Dacă nu curge, pică. Tranzacţiile se efectuează pe segmente de nişă şi la mare căutare sunt relocările. Cel mai bine merg închirierile, iar bugetul mediu este cuprins între 500 si 1.500 euro/lună, spun reprezentanţii agenţiilor imobiliare.

Ce se CUMPĂRĂ şi ce se ÎNCHIRIAZĂ astăzi!Piaţa imobiliară nu bate pasul pe loc. Există cerere, oferte sunt din belşug, doar că oamenii se gândesc de zece ori înainte să-şi cumpere sau să-şi închirieze o casă.

Căutate sunt proprietăţile care se vând sub preţul pieţei, şi, în general, locuinţele care costă mai puţin de 100.000 euro, spune Carmen Mihăiţă, Managing Partner al agenţiei imobiliare Veles.

Firma Prezident a realizat astfel de tranzacţii: o garsonieră în zona Vitan-Mall, scoasă la vânzare la preţul de 60.000 euro şi tranzacţionată la 53.000 euro, precum şi un apartament de două camere pe bulevardul Mircea Vodă, vândut zilele trecute la 85.000 euro. Tot o garsonieră sub preţul pieţei în zona Mall Vitan a tranzacţionat şi agenţia Vission House, la preţul de 55.000 euro.

În ceea ce priveşte apartamentele noi, consultantii imobiliari intervievati, ne-a dat două exemple: un apartament de trei camere în Central Park, ce anul trecut putea fi găsit la preţul de 360.000 euro în piaţă, a fost tranzacţionat în acest an la valoarea de 275.000 euro, iar o garsonieră în Confort Park a coborât de la 75.000 euro, valoare de tranzacţionare în 2008, la 50.000-55.000 euro anul acesta.

Managerul companiei Prezident Imobiliar SRL pune punctul pe "i": "Orice proprietate imobiliară ce are un preţ bun se tranzacţionează, fie că este vorba de vânzare sau închiriere, de garsonieră în Titan sau teren în Corbeanca.  Nu vom mai înregistra un număr de tranzacţii similar cu cel din anii precedenţi prea curând, însă, agenţiile imobiliare şi agenţii imobiliari care îşi vor desfăşura activitatea în mod profesionist şi care vor accepta ideea că de acum înainte vor munci de 3 ori mai mult, pentru acelaşi comision, vor continua să activeze cu succes în piaţa imobiliară."

Reprezentanţii companiei Regatta au depistat o altă afacere imobiliară de nişă: terenurile forestire şi agricole cu o calitate superioară a solului, împărţite în parcele unificate şi compacte, cu suprafeţe de peste 150-200 hectare.

"Situaţia economică incertă determină din ce în ce mai mulţi investitori să îşi îndrepte fluxurile financiare către business-uri şi proprietăţi ce generează venituri sigure. Într-o perioadă în care unul din principalele deficite ale României este lipsa de produse agricole, şi se preconizează că acest deficit se va accentua în următorii ani, investitorii se concentrează pe aceste segmente, pentru ca le pot asigura o siguranţă financiară şi un profit, chiar şi în vreme de criză." a declarat Alexandru Niţescu, Manager Departament Proiecte şi Investiţii al companiei Regatta.

În ceea ce priveşte închirierea, un segment de nişă care a mers din plin este al clienţilor cu afaceri mici, de genul saloane de coafură sau masaj, ori firme de contabilitate, care au ales să plece din spaţii comerciale unde chiriile lunare erau la valori de 7.000-8.000 euro, către vile centrale, amplasate stradal şi cu trafic intens, dar cu tarife la jumătate, de 3.000-3.500 euro, afirmă consultantul imobiliar.

În ciuda optimismului afişat de agenţiile imobiliare, în 2009 acestea pot număra pe degete tranzacţiile vizând cumpărarea sau vânzarea unei locuinţe.

În aceste condiţii, agenţiile au luat măsuri... de criză. "S-au efectuat angajări pentru departamentul de închirieri plus transferul anumitor agenţi din cadrul agenţiei către acest segment. S-a încercat diminuarea cheltuielilor, în general, cu transportul şi convorbirile telefonice (în mare parte cele personale)", spune  Andrei Rusu, Sales Manager al agenţiei Vission House.

Consultantii imobiliari completează seria măsurilor anti-criză. "Am renegociat "la sânge" contractele cu furnizorii de telefonie mobilă şi fixă, renunţând la unele abonamente pe care nu le utilizam la capacitate maximă. Am renunţat totodată la publicitatea în presa scrisă, pentru moment orientându-ne doar către mediul on line, unde ne-am extins prezenţa.

Am relansat site-ul propriu al agenţiei, sub un format nou, mult mai atrăgător şi mai complex, în urma unei investiţii consistente.  Am reconsiderat aria de acoperire a agenţiei şi domeniile de activitate, relocând câţiva agenţi de la departamentul de vânzări către cel de închirieri, unde era mai multă nevoie de ei."

1 April 2009