Clienţii care aduc profit restaurantelor şi cafenelelor vin mai ales în anotimpul cald, fapt care justifică doar parţial chiriile mari.
În ultima perioadă, Centrul Istoric a devenit zona din Capitală care înregistrează cea mai concentrată activitate de noapte. Dar cafenelele şi restaurantele sunt pline de clienţi şi ziua, în special dacă afară e cald. De profiturile de aici ştiu şi proprietarii, care măresc chiriile, însă au aflat şi inspectorii fiscali.
Expresia cel mai des utilizată atunci când vine vorba de Centrul Istoric din Bucureşti este că „zona are un mare potenţial de dezvoltare". Acesta ar putea să fie valorificat mai repede de proprietarii de cafenele şi restaurante, însă, din păcate, nu depinde doar de ei. Principalele probleme cu care se confruntă aceştia sunt străzile încă nereparate şi mai ales chiriile, de multe ori prohibitive. „Deja Centrul Istoric trezeşte un interes în creştere pentru comercianţi. Dacă municipalitatea s-ar mişca mai repede cu renovările, profiturile care se fac acolo ar fi şi mai mari", a declarat Răzvan Gheorghe, directorul general al Cushman & Wakefield România. „Spre exemplu, în Bratislava, tot capitală din spaţiul ex-sovietic, municipalitatea a făcut investiţii majore, iar acum rezultatele zonei sunt cu mult peste aşteptări", exemplifică Gheorghe.
Ce spun chiriaşii
Proprietarii de restaurante şi cafenele au ales această zonă mai ales pentru traficul mare de clienţi, deşi mulţi dintre ei au supraestimat profiturile pe care le pot obţine. Principalele probleme ale acestora sunt chiriile mari impuse de proprietari, faptul că renovarea zonei durează foarte mult şi, nu în ultimul rând, controalele dese din partea autorităţilor. „Mă întreb ce chirie mi se cerea dacă semnam contractul de închiriere iarna, când nu am terasă şi nici atâţia clienţi. Ceva clienţi însă tot am, că altfel n-ar veni mereu oamenii de la Fisc să mă controleze şi cu care trebuie să fiu mereu extrem de... atent", a declarat proprietarul unui bar deschis în vara trecută. Acesta este în general mulţumit că are clientelă, chiar dacă strada ce aduce spre barul său e de fapt un şanţ. „Cu maşina oricum nu are nimeni cum să vină aici. Trebuie ţinută... adecvată. Adică, spre exemplu, nu prea se văd femei cu tocuri prin bar. E mai greu, pentru că-şi prind tocurile între scândurile care traversează şanţul", a precizat acelaşi proprietar, care a ţinut să rămână anonim. Nemulţumiri legate de străzile dezfundate are şi managerul de la clubul Mojo Music, Michael Fraser. „Avem clienţi destul de mulţi pentru că avem muzică live, care este foarte apreciată de români, şi poate am avea şi mai mulţi dacă s-ar termina odată de refăcut strada", a declarat Fraser, care a închiriat o clădire cu subsol şi două niveluri anul trecut, în octombrie. „Un lucru care mă mulţumeşte este că locul e vizitat de tot mai mulţi străini", mai spune Fraser.
Un restaurant relativ nou deschis în zonă este şi Malagamba. Proprietarul acestuia, irlandezul John McCarthy, a fost nevoit să piardă peste jumătate de an cu formalităţile de deschidere. Restaurantul are o suprafaţă de 130 de metri pătraţi, împărţiţi pe parter şi subsol. Înainte de a se muta, la subsol, unde acum se află bucătăria şi toaleta, erau doar gunoi şi pietre. A fost nevoie de renovare completă şi dezinfecţie, iar investiţia totală s-a ridicat la o jumătate de milion de euro. „Dacă eşti străin şi vrei să o iei de la zero cu autorizaţiile de renovare şi cu toate formalităţile, eşti nevoit ca, pe lângă banii investiţi, să stai o perioadă de peste jumătate de an la un hotel sau cu chirie, fără ca în acest timp să ai profit din respectiva afacere", a declarat proprietarul Malagamba. Acesta mai are o afacere similară într-un oraş irlandez. „Am ales Bucureştiul pentru că are foarte multă populaţie pe o suprafaţă mică, fapt care poate atrage profit pentru afacerea mea. Cu toate astea, chiar dacă am deschis efectiv în urmă cu câteva luni şi nu mi-am făcut calcule totale, profitul este cam la jumătate din cât m-am aşteptat la început", spune McCarthy. O altă problemă cu care s-a confruntat acesta, după birocraţia cu autorizaţiile, e cu cei de la Fisc. „Mie nu mi-a fost foarte clar o perioadă ce să fac cu bacşişul. Le-am zis angajaţilor să-l pună într-o cutiuţă. Când i-am întrebat pe inspectori, mi-au zis că ei au venit doar să controleze şi că nu sunt profesori", a declarat McCarthy. Pe de altă parte, un lucru pe care îl remarcă irlandezul este acela că oamenii încep să vină la restaurantul său şi pentru mâncare, nu doar pentru băutură, fapt care măreşte profitul restaurantului. În plus, în zonă sunt mai mulţi proprietari irlandezi, ca dovadă că pentru aceştia distracţia şi afacerile corelate petrecerii timpului liber sunt un aspect important. „Foarte aproape de mine se pregăteşte să deschidă un irlandez, dar pe o suprafaţă mult mai mare decât mine, mai precis peste 1.000 de metri pătraţi", adaugă McCarthy.
