Agenții imobiliari și proprietarii nu sunt singurii vânzători activi pe piața imobiliară. Dezvoltatorii imobiliari au, la rândul lor, echipe de vânzări, care încheie un număr semnificativ de tranzacții.
Răzvan Muntean l-a invitat în „ZAI la o cafea” pe Alexandru Mihai, Partener Nordis Group, la o discuție despre modul în care au evoluat dezvoltatorii imobiliari în ultima perioadă.

Răzvan Muntean

Piața imobiliară reprezintă reuniunea a mai multor tipuri de proprietăți care sunt scoase la vânzare. Pe de o parte sunt imobilelor proprietarilor care sunt reprezentați de agenți, pe de altă parte sunt proprietarii care nu sunt reprezentați de agenți sau care nu vor să fie reprezentați de agenți. Aceștia fie lucrează cu toată piața, fie spun că nu vor să audă de nici un agent imobiliar. în această ecuație mai există ceva: proprietățile scoase la vânzare de către dezvoltatori. De regulă, aceste proprietăți nu sunt reprezentate de către o agenție anume, însă dezvoltatorul este bine definit în piață.

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Noi am intrat pe piață în anul 2008, ca agenție. Compania a fost fondată de Emanuel Poștoacă. Eu am intrat în agenția imobiliară Nordis la începutul anului 2011, ca agent imobiliar. Mi-a plăcut foarte mult, mi se părea foarte interesant. În prima lună am făcut două închirieri, în zona Herăstrău. Îmi plăceau foarte mult discuțiile cu potențialii clienți.

Nordis a fost mereu poziționată ca agenție pe zonele de centru – nord, ne-am ocupat de proprietăți scumpe, premium, doar blocuri noi.

Atunci era o piață diferită de cea de acum, eram după criză. Diferența este că acum se fac bani mai mulți și este mai ușor. Dar eu cred că agențiile bune, serioase au făcut bani tot timpul – și în boom, și în criză, fac bani și acum și vor face tot timpul. Pentru că este nevoie de agenți imobiliari într-o economie care merge cum trebuie.

La început lucram peste 80% în intermediere și destul de puțin în reprezentare. Ne plăcea foarte mult conceptul de reprezentare. Încă din 2011 aveam materiale pregătite pentru proprietari, deoarece noi atunci consideram reprezentarea ca fiind potrivită pentru proprietari. Am avut câteva tranzacții în regim de reprezentare, care au mers foarte bine de la un capăt la altul.

42995-cmf.png

Răzvan Muntean

Care a fost valoarea pe care voi ați mizat în acea perioadă? Pentru că intermedierea nu este predictibilă din punct de vedere al business-ului.

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Eu aș spune că intermedierea este predictibilă atâta timp cât lucrezi într-o anumită zonă. La noi, agenții au fost mereu împărțiți pe zone. Era un agent care se ocupa de zona Herăstrău – Șoseaua Nordului și știa aproape fiecare bloc. Ba mai mult: știa cine l-a construit, când l-a construit, care sunt principalele avantaje și dezvantaje ale unui anumit imobil și așa mai departe.

Eu am câștigat foarte mulți clienți și datorită faptului că știam bucățica mea de piață extraordinar de bine.

Spuneam că Nordis este o agenție imobiliară care s-a nișat pe partea de centru – nord și proprietăți mai scumpe, premium. Chiar în 2017 am ajuns la o performanță: Nordis a vândut cel mai scump apartament din București, în varianta de intermediere de data aceasta. Prețul de promovare al penthouse-ului era de 2,9 milioane de euro plus TVA. Imobilul are puțin peste 400 de mp utili și este situat în cartierul Primăverii, într-o zonă exclusivistă.

Răzvan Muntean

Cât a durat de când a intrat proprietatea respectivă în portofoliul vostru până când a fost vândută?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Mai mult de un an.

