Mulţi clienţi cu credite în derulare se plâng că nici până astăzi băncile nu le-au pus la dispoziţie actele adiţionale pentru a le citi şi decide dacă le semnează sau nu. Clienţii trebuie să ştie însă că orice modificare pe care băncile o fac în contractele de credit, ce nu este conformă cu OUG 50/2010, este nulă şi poate fi revizuită.

13900-3-romania-libera-29_09.jpgConform noilor pre­ve­­deri legislative pri­vind creditele populaţiei, băncile au avut obligaţia ca până pe 20 septembrie să aducă toate contractele în derulare la standardele impuse prin OUG 50/2010. Mărul discordiei a apărut însă chiar din procedura pe care o parte din bănci au decis să o adopte.

După o serie lungă de discuţii şi clarificări între Asociaţia Română a Băncilor şi ANPC, clienţii anumitor bănci nu reuşiseră să obţină măcar un model de act adiţional nici în ultima săptămână înainte de expirarea termenului impus de lege.

Asta, în condiţiile în care OUG 50/2010 prevede în mod concret că instituţiile de credit aveau obli­­gaţia ca până pe 20 septembrie să modifice contractele prin acte adiţionale. Legea prevede că băncile „trebuie să facă dovada că au depus toate diligenţele pentru in­formarea consumatorului cu privire la semnarea actelor adiţio­nale".

Clauzele neconforme cu legea sunt nule

Situaţia pare însă că ar putea să se clarifice de la sine: clienţii nu pot refuza drepturile conferite prin OUG 50/2010, dar nici băncile nu pot impune alte modificări, faţă de cele prevăzute în legislaţie. Acceptarea tacită, menţionată în actul normativ se aplică numai în cazul modificărilor care se conformează cu noile reglementări.

Astfel, clienţii pot face notificări de refuz al clauzelor considerate abu­zive şi după data de 20 septembrie.

Mai mult, strict în cazul clauzelor care ţin de aplicarea OUG 50, nu este necesară notificarea clienţilor cu 15 zile înainte de intrarea în vigoare, aşa cum se întâmplă în cazul în care banca ar propune alte schimbări în contract.

„Orice alte modificări ale clauzelor contractuale referitoare la costuri şi care nu sunt impuse prin OUG 50/2010 ar trebui cuprinse într-un act adiţional separat, care trebuie transmis consumatorilor cu cel puţin 30 de zile înainte de aplicare şi pentru care aveţi la dispoziţie 15 zile pentru a hotărî dacă acceptaţi aceste modificări.", au precizat reprezentanţii ANPC.

Cum se rezolvă un conflict cu creditorul?

Clienţii care consideră că nu au fost înştiinţaţi de bancă şi nu au primit toate informaţiile necesare în timp util pentru a putea depune un eventual refuz la bancă, pot face o notificare în acest sens atât către bancă, cât şi către ANPC.

În acest sens, ANPC a pus la punct un scurt ghid cu câteva etape în vederea soluţionării divergenţelor:

1. Încercaţi să rezolvaţi pe cale amiabilă neconcordanţele. Toate notificările se fac în scris şi se iau numere de înregistrare sau confirmări de primire. Creditorul are la dispoziţie maxim 30 de zile pentru a răspunde. După 30 de zile, dacă nu aţi primit un răspuns, puteţi prezuma că aţi fost refuzat şi mergeţi mai departe.

2. Sesizaţi Comisariatul Jude­ţean pentru Protecţia Con­su­matorilor. Ataşaţi la sesizare docu­mentele de credit (contract şi adiţionale) şi corespondenţă (notificările) dumneavoastră şi ale creditorului. Se analizează cazul dumneavoastră şi când creditorul este în culpă, se pot dispune sancţiuni şi dispoziţii de intrare în legalitate.

3. Contestaţi actul adiţional direct la instanţa de judecată. Acţiunile iniţiate de consumatori (individual sau în grup) au o libertate mai mare privind cererile adresate instanţei (pot include şi pretenţii materiale asupra creditorului).

„Vă recomandăm să parcurgeţi cele trei etape în ordinea menţionată dacă doriţi o rezolvare favorabilă a cererilor dumneavoastră.", au precizat reprezentanţii ANPC.


Sursa

29 September 2010