În ultimii trei ani peisajul local a pierdut peste 60 de cafenele sub presiunea chiriilor prea mari, a preţurilor neadaptate realităţilor locale şi a managementului defectuos. Şi-a spus cuvântul şi decizia românilor de a ieşi mai rar la "cafele" forţaţi de criza care le-a trecut prin portofele şi prin buzunare. Unele lanţuri au dispărut complet la fel de rapid cum au apărut, cum este cazul Cup & Cino şi Testa Rossa. Altele au dispărut încet dar sigur (Turabo) sau au intrat în insolvenţă şi apoi au renunţat şi la locaţii (Costa Coffee).

26077-10turabo-zf-foto.jpgPuţine au fost deschiderile şi lanţurile care anunţă planuri de expansiune.

Cele mai puternice lanţuri rămase pe piaţa locală sunt Starbucks - susţinut de un brand puternic - şi Gloria Jeans - lanţ intrat pe piaţa locală acum circa şapte ani, când alte nume mari încă îşi făceau curaj să cerceteze piaţa. Cele două lanţuri sunt concurate şi de City Cafe şi Cafepedia, ambele lanţuri dezvoltate de antreprenori români, cu experienţă în domeniul restaurantelor. Alte zeci, chiar sute de unităţi au împânzit Centrul Istoric, zona Decebal şi zona Dorobanţi considerată de mulţi acum "apusă". Investitori români şi străini îşi încearcă norocul pe acestă piaţă puternic fragmentată unde veniturile anuale per unitate nu depăşesc de multe ori 2-300.000 de euro. Numărul lor mare şi numele mai puţin cunoscut îi face să fie uşor uitaţi pe cei care trag obloanele. În memoria colectivă rămân însă cele mai mari şi cunoscute ieşiri din business.

Cine rămâne şi cine pleacă?

"Starbucks are avantajul brandului puternic care atrage atât români, cât şi străini. În ceea ce priveşte Gloria Jeans, compania a reuşit să îşi asigure locaţii bune, cu trafic", spune Marius Căluian, managing partner în cadrul companiei de consultanţă şi cercetare de piaţă Market Vector. Lanţul de cafenele Starbucks, adus pe piaţa locală în franciză de către grecii de la Marinopoulos, a terminat anul trecut cu afaceri de 5,4 mil. euro, în creştere cu peste 26% comparativ cu 2010. Compania a reuşit să îşi majoreze businessul în pofida faptului că nu a mai deschis nicio locaţie nouă în ultimii ani. În prezent există opt cafenele Starbucks, dintre care şase în Capitală şi câte una în Cluj şi Timişoara.

La polul opus, Tudor Dragomir Niculescu (32 de ani), proprietarul lanţului Turabo şi unul dintre primii oameni care au pus bazele pieţei de cafenele în România, a închis în mai puţin de trei ani toate cele circa 50 de cafenele şi centre de evenimente pe care le deţinea pe piaţa locală.

Mai mult, compania care în 2008, ultimul an de boom, avea afaceri de 15 mi lioane de euro şi era cel mai important jucător de pe piaţa cafenelelor, a ajuns acum în insolvenţă.

Românul s-a lansat în businessul de profil când avea doar puţin peste 20 de ani şi când piaţa de restaurante şi cafenele era abia la început, potenţialul de creştere fiind imens. La aproape zece ani după, el spune că nu mai deţine afaceri în România, ba mai mult, nu vrea nici să înceapă altele pe piaţa locală, orientându-se spre pieţele externe.

Când vine însă vorba să dea detalii, Niculescu afirmă că preferă să îşi ţină planurile şi noile afaceri la secret.

"În ceea ce priveşte ieşire de pe piaţa a Turabo sunt posibile mai multe scenariiinvestitorul nu a mai vrut să bage bani, iar afacerea nu s-a mai susţinut singură, sau lanţul s-a extins prea mult pentru a mai putea fi administrat bine. Scăderea consumului a jucat şi ea un rol, însă nu cred ca a fost principalul motiv care a dus la această situaţie", mai spune Căluian.

