Străzi înguste sau absenţa locurilor de parcare, încăperi nerenovate sau cu bulină roşie, şi toate acestea la chirii prohibitive. Iată principalele motive pentru care spaţiile arterelor centrale sunt tot mai goale.

14228-1_gant-saptamana-financiara.jpgMarile artere din centrul Bucureştiului au ca principală caracteristică vitrinele goale, cu anunţuri de închiriere. Nu puţine dintre firmele care aleg aceste străzi stau un an-doi sau chiar câteva luni, după care închid, lăsând locul liber. Cauzele acestui fenomen, mai greu de întâlnit în centrul altor capitale europene, sunt lipsa locurilor de parcare, calitatea scăzută a spaţiilor, chiriile mari şi mai ales absenţa vadului de clienţi.

Sunt tot mai puţini cei care „iau plasă" şi aleg să ocupe cu chirie un spaţiu pe Calea Victo­riei sau Bulevardul Unirii. Aceş­tia pornesc de la prejudecata că, dacă firma e pozi­ţio­na­tă pe o stradă centrală a Ca­pi­talei, ar trebui să aibă automat şi vânzări. După nu mult timp constată însă că există prea pu­ţini cumpărători care le trec pragul. Nici Calea Dorobanţilor sau Bulevardul Magheru nu stau mult mai bine. În afara ca­fenelelor sau a băncilor, firme­le de aici atrag doar clienţi oca­zionali, care au treabă prin zo­nă. Rar se vine ţintit în asemenea locuri, aşa cum se merge la mall, unde cumpărătorul nu e obligat să dea câteva ture pentru a găsi un loc de parcare. Chiar şi aşa, pe aceste străzi spaţiile se închiriază încă des­tul de scump. Asta în ciuda faptului că multe dintre ele nu sunt renovate de mult timp ori sunt în blocuri cu bulină roşie.

Chirii

Chiar dacă preţurile cerute diferă şi în funcţie de mai mul­te calităţi ale spaţiului, proprietarii principalelor ar­tere per­cep următoarele chirii lunare:
Bulevardul Magheru 50-80 euro/mp
Calea Victoriei 40-60 euro/mp
Calea Dorobanţilor 50 euro/mp
Bulevardul Unirii 15-20 euro/mp
Bulevardul N. Bălcescu 50-80 euro/mp
Calea Moşilor 30-40 euro/mp

Calea Victoriei

Pe această arteră în ultimul timp mai mult umblă greviştii decât cumpără­to­rii. Multe dintre spaţiile de aici sunt de mici dimensiuni, asemeni trotua­re­lor extrem de înguste. „Aceste artere sunt văzute drept scumpe. Pretenţia de a în­chi­ria unor branduri scumpe, exclusiviste, cu marfă scumpă, trebuie însă însoţită şi de facilităţi pe măsură. E greu să mergi prin ploaie sau să te înghesui pe trotuare în­guste şi să nu ai unde să parchezi ma­şi­na", a declarat Răzvan Gheorghe, directo­rul ge­neral al Cushman & Wakefield Romania.

De la CEC spre Piaţa Victoriei, aproape fiecare vitrină are un spaţiu cu anunţ de închiriere, însoţit eventual de precizarea că firma poate fi găsită în alt loc. Astfel, vizavi de sediul Poliţiei Capitalei din strada Efo­rie, pe o geamul unei vitrine goale se poate citi că „Just for you" se va muta în Cocor Luxury Store. Această firmă a ocupat un spa­ţiu de 100 mp şi s-a relocat în noul Co­cor, în două spaţii de câte 50 mp. „Îna­inte de criză am plătit 9.000 de euro pe lu­nă, în condiţiile în care frecvent ne cădeau bucăţi din tavan în cap şi erau inundaţii pentru că apa se infiltra şi de afară. Pentru toate acestea am fost nevoiţi să plătim tot noi la pri­mărie renovările", a declarat un reprezen­tant al firmei. În ultimul timp, firmei i s-au cerut aproape 5.000 de euro pe lună, dar a ales să plece. „Nici cumpărătorii din zonă nu erau pe profilul nostru, în con­diţiile în care noi vindem articole exclu­siviste. Ve­neau adesea femei care ne întrebau de pa­piote sau haine second-hand", adaugă cei de la magazinul proaspăt relocat. Proprie­ta­­rul cere 35 euro/mp+TVA, adică aproximativ 4.200 euro total.

