0-721-46bc274d99078.jpgPretul pentru inchirierea spatiilor de birouri variaza in functie de zona in care sunt amplasate si de clasa in care se incadreaza. Cele mai scumpe birouri se intalnesc in zona centrala a Capitalei, unde, in cazul vilelor pozitionate central, cotatia poate depasi 25 euro pe metru patrat pe luna. In cazul birourilor clasa A amplasate in centrul si nordul Bucurestiului, un metru patrat variaza intre 18-22 euro/luna, iar pentru birourile clasa B un chirias trebuie sa plateasca intre 14 si 17 euro/mp pe luna.

La polul opus se afla spatiile de birouri situate in partea de sud si de est a Capitalei, unde preturile variaza intre 11-13 euro/mp pe luna, ceea ce inseamna ca spatiile de birouri clasa B din centrul si nordul Bucurestiului sunt cu cel putin 15% mai scumpe decat cele amplasate in sud.

In provincie, chiriile sunt sensibil mai mici decat in Bucuresti. "In orasele din tara, valoarea medie a pretului de inchiriere pentru un metru patrat intr-un imobil de birouri este de 12-13 euro pe luna, ceea ce reprezinta un pret mai scazut cu 25% fata de Capitala", a declarat pentru FrontNews Ramona Dinu, director departament comercial si birouri Neocasa.

Piata s-ar putea stabiliza spre sfarsitul lui 2008

Cererea mare de spatii de birouri si oferta scazuta de pe piata imobiliara locala a determinat o majorare a pretului chiriilor cu 15-20% in prima parte a acestui an, dar reprezentantii agentiilor imobiliare sunt de parere ca pana la finele lui 2008 preturile se vor stabiliza si vor inregistra chiar o usoara scadere.

Una dintre principalele parghii de reglare a pretului de pe piata este oferta disponibila. Pana la sfarsitul anului urmator, specialistii Eurisko estimeaza ca stocul va depasi 1,5 milioane de metri patrati, in timp ce dezvoltatorii din segmentul office anunta ca pana la sfarsitul acestui an vor fi livrati 325.000 mp. Livrarile din acest an vor ridica stocul total de pe piata la un milion de metri patrati, in timp ce in 2006 existau aproximativ 730.000 metri patrati.

In aceste conditii, jucatorii de pe aceasta piata estimeaza ca pretul pentru birouri va inregistra o usoara scadere in timp ce oferta va deveni din ce in ce mai bogata. "In 2007 si 2008, cererea pentru spatii de birouri va continua sa creasca atat pentru clasa A, cat si pentru clasa B, iar preturile se vor mentine la cotatiile actuale, dar o descrestere a acestora este de asteptat spre sfarsitul anului 2008", a aratat Ramona Dinu de la Neocasa.

Asadar, o eventuala micsorare a chiriilor pentru spatiile de birouri poate fi determinata de livrarea unui numar semnificativ de cladiri de birouri in Bucuresti, anuntata de dezvoltatori pentru 2007 si 2008, a adaugat oficialul Neocasa.

Companiile autohtone cauta spatii favorabile pentru imagine

Din ce in ce mai multe companii din Romania, dar mai ales din Capitala, prefera sa inchirieze spatii in cladiri de birouri, atat datorita infrastructurii si accesibilitatii, cat si constientizarii mesajului pozitiv de imagine transmis de un astfel de sediu. Birourile clasa A sunt preferate de multinationale, banci si companii de asigurari.

In functie de domeniul de activitate, companiile au anumite preferinte cand inchiriaza sau cumpara un sediu. Bancile si companiile de asigurari opteaza pentru birouri clasa A in cladirile amplasate pe bulevardele principale pentru a beneficia astfel de maximum de vizibilitate si accesibilitate. Tot birouri clasa A aleg si companiile IT si telecomunicatii, precum si companiile farmaceutice, au declarat pentru FrontNews companii din piata de imobiliare.

Cererea pentru birouri clasa B provine din partea segmentelor de back office, call center, companiilor de soft, distributie si farmaceutice.

"Companiile romanesti mici si mijlocii inchiriaza spatii mai mici, iar pentru a reduce costurile prefera spatii de birouri de clasa medie", a declarat Mihaela Raducanu, directorul departamentului Birouri, Regatta. "Trendul incepe insa sa se schimbe, pentru ca aceste firme invata de la marile companii autohtone, care prefera birouri de clasa A sau B+, ca un sediu reprezentativ este unul dintre aspectele ce contribuie la buna imagine a companiei", a mai spus Mihaela Raducanu.

Sursa

13 August 2007