Nervi mulţi zilele acestea în sucursalele Volksbank. Clienţii băncii stau la cozi de ore în şir pentru a discuta cu un reprezentant al băncii. Nu, nu este o ofertă bombă! Ci din contră, banca vrea să schimbe vechile contracte semnate cu clienţii săi, iar noile prevederi îi nemulţumesc pe mulţi dintre ei.
Volksbank a trimis clienţilor săi scrisori prin care îi invită la agenţia de unde au luat creditul, până la data de 17 septembrie, pentru a-şi modifica contracte de credit conform Ordonanţei 50.

Volksbank precizează că, pentru majoritatea clienţilor, "obligaţiile de plată vor cunoaşte o mică descreştere". Anunţul nu îi încântă însă pe mulţi clienţi.

"Vor să schimbe contactele de credit, pe cele cu dobândă fixă vor să le transforme în credite cu dobândă variabilă, pe motiv că în contract nu este specificat clar că este vorba de un credit cu dobândă fixă.

Dar nici că ar fi unul cu dobânda variabilă. Nu este scris nicăieri marja de profit a băncii. Dacă este EURIBOR la trei luni sau la şase luni, deci e la mintea cocoşului că e credit cu dobândă fixă" adaugă Alina Petrache, una dintre clientele băncii.

Zilnic în sucursalele băncii zeci de oameni se înghesuie pentru a-şi exprima nemulţumirea faţă de decizia băncii. Se negociază cu fiecare client în parte, se fac oferte personalizate, au fost situaţii când un singur client a primit cinci oferte doar, doar să accepte una. Amalia Călin, o clientă a băncii a primit şi ea astfel de oferte şi ne-a povestit cum au decurs lucrurile.

"Sâmbăta trecută am primit două scrisori recomandate în care banca mă anunţa să mă prezint la sucursala unde am luat credit, căci rata creditului meu a scăzut şi că potrivit Ordonanţei 50 comisionul de risc se transformă în comision de administrare, deşi eu ştiu că trebuie scos de tot comisionul de risc. Am venit marţi la bancă, dar era o coadă uriaşp, am stat patru ore şi nu am putut intra" explică Amalia.

Aşa că a făcut o programare pentru a doua zi. Când a revenit în bancă agitaţia parcă era şi mai mare.

„Cât timp am aşteptat să intru să discut cu directorul agenţiei am primit un act adiţional pentru creditele pe care le aveam în care mi se făcea o ofertă din partea băncii. Îmi scădeau dobânda cu 0,65%, dar în schimb o transformau din dobândă fixă în dobândă variabilă. Nu am fost de acord. Am intrat şi am discutat cu directorul agenţiei, i-am explicat că eu am ales un credit cu dobândă fixă acum doi ani şi asta vreau să am în continuare.

Mi s-a răspuns că nu se poate deoarece în contract nu este specificat clar că este dobândă fixă, deci e variabilă şi ei vor schimba contractul. Apoi mi-au făcut tot soiul de oferte, cinci la număr, cea mai bună dintre ele era să am până în 2015 dobândă fixă şi apoi variabilă. Nu îmi convine nici aşa.

Aş avea o dobândă de 6,05% timp de cinci ani, dar dacă EURIBOR creşte şi sunt sigură că asta se va întâmpla pentru că acum este foarte mic, dobânda mea ar putea sări de 10% pe an, ceea ce e foarte mult" mai povesteşte Amalia.

A anunţat banca în scris că nu este de acord cu noile condiţii şi că va depune o notificare în care să explice obiecţiile pe care le are. Notificarea a fost făcută cu un avocat şi va fi depusă astăzi, vineri la sucursala băncii.

„Un contract semnat de ambele părţi nu se poate schimba, doar cu acordul unei singure părţi. Dacă clienta mea nu este de acord cu modificările propuse de bancă, contractul nu se poate modifica. Dacă după această notificare pe care o trimitem băncii, nu se rezolvă vom merge mai departe şi vom face o altă notificare la ANPC, urmând în final să ajungem în tribunal dacă nu se rezolvă problema. Suntem singuri că vom câştiga" ne-a declarat avocatul Amaliei Călin.

Şi tot el ne spune că în notificare făcută băncii cere eliminarea comisionului de risc şi nu transformarea lui în comision de administrare.

Clienţii băncii sunt nemulţumiţi şi de atitudinea angajaţilor băncii.

„De o săptămână sun la telefon să aflu ce e cu acea scrisoare pe care am primit-o, dar nimeni nu răspunde la telefon. Când era perioada de boom imobiliar şi toată lumea voia credite te sunau ei, nu ştiau cum să te atragă, acum îşi bat joc.

Mi-au spus că dacă sunt nemulţumit de noile condiţii să fac o notificare, am întrebat ce trebuie să conţină notificarea şi mi-au zis, vă spun textual ‘Cum ar fi să vă spun eu asta?' Sunt decis să merg la un avocat şi să îi dau în judecată dacă îmi modifică contractul" ne-a declarat un alt client al băncii care a dorit să-şi păstreze anonimatul.

Imopedia.ro a încercat să contacteze reprezentanţii băncii, dar acest lucru a fost imposibil până la momentul publicării articolului.


17 September 2010