Pe partea cu Poliţia, Casa de modă Ve­nus are mai multe spaţii de închiriat. Prin­tre acestea este şi cel lăsat liber de italienii falimentari Mariella Burani, în suprafaţă de 160 mp. Pe acest spaţiu, Casa de moda Ve­nus cere 5.200 euro/lună, adică 35 eu­ro/mp+TVA. Galeria Victoria are spaţii mici de închiriat de câte 8, 10, 12 şi 20 mp, spa­ţii­le goale alternând cu cele care funcţio­nea­ză. Proprietarul cere pe acestea 80-90 eu­ro/mp+TVA.

De la Palatul Telefoanelor spre Bulevar­dul Dacia, chiriaşii fug pe capete. Spaţiile sunt mai mult goale decât ocupate. Artera este una percepută a fi prin tradiţie ocupa­tă de retaileri de fashion, dar mai ales aceş­tia au plecat. Dăm doar câteva exemple.

După deschiderea cu mare tam-tam din decembrie 2008, Cerruti, unul dintre cele mai importante branduri europene de mo­dă, a ales la începutul acestui an să renunţe la spaţiul de 190 mp (subsol plus parter). Shoe Art a plecat din această vară, iar spa­ţiul e liber în continuare, la fel şi spaţiul ma­­ga­zinului Exclusive. Aproape de acestea, Steilmann anunţă pe o vitrină goală că ma­ga­zinele mai sunt de găsit doar în mall-uri. Cristina Nechita şi Agnes Toma şi-au mutat creaţiile vestimentare în Cocor. Vizavi de Palatul Telefoanelor, magazinul de haine Gant, cutremurat de criză, a fugit dintr-un spaţiu de aproximativ 80 mp aflat într-o clădire cu bulină roşie, păstrând spa­ţiile din mai multe mall-uri din Bucureşti şi din ţară. În stânga şi în dreapta acestui spa­ţiu, casa de bijuterii New Briliant şi ma­ga­zinul multibrand de lux Mengotti rezistă în continuare. Între Mengotti şi un alt brand de lux, Victoria 46, se afla până de cu­rând un magazin de instrumente muzicale Divertas Yamaha. Spaţiul a rămas li­ber. Acestea sunt doar câteva dintre exemple.

Cel mai bine par a cunoaşte lipsa de profitabilitate a Căii Victoriei cei de la primărie. Asta pentru că pe o distanţă de peste 50 de metri, la parterul unei clădiri pe Calea Victoriei 128 A, consolidările au început în urmă cu patru ani, iar termenul de finalizare s-a tot amânat. Cu atâtea spaţii goale în jur, orice imbold de accelerare a investiţiilor lipseşte.

Excepţii de lux

Printre puţinii care deschid pe Calea Victoriei în această perioadă sunt Emporio Armani şi Mont Blanc. Armani, care a anun­ţat că deschide în septembrie, încă lu­crează la noul spaţiu, pe diagonală cu No­vo­tel, iar perete în perete sunt cei de la Mont Blanc. „Pentru francize şi mai ales pentru cele cu pretenţii, nu este acceptat orice fel de spaţiu. Aceasta poate fi una dintre principalele explicaţii pentru care Armani reconstruieşte parterul de pe Calea Victo­riei", a precizat directorul de la Cush­man & Wakefield.

Vecinii celor de la Armani şi-au redus pr­­etenţiile faţă de anul 2009. Dacă pe atunci cei de la Mont Blanc voiau 150 mp în Hotelul Continental, acum au luat o suprafaţă mai mică, de 100 mp, pe Calea Victoriei. Pe locul acestor două centre care urmează a fi deschise au fost un magazin de mobilă şi un magazin de îmbrăcăminte pentru bărbaţi.

