În luna martie 2011, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut  faţă de luna precedentă  atât ca serie brută cu 18,6%,  cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 0,8%.

17960-1241794307.jpgFaţă de luna corespunzătoare a anului precedent, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut atât ca serie brută cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu  4,8 % şi respectiv, cu 5,8%.

În trimestrul I 2011, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut  faţă de trimestrul I 2010, atât ca serie brută cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu  5,5%  şi respectiv, cu 5,6%.

Martie 2011 comparativ cu februarie 2011

Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna martie 2011, comparativ cu luna precedentă, a crescut pe ansamblu cu 18,6%, datorită creşterilor înregistrate la: comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+24,7%), vânzările de produse nealimentare (+18,6%) şi la  vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+14,9%). 
   
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna martie 2011, comparativ cu luna precedentă,  a crescut  pe  ansamblu  cu 0,8%  datorită   creşterilor   înregistrate  la: comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule, în magazine specializate (+3,3%) şi la vânzările de  produse  nealimentare (+1,8%).  Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,1%.

Martie 2011  comparativ cu martie 2010

Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna martie 2011, comparativ cu luna martie 2010 a înregistrat o scădere cu 4,8% datorată scăderii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-11,9%) şi  a vânzărilor de produse nealimentare (-1,4%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a rămas la acelaşi nivel.

Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna martie 2011, comparativ cu luna martie   2010  a   înregistrat  o  scădere cu 5,8% datorată  scăderii  vânzărilor  de  produse   alimentare, băuturi  şi  tutun  (-11,1%),  a vânzărilor de produse nealimentare (-3,6%) şi a comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate  (-2,1%),

Trimestrul I 2011 comparativ cu trimestrul I 2010

În trimestrul I 2011 comparativ cu trimestrul I 2010, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a scăzut cu 5,5%, scădere datorată reducerii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-10,7%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-5,1%) şi a vânzărilor de produse nealimentare (-1,3%).

În trimestrul I 2011 comparativ cu trimestrul I 2010, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a scăzut cu 5,6%, scădere datorată reducerii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-10,2%), a comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-6,0%) şi a vânzărilor de produse nealimentare (-2,4%).

PRECIZĂRI METODOLOGICE

1. Sursa datelor o constituie Cercetarea statistică lunară privind indicatorii pe termen scurt în servicii (SERV TS), în conformitate cu Regulamentul Consiliului  European  nr. 1165/1998, Regulamentul  Consiliului şi Parlamentului European nr. 1158/2005 şi Regulamentul Comisiei  Europene nr. 1503/2006 cu privire la statisticile pe termen scurt.

2. Cercetarea statistică este de tip selectiv. Tipul de sondaj utilizat şi procedeul de extragere a eşantionului este cel al sondajului stratificat cu selecţie aleatoare simplă fără revenire în cadrul fiecărui strat, în care variabilele de stratificare sunt reprezentate de: activitatea economică şi clasa de mărime a întreprinderii în funcţie de numărul de salariaţi. Datorită necesităţilor privind comparabilitatea rezultatelor pe grupe de activităţi omogene cât şi la nivel de întreprindere de la o perioadă la alta, categoria operatorilor economici cu potenţial economic ridicat (50 de salariaţi şi peste), se cercetează exhaustiv. Baza de selecţie a eşantionului asigură o reprezentativitate calculată după cifra de afaceri de 92,69% din mulţimea totală a unităţilor active. Datele se colectează de la circa  1800 operatori economici cu activitate principală de comerţ cu amănuntul (diviziunea CAEN Rev. 2:  47). Eroarea maxim admisă a estimaţiilor este de ± 3%.

3. Comerţul cu amănuntul (diviziunea CAEN Rev.2: 47) Această diviziune include revânzarea (vânzarea fără transformare) de mărfuri noi sau folosite, în principal către marele public, pentru consum sau  utilizare personală ori casnică, prin: magazine, supermagazine, standuri, case de comenzi prin poştă, vânzători ambulanţi, cooperative de consum etc.

Comerţul cu amănuntul este clasificat, în primul rând, după tipul unităţii de desfacere a mărfii (comerţ cu amănuntul în magazine (grupele 471 la 477); comerţ cu amănuntul neefectuat prin magazine (grupele 478 şi 479). Comerţul cu amănuntul în magazine include comerţul cu amănuntul de mărfuri folosite (clasa 4779).

Pentru comerţul cu amănuntul în magazine, există şi o altă distincţie, între comerţul cu amănuntul în magazine specializate (grupele 472 la 477) şi comerţul cu amănuntul în magazine nespecializate (grupa 471). Grupele de mai sus sunt în continuare subdivizate după gama de produse  vândute. Comerţul care nu se efectuează prin magazine este subdivizat în funcţie de formele de comerţ, cum ar fi comerţul cu amănuntul efectuat prin standuri şi pieţe (grupa 478) şi comerţul cu amănuntul care nu se efectuează prin magazine, de  exemplu comandă prin poştă, din uşă în uşă, prin automate de vânzare etc. (grupa 479).

