Aproape jumătate din retailerii mondiali şi-au extins prezenţa pe pieţele din cele trei regiuni principale: America de Sud şi America de Nord, Asia Pacific şi Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA), potrivit celui mai recent raport de piaţă realizat de CBRE.

24446-cumparaturi_02_5e5b6318ef.jpgRaportul analizează evoluţia pe principalele regiuni a 326 de retaileri din 73 de state, atât la nivel de ţară, cât şi la nivel de oraşe. În 74% dintre ţările analizate s-a înregistrat intrarea a cel puţin unui nou retailer. Regiunea cu cele mai căutate oraşe de către retaileri este Europa, cu 48% de noi intrări, urmată de Orientul Mijlociu şi Africa (22%) şi Asia (14 %). America de Nord, zona Pacificului şi America Latină au atras 8%, 6% şi respectiv 1% dintre noile intrări.

Almaty (Kazakhstan) a fost cel mai căutat oraş anul trecut, beneficiind de intrarea a 18 noi retaileri. Evoluţia s-a datorat în special investiţiilor în infrastructură, creării de noi spaţii de centre comerciale şi venirii pe piaţă a brandurilor Inditex în 2010, care i-au încurajat pe noii investitori. În ceea ce priveşte pieţele est-europene s-a observat un interes crescut pentru Moscova care a atras 11 retaileri noi, Kiev (9 retaileri) şi Varşovia (6 retaileri).

Cea mai puternică evoluţie la nivel global o înregistrează retailerii americani, 73% dintre aceştia activând în toate cele trei regiuni, comparativ cu 44% din retailerii din EMEA şi doar 23% dintre cei din Asia Pacific. Retailerii din sectorul produselor de lux şi modă sunt cei mai dezvoltaţi la nivel global, cu o prezenţă de 80% în cele trei regiuni.

Chinezii construiesc cel mai mult

În afara Statelor Unite, retailerii americani preferă Londra (64,2%), unde au cel puţin un magazin, Dubai (61,2%) şi Kuweit (49,3%). Retailerii din Europa preferă Orientul Mijlociu când vine vorba de cucerirea unor noi pieţe. Dubai a fost cea mai populară destinaţie în rândul acestora, fiind preferată de 60,1%, urmată de Istanbul (48,6%), Kuweit (44,3%), Riad (44,3%) şi Jeddah (42,1%). Asia este, de asemenea, o ţintă importantă pentru retailerii europeni, care au ales şi Singapore, Beijing, Shanghai şi Hong Kong. Retailerii din Asia nu s-au extins la fel de mult în afara propriei regiuni, în principal datorită oportunităţilor încă neexploatate pe deplin din zonele în care activează.

În 62 de oraşe, din cele 178 analizate, s-a construit cel puţin un centru comercial de peste 20.000 mp.  În total, 7,8 milioane de metri pătraţi de noi spaţii comerciale au fost create anul trecut în 142 de centre. Din acest punct de vedere, China a fost cea mai activă piaţă în 2011 şi va continua tendinţă în următorii ani. Pieţele mature din Europa Occidentală şi America de Nord au limitat dezvoltarea de noi spaţii, concentrându-se în 2011 pe redefinirea şi extinderea celor existente.

 

Sursa

20 aprilie 2012