Centrul de evaluare si certificare a competentelor profesionale este o institutie autorizata de catre Autoritatea Nationala pentru Calificari – ANC (fostul Consiliu National de Formare Profesionala a Adultilor – CNFPA) sa organizeze procese de evaluare si sa certifice competentele profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale. In urma parcurgerii procesului de evaluare, fiecare candidat poate obtine un certificat de competenta care are aceeasi valoare cu un act de studii si care este recunoscut pe piata muncii.

21533-banner.jpgSistemul de evaluare a competenţelor profesionale ale adulţilor, în centre de evaluare, este larg răspândit în întreaga lume, fiind de curând prezent şi în ţara noastră.

Principalele avataje ale procesului de evaluare a competenţelor sunt următoarele:
 

  • procesul este uşor de înţeles şi nu necesită o pregătire teoretică şi practică specială în prealabil;
  • economie de timp şi de bani: durata procesului de evaluare este mult mai mică în comparaţie cu participarea la un curs; în consecinţă şi efortul financiar pe care trebuie să-l faceţi este mai mic;
  • procesul de evaluare fiind special conceput pentru adulţi, ţine seama de particularităţile acestora şi de posibilităţile de participare ale fiecărui candidat în parte;veţi fi încurajaţi să vă puneţi în valoare experienţa profesională proprie, indiferent de modul în care aţi dobândit-o;
  • se recunoaşte capacitatea de a practica o ocupaţie chiar dacă nu aţi absolvit o şcoală sau un curs de calificare;
  • în cadrul procesului de evaluare, atmosfera este stimulativă şi constructivă; evaluarea de competenţe nu urmăreşte să pună în evidenţă lipsurile persoanei evaluate, ci oferă condiţiile ca aceasta să-şi demonstreze competenţele în contexte reale de muncă, prin producerea dovezilor necesare. Accentul se deplasează de la ceea ce nu ştiţi, la ceea ce ştiţi, puteţi să faceţi şi puteţi să demonstraţi.
  • procesul este voluntar, prezentarea în cadrul acestuia rămâne la latitudinea fiecărui candidat. Puteţi solicita evaluarea oricând, atunci când doriţi şi vă simţiţi pregătiţi.

 
ETAPELE PROCESULUI DE EVALUARE

 
1. Înscrierea în procesul de evaluare a competenţelor
Fiecare candidat va depune la secretariatul Centrului de Evaluare o cerere însoţită de documentele necesare pentru înscriere. Ca urmare, i se va repartiza un evaluator de competenţe profesionale care va conduce întregul proces de evaluare.
 
2. Autoevaluarea
Candidatul, asistat de evaluator, va realiza o autoevaluare a propriei experienţe de muncă şi va decide dacă poate să producă dovezi din care să rezulte clar că este competent.
 
3. Stabilirea unităţilor de competenţă pentru care se solicită evaluarea
În urma autoevaluării şi a analizării propriei experienţe de muncă şi a capacităţii profesionale, ţinând seama şi de recomandările evaluatorului, fiecare candidat decide singur pentru ce unităţi de competenţă doreşte să intre în procesul de evaluare. Unităţile de competenţă sunt cele prevăzute în standardul ocupaţional. Evaluarea poate avea loc pentru una, mai multe sau toate competenţele corespunzătoare unei ocupaţii.
 
4. Pregătirea pentru evaluare
Fiecărui candidat i se explică de către evaluator, ce metode de evaluare vor fi utilizate în procesul de evaluare a competenţelor, cum îşi va demonstra competenţa şi modul în care va trebui să prezinte dovezile de competenţă produse anterior.
 
5. Planificarea şi organizarea procesului de evaluare
Planificarea se realizează de comun acord cu candidatul, avându-se în vedere posibilităţile de participare ale acestuia şi disponibilitatea evaluatorilor Centrului. Din momentul începerii, durata totală a procesului de evaluare nu trebuie să depăşească 30 de zile.
 
6. Culegerea dovezilor de competenţă
Dovezile de competenţă sunt culese de către evaluator şi furnizate de candidat. Acestea sunt:

  • dovezi directe – dovezi produse efectiv în cadrul procesului de evaluare, în urma desfăşurării activităţilor solicitate, conform standardului ocupaţional. Metodele de evaluare aplicate sunt diferite de la o ocupaţie la alta, în funcţie de specificul acesteia şi pot fi: observarea directă a activităţii în condiţii reale de muncă, simulare, întrebări orale, test scris, proiect, portofoliu, rapoarte de la alte persoane.
  • dovezi indirecte – dovezi prezentate de către candidat ca rezultat al activităţilor desfăşurate anterior evaluării (portofoliu de realizări, lucrări, proiecte, diplome, înregistrări, fotografii, articole din presă, recomandări etc.)
  • dovezi suplimentare – sunt solicitate de evaluator atunci când dovezile directe şi indirecte colectate nu conduc la decizia privind competenţa (sunt insuficiente, nerelevante sau nu acoperă întreaga gamă de situaţii în care competenţa poate fi demonstrată).

7. Analizarea dovezilor şi luarea deciziei privind competenţa
Dovezile de competenţă sunt judecate de către evaluator, în raport cu cerinţele standardului ocupaţional.

Decizia finală este “Competent” sau “Încă nu competent” şi se ia pentru fiecare unitate de competenţă în parte, dintre cele pentru care candidatul a solicitat să intre în procesul de evaluare.
 
8. Înregistrarea şi raportarea rezultatelor evaluării
Evaluatorul înregistrează rezultatele evaluărilor efectuate în dosarul de evaluare al fiecărui candidat incluzând toate dovezile de competenţă produse.
Centrul asigură confidenţialitatea rezultatelor obţinute de candidaţi în procesul de evaluare.
 
9. Eliberarea certificatului de competenţă
Persoana declarată competentă primeşte un certificat de competenţe profesionale. În acest document sunt specificate unităţile de competenţă pentru care persoana a fost declarată competentă.
 
Pentru detalii si/ sau orice informatii suplimentare va invitam sa ne contactati!

Cu stima,
Echipa ARAI

13 October 2011