A fost odată ca niciodată

O soartă similară cu cea a Turabo au avut şi alte lanţuri de cafenele dezvoltate sau aduse pe piaţă de antreprenori români.

Un exemplu este cel al cafenelelor Cup&Cino, deschise pe piaţa locală de omul de afaceri Octavian Radu. Compania Sebra Francize care opera cafenelele este în insolvenţă, după ce a acumulat datorii de 4,5 milioane euro către bănci şi furnizori.

Compania administra două cafenele Cup&Cino şi restaurantul Vapiano. În prezent niciuna dintre cele două cafenele nu mai este deschisă, ultima care a tras obloanele este unitatea din Băneasa, acum circa un an.

Nici încercarea omului de afaceri Marius Ghenea în acest domeniu nu a avut un alt final. El a deschis cafenele sub brandul Testa Rossa, un concept pe care l-a adus pe piaţă în a doua parte a anului 2008ultimul an de boom. Circa un an mai târziu se închideau unităţile din Libery Center şi Băneasa Shopping City. Atunci el promitea relansarea brandului la nivel stradal în 2010, însă acest plan nu s-a concretizat.

Dacă cei doi români nu au ajuns să îşi ducă la bun sfârşit planurile pentru un număr mai mare de cafenele, fiind nevoiţi să închidă doar câte două unităţi fiecare, lanţul Costa Coffee "a căzut mai de sus".

Printre ultimele unităţi închise a fost cafeneaua din Piaţa Romană, din apropiere de clădirea Facultăţii de Comerţ din cadrul ASE. Compania Coffee Management, care administra lanţul Costa Coffee, a intrat în insolvenţă în mai 2010. Potrivit informaţiilor publicate la Ministerul de Finanţe, compania avea în acel an o cifră de afaceri de 1,7 mil. lei (0,4 milioane de euro), de patru ani mai mică decât în anul anterior şi datorii totale de 6,3 milioane de lei (1,5 mil. euro). În momentul cel mai bun pentru companie, 2009, lanţul număra 9 cafenele.

McDonald's şi Nestlé atacă piaţa?

Într-o perioadă în care tot mai multe cafenele se închid sau îşi îndreaptă ochii spre Centrul Istoric - kilometrul zero al distracţiei în Bucureşti de astăzi - există şi nume mari care îşi încearcă norocul pe această piaţă. McDonald's a început în decembrie 2010 să deschidă McCafe-uri în restaurantele deja existente în România.

Acest model de business era deja testat pe alte pieţe din Europa şi chiar din regiune.

De asemenea, Nestlé, unul dintre cei mai mari jucători din FMCG, a deschis anul trecut în Piaţa Romană cafeneaua Nescafé Milano Cafe. Grupul mai deţine, tot în parteneriat o altă locaţie în Băneasa Shopping City.

Niciunul dintre cei doi jucătoriMcDonald's şi Nestlé - nu îşi face însă publică strategia de expansiune. Totuşi, există în continuare nume care pariază pe expansiune.

Dragoş Petrescu, proprietarul restaurantelor City Grill şi al cafenelelor City Cafe şi administratorul Caru' cu Bere, spune că pariază în acest an pe segmentul cafenelelor. Pe piaţa locală există trei unităţi City Cafe, toate în Capitală.

Ce nu a mers?

"Noi am reuşit să ne menţinem pe această piaţă pentru că am ales întotdeauna locaţii premium (Terminalul Schengen din Aeroportul Otopeni, Piaţa Charles de Gaulle şi Oracle Tower - n.red.). De asemenea, am ales locaţii cu chirii corecte.

Multe cafenele au murit pentru că aveau încasări de 10.000 de euro şi erau nevoite să plătească chirii de 7-8.000 de euro în zona Dorobanţi sau Decebal", explică omul de afaceri.

 

Sursa

20 August 2012