Pe o piaţă a chiriilor ajunsă la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani, se pare că mall-urile au înregistrat o ajustare  în scădere de 19%, a ratelor plătite de cei ce beneficiază de spaţiile din centre comerciale.

Chiriile spaţiilor comerciale s-au redus de la 10% până la 28%Iar cea mai mare scădere este 28% şi este a chiriilor din spaţiile stradale de pe arterele principale ale Bucureştiului, se arată într-un comunicat remis de Remax.

Două categorii de spaţii comerciale au fost profitabile în primul trimestru din 2009, reuşind să menţină nivelul ridicat al chiriilor: centrele comerciale care includ hipermarketuri şi, respectiv, mall-urile, cu toate că, şi în cazul acestor locaţii au avut loc procese de renegociere, spun analiştii Remax Bastion.

"Majoritatea spaţiilor comerciale au cunoscut, în ultima perioadă, procese de renegociere a chiriilor. Însă, în timp ce în zona "zero" a Capitalei, chiriile spaţiilor stradale au coborât cu aproximativ 28% din luna ianuarie până la sfârşitul lunii martie şi, în plus, o serie de locaţii au rămas goale, chiriile din marile centre comerciale au coborât, în medie cu circa 10%, iar mall-urile au înregistrat o scădere de doar 19%", a arătat Ana Maria Ioniţă, consultant imobiliar Remax Bastion.

În ianuarie, chiriile în centrele comerciale care cuprind hipermarketuri erau de 30 - 50 euro/mp, în timp ce, la sfârşitul primului trimestru din 2009, acestea atinseseră valori de 25- 40 euro/ mp. Dacă la începutul anului chiriile în mall-uri ajunseseră la 60-100 euro/mp, în martie, spaţiile au avut preţuri cuprinse între 50 euro şi 80 euro/mp.

Potrivit consultanţilor Remax, mall-urile devin din ce în ce mai mult o opţiune şi pentru brand-urile de lux care alegeau, de obicei, bulevardele tradiţionale ale Capitalei. Artere precum Magheru, Calea Victoriei sau Dorobanţi "pierd teren" în faţa complexurilor comerciale de tip mall, din cauza chiriilor prea mari pentru numărul de vizitatori redus consistent de către infrastructura rămasă cu mult în urmă, identificarea unui loc liber de parcare fiind din ce în ce mai mult "o vânătoare consumatoare de timp şi nervi pentru clienţi".

Sursa

23 aprilie 2009