Cu un trafic de invidiat şi condiţii bune pentru desfăşurarea afacerilor, centrul vechi a devenit în 2010 noul „hot spot" pentru cafenele, baruri şi restaurante, arată o analiză a CB Richard Ellis România.

14611-148998-centrul.jpgŞarmul autentic, investiţiile autorităţiilor în modernizarea acestei zone (deşi lucrările nu sunt terminate în totalitate), precum şi poziţionarea excelentă, în buricul Capitalei, între staţiile de metrou de la Universitate şi Unirii, conferă succesul de care se bucură astăzi centrul istoric. „De ce ar fi Bucureştiul diferit de alte zone din România (de exemplu Braşov şi Sibiu) sau de zone renumite din Europa (Las Ramblas din Barcelona)? Dacă există spaţiu potrivit, atmosferă, zonă pietonală, există şi cerere pentru acest tip de busi­ness.", explică Luiza Moraru, Head of Retail Department, CBRE România.

Chiriile au crescut

Traficul aduce afaceri pentru comercianţii prezenţi aici, iar proprietarii nu se sfiesc să ceară chirii pe măsura încasărilor generate de această zonă. Centrul istoric al Capitalei reprezintă singura zonă comercială din Bucureşti, dar şi din ţară, unde chiriile au crescut faţă de anul 2008. Chiriile variază în funcţie de amplasare (străzile cu infrastructura refăcută sunt evident mai căutate), de suprafaţă, de situaţia juridică şi de facilităţi (dacă spaţiul este recondiţionat, dacă există posibilitate de amenajare a unei terase, proporţia la suprafaţa magazinului între parter/subsol/etaj). Nivelul chiriei se situează între 35 - 50 euro/mp/lună pentru un spaţiu cu aproximativ 100 mp, parter, renovat, cu maximă vizibilitate şi fără probleme juridice. Un spaţiu vast, de câteva sute de metri, dar fără renovare, situat la parter, într-o zonă foarte bună ar putea fi închiriat între 12 - 24 euro/mp lunar. Spaţiile mici de sub 100 mp, localizate în zonele deja renovate, au înregistrat o creştere a chiriei faţă de 2008, exclusiv datorată calităţii infrastructurii şi procesului de renovare. Nu sunt nişte creşteri majore, ci de 5 - 10%, dar pentru acele spaţii foarte bune, care acum sunt în majoritate ocupate, se poate vorbi de o creştere mai consistentă.

Oferta limitată

În prezent nu sunt foarte multe spaţii disponibile la închiriere. Există un număr mai mare de oferte pe străzile aflate încă în amenjare (precum Lipscani), dar zonele Smârdan şi Franceza sunt aglomerate şi au o ofertă limitată. Spaţiile disponibile, amenajate, cu situaţie juridică clară şi cu vizibilitate excelentă pot fi numărate pe degete. Referitor la vânzările comercianţilor comparativ cu chiria plătită, Luiza Moraru consideră că „există o balanţă între numărul mare de comercianţi şi oferta crescută de baruri şi cafenele care au puterea de a atrage un număr foarte mare de clienţi. În acelaşi timp, creşte competiţia şi presiunea pe preţuri. Astfel, vânzările sunt într-adevăr considerabile, dar marjele de profit se reduc. În principiu, o rată de sustenabilitate de 15 - 20% (procentul chiriei totale din vânzări totale) ar trebui să le permită chiriaşilor să atingă profitul bugetat anterior".

Până în prezent, zona de retail din centrul istoric s-a dezvoltat într-o singură direcţie: servicii alimentare şi cafenele, mai degrabă decât modă şi servicii. Pentru ca zona să devină o destinaţie cu adevărat interesantă, inclusiv pentru turişti, este important să se condimenteze mixul de chiriaşi. Mărcile vizionare care vor „sparge piaţa" primele sunt cele care vor avea cel mai mult de câştigat. Planurile administraţiei publice de finalizare a lucrărilor de amenajare, precum şi cele de creare a unor noi spaţii de parcare, vor contribui la o completă transformare a centrului vechi într-o experienţă de cumpărături profitabilă.


Sursa

27 October 2010