Bulevardul Magheru

Fiind unul dintre cele mai scumpe bulevarde din ţară, Magheru nu duce lipsă de spaţii goale. Chiar dacă ponderea acestora nu este nici pe departe precum pe bulevardele Unirii sau Calea Victoriei, şi pe această arteră centrală stau spaţii neocupate de doi ani. Este cazul unei părţi de stradă dintre fostul magazin Eva şi băncile stradale dinspre Piaţa Romană, unde spaţiile au fost părăsite în urmă cu peste doi ani şi nu a mai venit nimeni în loc. Printre chiriaşii de aici s-a aflat şi magazinul de ceasuri şi bijuterii Cellini. Aceştia şi-au păstrat pe Magheru doar magazinul de lângă Intercontinental.

Există însă şi spaţii inaugurate recent sau pregătiri pentru a fi deschise unele noi. Astfel, coborând spre Intercontinental, Scala a închiriat un spaţiu unui pub care-i poartă numele. Noua locaţie e deschisă din vară, are 40 de locuri şi nu duce lipsă de clienţi.

Spre Universitate, mai jos de Lido, un grup de investitori aus­trieci promite încă din urmă cu trei ani renovarea unei clă­d­iri. Chiar dacă cei de la S&B Bau Plan sperau să o termine încă din 2009, aici încă e şantier. Clădirea de şapte etaje a aparţinut unor institute de proiectare în trecut şi va cuprinde spaţii de birouri la etajele superioare, iar la subsol, parter şi etajul I vor fi centre comerciale. „Sperăm să finalizăm lucrările în 2011", a de­clarat un inginer de la Apolodor, firma responsabilă cu renovarea.

Aproape de acest şantier, pe strada Câmpineanu, colţ cu Magheru, se pregăteşte din primăvară un nou magazin universal, proprietar fiind Elmec Romania. Acesta se promite a fi li­vrat în 2012, dar pe şantier nu se vede niciun muncitor.

Bulevardul Unirii

Artera numită în trecut Victoria Socialis­mu­lui pare un loc blestemat pentru ma­ga­zine. Anunţurile de închiriere de pe unele vitrine goale au numere de telefon încă de dinainte de a se schimba prefixurile Capi­talei din 01 în 021, adică de peste patru ani.

Principala problemă a acestui bulevard nu este chiria, ci absenţa vadului de clienţi. Asta chiar dacă în ultimii doi-trei ani chiriile au fost acolo mult mai mici decât pe celelalte artere cen­trale. Este principalul motiv pentru care în­tre Palatul Parlamentului şi parcul de la Unirea spaţiile goale sunt mai multe şi mai mari decât cele ocupate. Fosta Casă a Poporului are în faţă un bulevard fără prea mult... popor. „În gene­ral, nu se duc să creeze vad, se duc la vadul deja creat. Poate că dacă proprietarii ar oferi mai multe facilităţi, cu chirie zero o perioadă sau în funcţie de cifra de afaceri, lucrurile s-ar mai mişca din loc", a declarat Gheorghe. În această zonă, chiriile sunt de aproximativ 15-20 euro/ mp, cam pe un sfert faţă de Magheru, asimilate unor spaţii de birouri.

Chiriaşii din această zonă sunt câteva bănci, la intrarea dinspre parcul Unirii, două magazine de optică şi două de fashion. La acestea se adaugă un TCM (discount shop) foarte mare, mai mare decât cele deschise în cartiere. De curând s-a deschis şi Casa vinului Dr. Puşcă, pe locul unui fost bar. Locul are aproximativ 50 mp. La acestea se adaugă puţine centre cu oferte de produse financiare sau de asigurări, precum şi magazine de ceasuri. Spre Casa Poporului, lân­gă ministere, dar şi în ieşirea dinspre Mitro­po­lie, sunt câteva restaurante la care clienţii nu se prea înghesuie, cum nu dau năvală nici la Li­brăria Luceafărul, pe acelaşi bulevard. În aceas­tă locaţie sunt multe spaţii neocupate şi trecem în revistă câteva exemple. Romarta are spaţii goale de mai mulţi ani şi aici, dar şi pe Calea Victoriei. Nici salonul de fru­­museţe „Mon Caprice" nu mai este. Com­pa­nia Romapel, care avea telefoane cu abonament gratuit şi reclame incluse, a închis la rândul său spaţiul. Unde până în urmă cu ceva timp era o suprafaţă mare ocupată de clubul de karaoke „Do Re Mi", acum nu se mai aude nicio notă muzicală, iar în spaţiul rămas liber nu a venit nimeni. Dintre cele două minimarket-uri de pe o parte şi alta a bulevardului, unul s-a închis. Printr-o situaţie similară a trecut şi Volksbank. Banca are un spaţiu pe o parte a bulevardului şi a mai încercat să deschidă unul pe cealaltă parte, la parterul librăriei Luceafărul. „Au rămas doar cu încercarea. Spaţiul stă cu hârtiile care acoperă vitrina de ceva timp şi probabil că n-o să mai deschidă", a declarat un locatar dintr-un bloc de pe bulevard.

