazdui peste 100 de magazine cu marci internationale si nationale, un spatiu destinat restaurantelor si o zona de joaca pentru copii. Potrivit dezvoltatorului, retailerii din magazin vor practica reduceri cuprinse intre 30 si 70% pe toata durata anului. Arhitectura centrului West Park va evoca atmosfera vechiului Bucuresti, cu cladiri elegante si fantani luminate

Sursa

18 March 2008