Centrul Vechi al Capitalei s-a dezvoltat într-un ritm susţinut, în ultima perioadă. Schimbările se văd cu ochiul liber, dar sunt mai degrabă haotice, decât parte dintr-un plan de dezvoltare al oraşului, susţin unii specialişti. Infrastructura cu probleme şi lipsa diversităţii chiriaşilor transformă Centrul Vechi într-un loc pentru distracţie, nu într-un pol comercial. În aceste condiţii, marile lanţuri de magazine preferă să aleagă zona Unirea, pentru a se dezvolta în România.

21562-centru_vechi.jpgDezvoltarea Centrului Vechi, din punct de vedere comercial, s-a dovedit a fi aproape imposibilă, de sine stătătoare. Interesul retailerilor pentru acest segment a fost în continuă creştere, totuşi, mai nimic nu s-a concretizat. Potrivit unui raport Colliers, retailerul Adidas a fost printre singurii care şi-a asigurat o locaţie în zonă. Competiţia creată de restaurante şi cafenele, împreună cu chiriile mari solicitate în zonă, precum şi faptul că în Centrul Vechi nu există nicio ancora de modă, sunt factorii-cheie, care încă ţin retailerii departe de acest perimetru.

„Deşi concentrarea a numeroase baruri şi restaurante a dus la crearea unui pol de atracţie, lipsa diversităţii ofertei comerciale reprezintă principalul dezavantaj al Centrului Istoric. Un moment important va fi reprezentat de deschiderea primului magazin important de articole vestimentare, alături de finalizarea lucrărilor de infrastructura în zonă.", a declarat pentru IMOPEDIA.ro Marius Ene, research manager CBRE România.

Mii de metri pătraţi şi zeci de mii de euro plasaţi în chirii în zona Unirea, evitând Centrul Vechi

Între timp însă, retailerii dornici să se dezvolte au găsit alte puncte fierbinţi, cum ar fi zona Unirea. Este vorba despre retaileri care aduc adevărata efervescenţă a cumpărăturilor, branduri pentru mase, precum cele ale grupului Inditex, C&A sau H&M, care au ocupat deja mii de metri pătraţi de magazine. Iar în aceste noi condiţii de piaţă, Centrul Vechi s-a transformat în nu mai mult decât continuarea pietonală a magazinului Unirea. Şi nu va trece de acest nivel, decât atunci când va convinge investitorii că merită să se extindă acolo.

„Comparativ cu străzile pietonale din alte capitale europene, Centrul Vechi al Bucureştiului, concentrat exclusiv pe baruri şi restaurante, prezintă o oferta relativ limitată din punctul de vedere al activităţilor comerciale ce se desfăşoară aici. Pentru a ajunge la nivelul zonelor similare din alte capitale europene, mixul de chiriaşi ar trebui să includă neapărat şi  principalele magazine vestimentare (Zara, H&M, NewYorker etc.), precum şi comercianţi importanţi din alte domenii, cum ar fi multimedia şi servicii.", continuă oficialul CBRE România.

Chiriile se păstrează sus în Centrul Vechi, iar proprietarii nu sunt dispuşi la compromisuri

Chiriile ar putea fi un argument în plus pentru intrarea investitorilor în zonă, mai ales în sezonul rece. Analiştii Colliers estimează că acestea vor fi în uşoară scădere în semestrul al doilea al acestui an, în Centrul Vechi. Chiriaşii dominanţi, reprezentaţi de cluburi, baruri şi terase, sunt mai puţin activi în sezonul rece. Totuşi, proprietarii sunt stricţi la acest capitol.

„Spre deosebire de dezvoltatorii de centre comerciale, proprietarii spaţiilor comerciale de stradă preferă modalităţi de plată clasice, în dauna chiriei în funcţie de cifra de afaceri, pentru că vor să evite riscul veniturilor fluctuante şi nu doresc să se implice în supravegherea vânzărilor chiriaşilor. Din punctul nostru de vedere, cel puţin atât timp cât va exista o cerere consistentă din partea chiriaşilor pentru spaţiile comerciale din Centrul Vechi, proprietarii acestora nu se vor orienta către această modalitate de plată, chiar dacă în anumite cazuri aceasta s-ar putea dovedi mai profitabilă.", continuă reprezentantul CBRE.

O medie lunară a chiriilor pentru spaţiile comerciale de aproximativ 100 mp variază între 30 şi 45 euro/mp, în funcţie de suprafaţă, vadul comercial şi starea spaţiului respectiv. Se poate vorbi, însă, şi de chirii mult mai mari: 75 - 100 euro/mp.

La nivelul întregului oraş, mixul de retaileri pe segmentul spaţiilor comerciale stradale continuă să fie dominat de bănci, farmacii, agenţii de pariuri, dealeri de telefoane mobile şi cazinouri. Potrivit Colliers, prima ju­mătate de an s-a remarcat prin faptul că vânzătorii de alimente au reprezentat cel mai dinamic segment al pieţei spaţiilor comerciale stradale. Brandurile de lux încă privesc cu interes spre Calea Victoriei. Cu toate acestea, niciun nume nou nu şi-a făcut apariţia în prima ju­mătate de an. Analiştii Colliers afirmă că, abia din a doua partea a anului sau chiar din 2012, am putea vedea o serie de noi intrări pe segmentul retailului de lux.

CITEŞTE ŞI: Cartierul Unirea - construit pentru elita comunistă, folosit de elita modernă


19 octombrie 2011