Tot încercări de extindere şi apoi de revenire asupra deciziei au avut şi alţi comercianţi din zonă. Astfel, „Fashion victim" a încercat pentru câteva luni un spaţiu mai mare cu un outlet, dar pentru că nu a reuşit să facă prea multe „victime" a revenit la spaţiul iniţial, ocupat în ulti­mii trei ani. Aceeaşi mişcare a fost făcută de un magazin de ceasuri, care a deschis un service într-un spaţiu vecin. Cum timpul trecea greu fără clienţi, service-ul de ceasuri a revenit la spa­ţiul mai mic iniţial.

Printre firmele care mai rezistă eroic pe bulevard sunt Work Control, Farmacia 2NA şi Aire - rochii de mireasă. Printre cele închise mai pot fi amintite Pinki Blue, spaţiile Galeriilor Victoria, goale de mai mulţi ani, şi cofetăria Raisa. Lângă vitrina acesteia din urmă a rămas un singur client - un om al străzii, care doarme în faţă, fenomen destul de întâlnit în faţa magazinelor goale de pe bulevardul pe care nici Ceauşescu şi nici perioada de după nu au reuşit să-l transforme într-o arteră comercială căutată.

Calea Dorobanţilor

Principala mutare mai recentă de pe Calea Dorobanţilor este cea a dealerului Ma­se­rati care, după opt ani „de Do­ro­banţi", a deschis din vară un centru în City Gate, lângă Piaţa Presei. „Noul showroom este mai mare şi este mai aproape de ceea ce se cheamă un centru de business, potrivit nou­lui layout al fir­mei", a declarat un repre­zentant al companiei. Pu­ţini sunt cei care aleg să cumpere o asemenea maşină, iar cu actualele condiţii economice nu­mărul achizitorilor s-a redus substanţial faţă de anii trecuţi. „Fiind totuşi un brand de lux, cei care merg să ia aşa ceva aproape că merg oriunde ar fi poziţionată. Dacă însă anumiţi cum­părători au nevoie de discreţie în momentul achi­zi­ţiei, se poate spune că noul loc e mai po­trivit", a declarat directorul de la Cushman & Wakefield. Lo­cul încă gol se pare că va fi utilizat pentru extinderea unei bănci.

Aproape vizavi de Liceul Caragiale, unde în urmă cu câteva luni era un teren gol, firma Gemini Capital finalizează un spaţiu de 180 mp, cu terasă deasupra. Construcţia este prevă­zută cu stâlpi de rezistenţă mai groşi pentru a putea susţine şi alte două etaje, în cazul în care va fi nevoie, a declarat un inginer de la Smart Construct, firma care a efectuat lucrările. Pentru actualul spaţiu se bat mai mulţi potenţiali chiriaşi. Unul dintre aceştia este cafeneaua Pascucci, care are la momentul actual activitate la doar 20 de metri de noua construcţie. „Am în vedere o eventuală relocare. Am închis şi în Militari în iunie, deci putem vorbi de două re­locări. Urmăresc tot spaţii stradale şi nu doresc să deschid nimic, cel puţin momentan, în mall-uri sau alte centre comerciale", a declarat Adriana Matei, cea care a adus brandul italian Pascucci la Bucureşti. Aceasta refuză deocamdată mall-urile pentru că majoritatea se închid la ora 22.00, dar şi pentru că optează să-şi facă singură marketingul de atragere a clienţilor.

Tot pe Calea Dorobanţi, pe o vilă cu curte, se bat în oferte două companii de consultanţă: Esop şi BNP Paribas. Potenţialii chiriaşi nu se înghesuie însă, având în vedere că anunţurile sunt acolo de ceva timp.


Sursa

11 October 2010