Răzvan Muntean

În tot anul respectiv, voi ați fost preocupați să găsiți un cumpărător, dar și să o vindeți voi și nu alții, care să valorifice astfel munca voastră. De aceea spun că este ușor riscantă zona de intermediere. Voi nu aveați un contract securizant cu proprietarul.

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Eu nu mă concentram deloc pe a-mi păzi spatele, ci mă concentram pe tranzacțiile mele. Pentru că este evident că nu ai cum să faci tu toate tranzacțiile din piață. În intermediere te aștepți ca unele proprietăți să fie vândute de alți agenți. Nu am simțit niciodată acel suflu în spatele meu. Cred că nici un agent bun nu simte acest lucru astfel încât să fie deranjat.

În intermediere, spre deosebire de reprezentare, nu ai obligația față de proprietar să îi vinzi tu proprietatea. Dar cred că ajută foarte mult să empatizezi cu ceea ce își dorește, în primul rând, cumpărătorul. Pentru că, dacă vezi lucrurile din punctul de vedere al cumpărătorului, observi ce își dorește el și te mulezi pe dorințele lui, reușești să tranzacționezi – și aici vom ajunge și la partea de dezvoltatori imobiliari. În opinia mea, dezvoltatorii imobiliari buni creează produsul după ce își dorește clientul.

Proprietarul unui imobil își dorește, evident, cel mai bun preț pe care îl poate obține, în cel mai scurt timp și cu minim de efort. Pe de altă parte, cumpărătorul are o plajă largă din care poate alege. Pentru el sunt importante multe aspecte, dar trebuie să se încadreze într-un buget. Unele persoane ar plăti mai mult cu condiția să aibă o vedere mai bună. Alte persoane preferă finisaje mai bune. Ca agent imobiliar trebuie să înțelegi aceste lucruri și să le tratezi cu foarte mare seriozitate.

Răzvan Muntean

De când ați intrat în zona de dezvoltatori?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Noi am cochetat tot timpul cu ideea de dezvoltare imobiliară. Primul nostru proiect în acest sens a fost la finalul anului 2011. Am găsit un teren foarte interesant, pe un colț, în zona Crângași din București. Avea autorizație de construire, era un bloc micuț, cu zece unități. Avea sub 200 de mp. Am discutat cu mai mulți investitori, mai mulți clienți de-ai noștri mai vechi, despre care știam că dispun de niște sume de bani și ar vrea să finanțeze  un astfel de proiect, pe care noi să îl gestionăm din toate punctele de vedere -  de la alegerea constructorului până la împărțirea apartamentelor și vânzare. Absolut tot.

Am găsit investitor, am finanțat proiectul, iar într-un an și o lună l-am finalizat. Adică l-am construit, am vândut unitățile și am ieșit pe profit.  

Mie, personal, îmi place foarte mult cum a crescut piața din 2011 încoace. Văd o creștere organică, foarte legată de economia țării, nu mai sunt creșterile acelea nebunești, artificiale, umflate din 2006 – 2007.

Aceasta a fost prima noastră tangență cu domeniul dezvoltării imobiliare.

Ulterior, am avut în reprezentare exclusivă mai multe ansambluri din nord. Am vândut peste 200 de apartamente în Băneasa, lângă Petrom City. Am fost agenți exclusivi Park Residence 5. Peste tot pe unde mergeam și vindeam astfel de ansambluri rezidențiale făceam mult mai mult decât să fim agenți de vânzări. Ajutam chiar la împărțirea apartamentelor, în funcție de ce se cerea în momentul acela în piață.

Apoi am avut un ansamblu rezidențial în Herăstrău, unde am fost agenți exclusivi.

Ulterior, am construit propriul nostru imobil în Herăstrău, pe Șoseaua Nordului – Nordis Residence Herăstrău Park -  un ansamblu rezidențial cu 34 de apartamente, aflat la o distanță foarte mică de Parcul Herăstrău. Este o clădire verde, a fost vândută în anul în care a fost construită – 2016.