Chirii din ce în ce mai mari
Proiectele de reabilitare şi îmbunătăţire a zonei au încurajat păstrarea chiriilor mari, iar în unele locuri acestea chiar au crescut. Străzile cu infrastructura refăcută au de obicei chirii mai mari. Nivelul chiriei mai depinde şi de suprafaţă, de situaţia juridică a imobilului şi de alte facilităţi. „Mai precis, contează dacă spaţiul este recondiţionat, dacă există posibilitatea de amenajare a unei terase, mai contează şi proporţia la suprafaţa magazinului între parter/subsol/etaj", a declarat Luiza Moraru, Head of Retail Department, CBRE Romania. Astfel, nivelul chiriei se situează între 35 şi 50 euro/mp/lună pentru un spaţiu cu aproximativ 100 mp, parter, renovat, cu maximă vizibilitate şi fără probleme juridice. „Pentru un spaţiu mai mare, de câteva sute de metri pătraţi, dar fără renovare, situat la parter, într-o zonă foarte bună, se cer între 12 şi 24 euro/mp lunar", susţin cei de la CBRE. Spaţiile mici, de sub 100 mp, localizate în zonele deja renovate, au înregistrat o creştere a chiriei faţă de 2008, datorată exclusiv calităţii infrastructurii şi procesului de renovare.
Testul frigului
Cât de profitabil este Centrul Istoric pentru baruri şi restaurante se va vedea cel mai bine după această iarnă. Deocamdată, pe străzile din zonă alternează spaţiile ocupate cu spaţiile goale. Lăsând la o parte străzi precum Gabroveni şi altele care sunt în proces de reconfigurare, pe străzile pe care se poate pune o terasă situaţia diferă destul de mult în privinţa vadului de clienţi. O să trecem în revistă câteva din aceste străzi.
Pe Covaci lumea nu se prea înghesuie la terasele restaurantelor nici când e cald. Din loc în loc pot fi văzute afişe care anunţă că o anumită firmă a plecat sau că spaţiul respectiv e în curs de amenajare. Pe strada Şelari există şi baruri cu terase care atrag clienţi în zilele cu soare, dar şi locuri goale. Coborând pe Şelari, pe colţ cu strada Franceză e un spaţiu gol destul de mare, dar chiar lângă, pe trei etaje, s-a deschis luna trecută un restaurant chinezesc. Tot pe strada Franceză există foarte multe locuri goale, pe lângă restaurantele funcţionale. Problema cu această stradă este că în unele spaţii nici nu se poate deschide ceva, ca urmare a stării avansate de degradare a clădirilor. Nici pasajul Vilacrosse nu se poate lăuda cu un grad maxim de ocupare. Asta în ciuda faptului că este în mare parte acoperit, ferit deci de ploaie. Una dintre cele mai în vogă străzi rămâne în continuare Smârdan, unde, de altfel, există doar 3-4 spaţii goale şi acelea de dimensiuni foarte reduse. Exceptând spaţii precum Van Gogh de pe Smârdan, Caru cu bere sau Mojo Music, locurile care se pot lăuda cu un flux constant de clienţi, indiferent de capriciile vremii, sunt destul de puţine. În aceste condiţii, majorarea chiriilor având drept argument potenţialul de dezvoltare al zonei poate conduce mai degrabă la înmulţirea spaţiilor goale decât la câştiguri mai mari pentru proprietari.
1 November 2010