Mărfurile comercializate în această diviziune sunt limitate la bunurile care de obicei sunt considerate a fi de larg consum. Prin urmare, mărfurile care nu sunt de larg consum sunt excluse (exemplu: cerealele, minereurile, maşinile industriale etc.). Această diviziune include de asemenea unităţi angajate în vânzarea către publicul larg, de  produse cum ar fi calculatoare, articole de papetărie, vopsele sau cherestea, deşi aceste produse poate nu sunt pentru uz personal sau gospodăresc. Manipularea, care este in mod normal inclusă în activitatea de comerţ nu afectează caracteristicile mărfurilor şi poate include, de asemenea, sortarea, separarea, amestecarea şi ambalarea.

Această diviziune include de asemenea comerţul cu amănuntul prin comisionari şi activităţile caselor de licitaţie cu amănuntul.

Această diviziune exclude:  vânzarea  de către fermieri a produselor proprii; fabricarea şi vânzarea producţiei proprii, care în general este clasificată drept industria prelucrătoare  în  diviziunile 10 – 32;  vânzarea de  autovehicule, motociclete şi piese ale acestora( vezi diviziunea 45); comerţul cu cereale, minereuri, ţiţei brut, produse chimice pentru industrie, fier şi oţel, maşini şi echipamente industriale( vezi diviziunea 46); vânzarea de  alimente şi băuturi pentru consum în localuri şi vânzarea preparatelor alimentare la pachet (vezi diviziunea 56); închirierea de bunuri personale şi gospodăreşti pentru  publicul larg (vezi grupa 772).
 
4. Cifra de afaceri (excl. TVA) reprezintă veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă, provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta. Cifra de afaceri nu include veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe.

Indicii de volum ai cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul sunt indici de tip Laspeyres şi sunt calculaţi în condiţii metodologice şi de preţuri comparabile. Pentru exprimarea valorilor din perioada curentă în preţurile perioadei de referinţă se utilizează indici de preţuri deflatori (indicele preţurilor de consum). Primii indici obţinuţi sunt la nivel de clasă/grupă CAEN Rev.2 apoi prin agregări succesive se obţin indici la niveluri agregate. Ponderile utilizate la agregare sunt calculate pe baza cifrei de afaceri conform rezultatelor Anchetei Structurale în Întreprinderi din anul de referinţă (2005).

5. Pentru ajustarea seriilor s-a folosit pachetul de programe DEMETRA (metoda TRAMO/SEATS), care realizează estimarea efectului numărului de zile lucrătoare diferit de la o lună la alta şi efectului calendarului (Paştele ortodox, an bisect şi alte sărbători naţionale) precum şi identificarea şi corectarea valorilor extreme (schimbări de nivel ocazionale, tranzitorii sau permanente) şi interpolarea valorilor lipsă. Seria ajustată cu numărul de zile lucrătoare s-a obţinut prin eliminarea din seria brută a acestor efecte, cu ajutorul unor coeficienţi de corecţie, stabiliţi în funcţie de modelul de regresie folosit (aditiv sau multiplicativ).

Stabilirea modelelor de regresie folosite pentru fiecare serie se face la începutul fiecărui an şi implică recalcularea seriilor ajustate calculate în anul precedent (recalculare datorată modificării  modelelor adoptate, numărului de regresori folosit şi numărului de observaţii disponibile).

Ajustarea nivelurilor agregate s-a realizat prin metoda directă care presupune ajustarea directă a seriilor agregate. Utilizarea metodei directe poate conduce la unele inconsistenţe în seriile de date (respectiv, agregatele să nu fie cuprinse întotdeuna între valorile componentelor din care provin).

6. Calculul indicilor de volum ai cifrei de afaceri  faţă de luna precedentă sau faţă de luna corespunzătoare din anul precedent, pornind de la indicii  cu bază fixă (anul 2005=100), se realizează astfel:

- indicii de volum ai cifrei de afaceri faţă de  luna precedentă: prin împărţirea indicelui cu bază fixă (anul 2005=100) al lunii respective la indicele cu bază fixă (anul 2005=100) al lunii precedente, înmulţit cu 100;

- indicii de volum ai cifrei de afaceri faţă de  luna corespunzătoare din anul precedent: prin împărţirea indicelui cu bază fixă (anul 2005=100) al unei anumite luni din anul respectiv la indicele cu bază fixă (anul 2005=100) al aceleiaşi luni din anul precedent, înmulţit cu 100.

Datele sunt provizorii şi periodic pot fi revizuite pe baza rectificărilor ce se efectuează retroactiv de către operatorii economici din eşantion.

Informaţii suplimentare se pot obţine din publicaţia statistică Buletin Statistic Lunar (termen de apariţie 13 mai 2011).

Date comparative cu celelalte State Membre ale Uniunii Europene se pot obţine din comunicatul de presă al Eurostat care apare astăzi, şi care poate fi consultat la adresa: http://epp,eurostat,ec,europa,eu/portal/page/portal/eurostat/home/

Următorul comunicat de presă va apărea  Vineri, 3 Iunie 2011.

4 May 2011