Chiriile spaţiilor comerciale stradale din centru tind să se stabilizeze, în timp ce spaţiile semicentrale înregistrează scăderi şi un grad de disponibilitate mai mare decât anul trecut.

Chiriile spaţiilor comerciale stradale din centru tind să se stabilizezeRetailul stradal se află în prezent intr-o perioadă de stagnare, după ce în prima jumatate a anului 2008 creşterile au fost în medie de 15% comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2007.

În topul celor mai scumpe zone din Bucuresti se situează centrul Capitalei cu accent pe Bvd. Magheru, urmat de Calea Victoriei, inregistrându-se în 2008 chirii variind între 120-150 euro/ mp.

În actualul context economic când principalii consumatori de spaţii comerciale stradale - operatorii bancari, farmaciile şi cazinourile - îşi revizuiesc strategia de dezvoltare, unii dintre ei chiar stopând-o, se aşteaptă ca cererea pentru astfel de spaţii să stagneze şi chiar să scada pentru spaţiile situate în locatii fără trafic pietonal consistent. Pentru spaţiile stradale cu un vad comercial deosebit  cererea  se va menţine constantă.

Pentru prima jumătate a lui 2009  nivelul chiriilor pentru spaţiile stradale interesante  se va menţine constant, apreciază reprezentanţii DTZ Echinox, în timp ce pentru zonele semicentrale, cu trafic pietonal redus aceştia se aşteaptă la o creştere a gradului de disponibilitate şi implicit la o scădere a chiriilor.

Condiţiile contractuale pot fi un motiv al relocării. Un contract pentru un spaţiu stradal este de cele mai multe ori mai flexibil şi mai permisiv pentru chiriaş, acesta putând să se retragă fără consecinţe majore, spre deosebire de contractele de închiriere pentru centre comerciale, mult mai riguroase şi mai rigide, care au o perioadă minimă de închiriere de 5 ani, fără posibilitatea chiriaşului de terminare înainte de termen.

Având în vedere cele de mai sus, eliberarea unităţilor stradale neperformante din portofoliu poate fi o măsură imediată întreprinsă de retailerii mari - cum sunt şi operatorii de electrocasnice - care trec acum printr-un proces de restructurare a reţelei de magazine.

În ceea ce priveste costurile, nu e neaparat mai ieftin un spaţiu într-un centru comercial. Spre exemplu, pentru o suprafaţă similară cu cele pe care le ocupă în mod normal un magazin stradal, un retailer ar putea plăti chiar mai mult într-un mall. Avantajul într-un centru comercial este că se pot contracta şi suprafete mai mari, retailerul obtinând astfel un cost al chiriei pe metru pătrat mai mic şi un spatiu în care îşi poate implementa conceptul.

Există în continuare cerere pentru spaţiile comerciale semicentrale situate în zone cu trafic pietonal intens, dar ocuparea acestor spaţii depinde şi de flexibiltatea proprietarilor în negocierea preţurilor. Chiriile pentru spaţiile comerciale stradale din zonele semicentrale din Bucureşti variază între 25€/ mp şi 45€/ mp.

Sursa

19 ianuarie 2009