De-a lungul timpului, când noi, ca agenție imobiliară și dezvoltator, ne loveam de nevoile clienților, am identificat în piață o nevoie foarte mare a oamenilor de a investi în imobiliare. Asta și pentru că noi am lucrat întotdeauna pe centru – nord, iar acolo este o densitate mai mare a persoanelor care dețin resurse financiare mai însemnate și aveam multe cereri pentru plasamente imobiliare.

Aceste persoane își doreau să cumpere câte o unitate, două, trei, cinci, să le renoveze și să le pregătească pentru închiriere. Am intermediat multe tranzacții în care oamenii își doreau asta.

Am găsit o nișă și în zona dezvoltării. Am încercat să aflăm care sunt nevoile și care sunt lucrurile de care se lovesc acești oameni. Trebuia ca ei să cumpere unitățile – dacă le cumpărau de la un dezvoltator erau finisajele noi și le mai trebuia doar mobila. Dar și pentru asta, în zona noastră, își luau un designer, care să îi ajute să mobileze astfel încât să atragă un chiriaș mai potent și să obțină o chirie mai mare, care să le aducă un randament mai bun. După ce terminau cu mobilarea trebuia să vorbească cu agenții imobiliare, pentru că era foarte greu să găsești singur chiriași - în zona aceasta, majoritatea tranzacțiilor sunt încheiate cu ajutorul agențiilor imobiliare. Așadar, vorbeau cu agențiile imobiliare, aveau vizite, trebuia să vină vină ei la vizite. În cele din urmă, când găseau un chiriaș, era necesar să administreze relația cu chiriașul.

Trăim în secolul XXI, fiecare dintre noi are un timp limitat, majoritatea persoanelor care cumpără astfel de proprietăți sunt formată din oameni ocupați.

Am enumerat toate aceste aspecte tocmai pentru a ajunge la nișa pe care, zic eu, în România, am descoperit-o noi și pe care ne canalizăm resursele în momentul de față. Practic, ceea ce facem noi, ca dezvoltator imobiliar, este să construim hoteluri de cinci stele – vom lansa și un hotel de patru stele, în curând – și să vindem camerele din ele. Am construit hotelul, am vândut camera, după care am închiriat-o înapoi de la tine. Din start, tu ai venit la noi, la dezvoltator, ca să cumperi o cameră. Știi că vei cumpăra camera aceea și vei avea un randament cuprins între 7 și 9%, cu contract de chirie semnat de acum pentru un bun viitor.

Răzvan Muntean

Este treaba voastră să căutați chiriașul. Dacă nu vine chiriașul și îl țineți gol este pierderea voastră?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Noi ne recuperăm banii din subînchiriere turistică. Pentru că hotelurile acestea de cinci stele pe care le avem în momentul de față – Nordis Mamaia Beach și Nordis Sinaia View… cel din Mamaia este cel mai mare hotel de cinci stele de pe litoralul românesc. Noi am dat o tentă turistică acestei părți de imobiliare. Pentru că, în 2009, turismul a fost segmentul din economie care nu a avut mari scăderi.

În 2009, turismul era pe un trend ușor ascendent. Chiar și în perioada de criză, lumea merge în vacanțe. Real estate-ul a suferit puțin atunci. Și, dându-i această tentă turistică, noi suntem complet acoperiți. Astfel, lucrurile sunt simple și sigure, putem să garantăm aceste chirii pentru cumpărătorul nostru.

Răzvan Muntean

Deci eu vin la voi și zic că vreau să cumpăr o cameră de hotel, atenție, nu apartament cu două camere. Iar în momentul acela sunt proprietar 100% pe acea cameră. Am opțiunea să o folosesc eu, ca și cameră de hotel, când vreau eu?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

La Mamaia, da. În momentul de față poți cumpăra acea proprietate, o folosești tu, o amenajezi cum îți dorești sau ne-o lași nouă în chiria aceasta garantată și facem contract pe cinci ani.

