Unii râd, alţii plâng. Jumătate din retaileri suferă, jumătate prosperă. În timp ce preţurile scad în mai toate activităţile economice, iar numărul şomerilor creşte alarmant, comerţul stradal în unele zone de lux stă pe roze.

Iar explicaţia, spun analiştii, este foarte simplă:  magazinele de pe bulevardele celebre nu aduc profit, dar impulsionează vânzările prin imagine pe care o comunică.

Conform raportului anual "Main Streets Across the World", emis de Cushman & Wakefield, 94% dintre cele 236 de bulevarde analizate au înregistrat creşteri sau au stagnat în 2008. Astfel, Fifth Avenue din New York ocupă din nou primul loc în topul  celor mai scumpe artere comerciale din lume. Aici, chiria este de peste 12.600 euro/mp/an, suma fiind cu 23 de procente mai mare faţă de cea plătită de chiriaşi anul trecut.  Locul doi în clasament este ocupat de Causeway Bay din Hong Kong, unde chiria anuală este de puţin peste 12.100 euro/mp/an cu aproape 50% peste suma plătită în 2007. Aceasta este, de altfel, cea mai spectaculoasă creştere din ultimele 12 luni. Cele mai scumpe străzi din Paris, Milano şi Dublin sunt în top 5 al celor mai scumpe bulevarde în 2008. Londra a coborât anul acesta pe locul 6, iar Tokyo pe 7. Fără îndoială, Dublin a crescut cel mai mult în topul primelor zece bulevarde, Grafton Street ajungând pentru prima dată în top 5. 

Nici marile artere comerciale din România nu fac excepţie de la regulă. Bulevardul Magheru şi Calea Victoriei se înscriu în trendul general. Aici, chiriile au crescut cu 26, respectiv 35% faţă de 2007, şi au ajuns la 145, respectiv 135 euro/mp/lună. Cu toate acestea, specialiştii avertizează că trebuie să ne aşteptăm la scăderi ale chiriilor de spaţii comerciale stradale.

 

20 November 2008