Autoritățile clujene au semnat contractul pentru realizarea studiilor privind metroul și trenul metropolitan. Valoarea contractului este de 35.921.340 lei (TVA inclus), adică aproape 7,5 de milioane de euro (TVA inclus).

43035-metrou_cluj2.jpgPrimarul municipiului Cluj – Napoca, Emil Boc și reprezentantul Asocierii SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL, Radu Gabriel Dumitru, au semnat, joi, 23 aprilie, contractele care au ca obiect „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului și evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiții „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida” - etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții”.

”Prima componentă este legată de trenul metropolitan. Avantajul e că avem deja infrastructura pentru tren, avem calea ferată, precum și proiectul Ministerului Transporturilor de modernizare a căii ferate între Cluj și Episcopia Bihor. În acest context, noi avem în vedere dezvoltarea pe o rază de 100 kilometri de la Huedin la Dej, iar trenul metropolitan va permite mobilitatea forței de muncă, noi investiții, locuri de muncă mai bine plătite astfel încât Clujul să aibă viitor și își mențină atractivitatea economică și de calitate a vieții. Metroul, inclusiv varianta de suprafață pe raza localităților Gilău și Florești, împreună cu centura metropolitană vor decongestiona radical traficul sufocant și vor crește calitatea vieții la Cluj”, a explicat primarul Emil Boc.

Trenul Metropolitan va circula pe infrastructura existentă.

Linia de metrou va fi construită pe principala axă vest-est a zonei metropolitane Gilău – Florești sud – Mănăștur – centru – Mărăști.

Pentru metrou, studiul de prefezabilitate va fi livrat în termen de cinci luni de la semnarea contractului, PUZ-ul în termen de 16 luni, iar studiul de fezabilitate în 26 de luni.

Pentru trenul metropolitan, au fost stabilite următoarele termene: la finele lunii 12 pentru PUZ și la finele lunii 14 pentru studiul de fezabilitate final (inclusiv acordul de mediu, documentația pentru exproprierea terenurilor și alte reglementări).

Tren Metropolitan

Trenul Metropolitan reprezintă un sistem de transport rapid, care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.

Vor fi păstrate punctele de oprire actuale și va fi propusă adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele:

- Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)

- relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.

Pentru fiecare punct de oprire, vor fi analizate facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. De asemenea, pentru fiecare punct de oprire va fi analizată disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride).

Metrou

Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes:

  • în prima etapă: comuna Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA);
  • în a doua etapă: legatura comunei Florești cu Gilău.

Totodată, autoritățile clujene au în vedere asigurarea unor legături de autobuz între Gilău și capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via A3 – pentru trenul metropolitan). Astfel, va fi studiată cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană.

24 April 2020