Răzvan Muntean

Deci varianta a doua este cea în care v-o închiriez vouă, ca voi să o subînchiriați mai departe. În momentul acela voi nu mă condiționați pe mine, ca proprietar de cameră de hotel, de succesul subînchirierii voastre.

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Noi îți plătim o chirie fixă. De exemplu, dacă faci o investiție de 100.000 de euro, noi îți plătim pe an între 7.000 și 9.000 de euro, plata fiind făcută lunar. Noi ne-am asumat aceste randamente, aceste procente, făcând niște analize foarte serioase înainte. Ne-am dat seama ce putem lua noi din partea turiștilor, ce înseamnă să plătim recepție, cameriste, utilități – pentru că noi, în calitate de chiriași, plătim utilitățile, tu doar încasezi chiria.

Răzvan Muntean

Dacă eu, ca proprietar, vreau să închiriez camera cuiva sau vin eu acolo, deci nu o închiriez către voi, beneficiez de toate facilitățile în regim de hotel?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Beneficiezi de toate facilitățile – room service, curățenie în cameră, ai acces la spa. Dar, bineînțeles, noi am preferat să punem toate lucrurile adiacent – spa-ul de exemplu, pentru că, la Mamaia, facem cel mai mare spa din județul Constanța, va avea peste 1.800 de mp pentru primele două clădiri.

Nordis Mamaia a început în ideea de a fi un hotel de cinci stele, lângă zona cluburilor. Parctic, adresa noastră este în Năvodari, dar suntem la o distanță de 800 – 900 de metri de zona cluburilor, foarte căutată în ultima vreme. Noi ne-am uitat la piața hotelurilor din Mamaia și am văzut că sunt foarte multe care închid în extrasezon. Noi știm că avem trei luni – iunie, iulie, august – în care o să fie nebunie, cereri peste cereri, grad foarte mare de ocupare.

Ce facem în extrasezon? Având cel mai mare hotel de pe litoralul românesc, am dezvoltat o serie foarte mare de facilități care ne aduc clienți și în extrasezon. Una dintre cele mai importante facilități este spa-ul de peste 1.800 de metri, vom ajunge la mult mai mult, va fi similar cu Therme. Nu trebuie să fii neapărat proprietar la noi în hotel ca să vii la spa. În momentul în care vii la spa, te lovești și de magazine, vom avea o zonă comercială premium, cu magazine de lux. Vom avea și un cinematograf, o sală de fitness foarte mare, zonă de tratamente, cu masaj, trei restaurante care vor fi deschise 12 luni pe an. Iar la ultimul etaj din prima clădire din Nordis Mamaia vom avea cel mai înalt ballroom dintr-o zonă destul de mare din Mamaia.

Vom termina primul bloc pe 27 iunie 2020. Este vorba despre primul corp de hotel, scările A și B. zona de recepție, spa și corpul al doilea le vom termina pe 30 decembrie 2020. Practic, hotelul va funcționa perfect la 1 mai 2021.

Răzvan Muntean

Se pretează și pentru corporatiști? Pentru teambuilding sau conferințe?

42996-am.png

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

100%. Ne-am gândit foarte mult și la asta. Vom avea cel puțin două săli de conferință în hotel, pentru minim 70 de persoane/sală. Vor avea un perete demontabil între ele, pentru a putea face o sală mai mare dacă este nevoie.

Trebuie să lucrăm pentru extrasezon pentru că, la mare, este o diferență mare și între prețuri – între ce poți să iei în sezon și în extrasezon. Dar calculele noastre arată foarte bine cu o ocupare minimă, de 50 – 60% în sezon.

Răzvan Muntean

V-ați poziționat pe munte și mare. La munte este ceva schimbat?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

La munte, conform planului, construcția Nordis Sinaia va începe anul acesta, undeva în jurul lunii mai și va fi finalizată anul viitor, în luna august.

