O asociaţie de proprietari are drept scop, potrivit art. 4, alin.1 din Legea nr. 230/2007 "Privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari", administrarea şi gestionarea proprietăţii comune care, pe lângă drepturi, impune şi obligaţii pentru toţi proprietarii.

16374-133392maxim.jpgÎn ceea ce priveşte persoanele care desfăşoară activităţi ocazionale sau care sunt angajate permanent în cadrul unei asociaţii de proprietari apar frecvent întrebări referitoare la obligaţiile fiscale. Pentru exemplificare vom lua un caz general. La o asociaţie de proprietari sunt angajaţi cu contract de convenţie civilă cu timp parţial de lucru - 2ore/zi un preşedinte şi un administrator; o femeie de serviciu, care nu mai lucrează în altă parte; un cenzor şi ocazional 2-3 ore pe lună - un electrician pensionar.

Într-o astfel se situaţie apar o serie de întreabări cum ar fi: Care sunt reţinerile care se fac pe stat pentru fiecare tip de caz? Care sunt obligaţiile angajatorului, în cazul de faţă al asociaţiei, dacă acestea există sau nu? Ce alte obligaţii mai are vizavi de statele întocmite?

Potrivit LG 230/2007 "Privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari" , Capitolul 5, art 35: "(1) Pentru activitatea de administrare care include activităţi de administrare tehnică, de contabilitate şi casierie, asociaţia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru funcţia de administrator de imobile, fie poate încheia contract de administrare cu persoane juridice specializate şi autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul asociaţiilor de proprietari ori care au ca activitate principală administrarea imobilelor pe bază de tarife sau contract. Administratorilor de imobile li se aplică în mod corespunzător prevederile art. 21 alin. (2) şi ale art. 22. (2) Persoanele fizice pot fi angajate prin încheierea unui contract individual de muncă, conform celor stabilite prin negociere directă".

Preşedintele şi cenzorul, remuneraţi pe bază de contract de mandat

Alina Cândrea, consultant fiscal în cadrul Departamentului de Audit şi Servicii de Asigurare Nexia România a precizat că în cazul unei convenţii civile, aceasta se încheie pentru prestarea unor servicii ocazionale şi cu durate bine determinate în timp. ''După părerea noastră, activitatea unui administrator şi a femeii de serviciu nu poate fi considerată ca şi serviciu ocazional. De asemenea, faptul că electricianul lunar efectuează lucrări de reparaţii nu putem să încadram activitatea acestuia ca şi activitate ocazională. În cazul preşedintelui şi a cenzorului, aceştia pot fi remuneraţi pe bază de contract de mandat'', a declarat pentru Curierul Naţional, consultantul fiscal Alina Cândrea.

În acelaşi timp, consultantul fiscal a menţionat că veniturile obţinute de aceştia sunt venituri salariale. ''În concluzie, trebuie reţinute şi achitate atât contribuţiile asiguraţilor cât şi a angajatorului: CAS 20,8%+10,5%, şomaj 0,5% +0,5%, CASS 5,2%+5,5%, 0.25% fond garantare şi fond risc accidente)'', a mai spus Cândrea.

Ce obligaţii mai are asociaţia

Referitor la alte obligaţiile pe care le mai are asociaţia, în calitatea de angajator, pe lângă întocmirea statelor lunare şi a declaraţiei unice, aceasta mai trebuie să întocmească şi să depună fişele fiscale ale persoanelor încadrate cu contract de munca şi a declaraţiei 205 pentru cei pe care sunt încadraţi pe bază de convenţie civilă. În plus, asociaţia are obligaţia de a întocmi şi depune lunar declaraţia 112. Declaraţia 112 se află postată pe website: www.e-guvernare.ro (care va deveni în viitor www.e-romania.ro)/ declaraţii fiscale/redirecţionare catre portal ANAF.

Anul fiscal al asociaţiei de proprietari este anul calendaristic

Pe de altă parte, este importat de amintit că anul fiscal al asociaţiei de proprietari este anul calendaristic. Conform, Capitolul V, art. 45, alineatul 2, înainte de începutul următorului an fiscal şi pentru fiecare an fiscal ce urmează, Comitetul Executiv va pregăti şi va prezenta proprietarilor în Adunarea Generală un buget anual de venituri şi cheltuieli, suficient pentru a acoperi cheltuielile asociaţiei de proprietari, inclusiv fondurile necesare organizarii şi funcţionarii acesteia. În plus, ''proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au obligaţia să aprobe şi un fond de reparaţii anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Comitetul Executiv va pregăti şi va prezenta Adunării Generale suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea acestui fond, care se alimentează în avans, în tranşe lunare egale, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Plăţile pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune se vor face din fondul de reparaţii. Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari pot aproba şi alte fonduri cu caracter special'', se mai arată în Capitolul V, art. 45, alineatul 3.

Cheltuielile asociaţiei

* cheltuieli pe număr de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în proprietăţi individuale;
* cheltuieli pe consumuri individuale;
* cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcţie de suprafaţa utilă a proprietăţii individuale;
* cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociaţiei de proprietari;
* cheltuieli pe consumatori tehnici;
* cheltuieli de altă natură.


Sursa

7 February 2011