Acolo este foarte interesantă poziția. Se află în drumul spre cotă, avem terenul pe drumul care o ia în jos, spre Sinaia. Este o diferență de 29 de metri între partea de sus și zona cea mai joasă a terenului nostru, ceea ce ne oferă posibilitatea să construim hotelul în trepte, astfel încât la demisol 4 vom face un spa foarte mare, cu piscină tip infinity, cu vedere peste toată Valea Prahovei.

Bineînțeles, vor fi și foarte multe locuri de parcare, iar la nivelul -1 va fi un restaurant cu vedere panoramică, peste toată Valea Prahovei. Și, deși vorbim despre demisol sau -1, datorită pantei te vei simți ca la etajul cinci sau șase.

Răzvan Muntean

Cum gestionați relația închirierii? Înțeleg că mergeți împreună cu partea de dezvoltare și partea de agenție imobiliară. Nu ați renunțat la conceptul de agenție.

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Agenția Nordis există, funcționează, are acum biroul pe Bdul Primăverii. Am trecut și printr-un proces de rebranding de curând, prin decembrie, iar Nordis a devenit un grup de firme.

În momentul de față, în acest grup funcționează șase entități – Nordis Dezvoltare Imobiliară, Nordis Hotels – va opera hotelurile construite de dezvoltatorul Nordis, Nordis Arhitectură, Nordis Construct, Nordis Real Estate – agenția imobiliară și Nordis Administrare de imobile.

Răzvan Muntean

Colaborați și cu alții?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Categoric.

Răzvan Muntean

Cum vezi relația cu partenerii din piață? De exemplu cu agenții imobiliari.

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Când am făcut împărțirea în cele șase entități, fiecare dintre noi și-a atribuit un rol. Eu sunt directorul de vânzări al dezvoltatorului imobiliar Nordis. Pot să spun că pe dezvoltatorul imobiliar Nordis l-a ajutat foarte mult istoria de agenție imobiliară. Pentru că noi, cât timp am fost agenție imobiliară și am fost reprezentanți exclusivi ai altor dezvoltatori, ne-am dat seama care sunt nevoile clienților, care sunt cerințele și nevoile dezvoltatorilor și vedeam unde putem optimiza lucrurile.

Iar în momentul de față lucrurile sunt foarte clare din punctul nostru de vedere. Discutăm cu orice agenție, am pornit noi activ spre agenții, de asta suntem și în APAIR, am sponsorizat mai multe evenimente și suntem primul dezvoltator care a intrat în FlexMLS.

Răzvan Muntean

Deci relația voastră cu agenții imobiliari este una de genul ce nu vindem noi, hai să vândă și ceilalți sau este pe principiul noi, ca dezvoltator, dorim să ne vindem produsul și oferim aceleași pachete atât agenției noastre, cât și celorlalte agenții?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Din punctul meu de vedere, în momentul de față eu tratez Nordis Real Estate și RE/MAX, de exemplu, în același fel. Pentru mine sunt două agenții din piață care lucrează să îmi vândă produsul. Le plătesc comision ambelor. Cred că, în momentul de față, noi plătim poate cel mai bun comision din piață, ajungem la 4% din prețul de tranzacționare.

Avem cu fiecare agenție câte un contract-cadru, la care facem anexe.

Răzvan Muntean

Alexandru vorbea mai devreme despre dorința lor de a interacționa cât se poate de mult cu agenții imobiliari și, fiindcă își doresc parteneriate serioase, s-au dus spre APAIR. Cum se vede din partea APAIR această interacțiune cu dezvoltatorii?

David Grigorescu, președinte APAIR

Am mers către Nordis și am avut o discuție în care am prezentat oportunitatea de a colabora cu membrii APAIR foarte ușor, prin introducerea proprietăților în FlexMLS. Răspunsul lor a fost: „da, vrem să colaborăm cu membrii APAIR. Ne place ce faceți ca asociație profesională. Credem că asta este direcția breslei noastre. Noi avem mai multe produse pe care vrem să le vindem și credem că, împreună cu membrii Asociației și cu ceilalți agenți, putem face o chestie foarte frumoasă.”

Propunerea noastră a fost puțin mai complexă – ca, prin Nordis, să începem un proiect mai amplu prin care să aducem produsele dezvoltatorilor imobiliari în sistemul de colaborare, respectiv FlexMLS, unde membrii noștri să le poată vedea cu toate detaliile necesare, astfel încât să le poată promova către clienții proprii. De aici, foarte simplu, se leagă o colaborare de succes atât pentru dezvoltator, cât și pentru membrii noștri, agenți imobiliari, din care toată lumea are de câștigat. În primul rând mă refer la clienții finali, care primesc informații transparente, exacte, apoi la agentul imobiliar care încasează un comision în urma tranzacțiilor încheiate și la dezvoltator care își vinde produsul.

Țin să felicit Nordis pentru deschiderea fantastică pe care a avut-o față de propunerea noastră și să le mulțumesc încă o dată pentru susținere în evenimentele pe care le organizăm.

42997-rm.png

Răzvan Muntean

S-a schimbat ceva din regulile FlexMLS sau ei se mulează pe regulile clasice?

David Grigorescu, președinte APAIR

Ei se mulează perfect pe regulile clasice și aici a ajutat fantastic faptul că Nordis are un istoric de agenție imobiliară, cei cu care am discutat cunosc foarte bine meseria de agent imobiliar și au înțeles că regulile noastre și colaborarea sunt perfect aplicabile inclusiv la nivel de business dezvoltator.

Aici aveam noi un amendament în regulament, pe care ei l-au înțeles și au trecut foarte ușor peste, respectiv: agentul imobiliar introduce un lead care există deja în baza de date a dezvoltatorului și întrebarea care se punea era dacă acel agent imobiliar va fi plătit. Aici, echipa Nordis a reacționat extraordinar de bine și de corect și a spus: ok, dacă noi aveam în baza de date acel client de luni de zile și nu am reușit să închidem tranzacția, este problema noastră. Respectiv, agentul care a introdus este factor determinant al tranzacției și va fi remunerat.

Restul condițiilor sunt aplicabile toate și cred că vor duce la multe tranzacții împreună cu Nordis și cu alți dezvoltatori.

Partea bună a acestui sistem este că nu l-am inventat eu sau alt coleg din asociație, pur și simplu este un model care funcționează cu peste un milion de profesioniști în SUA și toate aceste provocări au fost întâlnite de-a lungul timpului și au fost găsite soluții pentru ele.

Referitor la întrebarea care apare în mintea dezvoltatorilor – de ce aș intra într-un sistem în care sunt mai mulți agenți imobiliari, de ce aș plăti comision altor agenți dacă am o echipă proprie de vânzări?

E minunat că ai o echipă proprie de vânzări și un plan de vânzări de un an de zile pentru 200 de unități locative. Dar cum ar fi ca, pe lângă echipa ta proprie de vânzări, profesioniști din domeniul imobiliar care au relații create de-a lungul anilor cu clienți de-ai lor să poată contribui la această vânzare și să vinzi cele două sute de unități în șase luni în loc de un an?

De aici dispare și această teamă a dezvoltatorilor – eu mai trebuie să dau bani și altui agent? Da, îl plătești la succes, dacă îți recomandă pe cineva care ajunge să semneze tranzacția și toată lumea este mulțumită, iar cele două sisteme pot funcționa foarte bine – dezvoltator cu echipă proprie care colaborează cu celelalte agenții. Aici am aflat cu deosebită plăcere că Nordis a vândut o mare parte din proprietățile de la Constanța prin agenții colaboratoare.

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Aș vrea să adaug că nu doar că le vindem mai repede, dar este absolut benefic pentru un dezvoltator să vândă și să meargă înainte. Pentru că, atâta timp cât vindem, vom construi din ce în ce mai mult. Sunt nevoi foarte mari în piață. Cererea de locuințe, dar și pentru nișa noastră, de camere de hotel, este foarte mare. Aduceți-ne clienți, noi plătim comisioane foarte bune și vindem.

David Grigorescu, președinte APAIR

Sunt în discuții cu mai mulți dezvoltatori și, de asemenea, mi s-a confirmat ceea ce știam din practică deja și anume că dezvoltatorii serioși, care au un istoric în piață acționează adesea în felul următor: achiziționează mai multe terenuri, le autorizează, se apucă de construire pe unul dintre acele terenuri și, imediat ce termină de vândut, se apucă de următorul proiect, pe terenul deja autorizat.

În momentul în care ai o forță de vânzări de sute de profesioniști în domeniul imobiliar, pe lângă echipa ta proprie, reușești, ca dezvoltatori, să-ți atragi lead-uri din piață care efectiv nu sunt active. Ce înseamnă asta? De exemplu, eu sunt sunat săptămânal de clienți mai vechi și sunt întrebat dacă știu un apartament de două camere care se pretează ca investiție. Și, de cele mai multe ori, le spuneam că nu am în portofoliu. Acum, în cinci secunde, îi trimit din FlexMLS câteva apartamente. Așa pot fi generate tranzacții foarte ușoare cu clienți care nu sunt activi în piață.

Răzvan Muntean

Dacă un dezvoltator vrea să se înscrie în sistemul MLS care sunt criteriile pe care ar trebui să le îndeplinească?

David Grigorescu, președinte APAIR

Cel mai important criteriu este de a contacta FlexMLS România sau APAIR. Apoi, intrăm într-o discuție în care le explicăm toate principiile acestui sistem, le răspundem la toate întrebările, după care, în trei – cinci zile pot deveni membri în acest sistem.

Răzvan Muntean

La nivel de eligibilitate, există ceva special pentru un dezvoltator ca să intre în MLS?

David Grigorescu, președinte APAIR

Absolut deloc. În mod logic, pentru a fi atractivă oferta acelui dezvoltator care intră în acest sistem de colaborare cu sute de agenți, ar trebui să remunereze agenții care tranzacționează în momentul respectiv. Mă refer la un comision pe care i l-ar plăti unui agent imobiliar care generează o tranzacție în proiectul respectiv.

Mai mult decât atât: nu este necesar ca aceste sute de agenți din sistem să cunoască produsul. Iar aceasta este un alt mare avantaj al sistemului. În momentul în care dezvoltatorul își listează proprietățile cu toate datele în FlexMLS, agentul imobiliar care nu a văzut niciodată proiectul lor, dar care are capacitatea să citească informațiile și să își dea seama cât de potrivit este pentru clientul lui unul dintre acele apartamente, poate trimite acele oferte, poate participa împreună cu clientul lui la vizionare – așa ar fi ideal, poate trimite datele de contact ale clientului lui către dezvoltator, dar, în ambele cazuri, dezvoltatorul, prin echipa proprie de vânzări, vor face vizionarea împreună cu clientul și vor oferi explicații, pentru că ei știu foarte bine proiectul. 

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Noi am ales să fim foarte activi și să venim spre APAIR, să sponsorizăm anumite evenimente și chiar să venim acolo și să vorbim cu agenții. Am avut un sentiment foarte plăcut când am intrat într-o sală cu 200 – 300 de oameni și am simțit că îi cunosc deja pe 80% dintre ei. Iar dacă înainte am fost colegi, noi având istoric ca agenție imobiliară, acum interacționăm prin intermediul business-urilor conexe.noi acum creăm produsul pe care îl vindeam înainte.

Mi-am dorit să simplificăm cât mai mult procesul în interacțiunea dintre Nordis și celelalte agenții imobiliare. O dată prin faptul că plătim unul dintre cele mai mari comisioane și apoi, prin faptul că, dacă un lead ajunge cumva la noi, ne ocupăm de el și este al acelui agent.

Răzvan Muntean

Ai spus că voi oferiți un comision de până la 4% din prețul de tranzacționare. Am întrebat mai mulți agenți din piață de ce nu vând pentru dezvoltatori, iar una dintre obiecții a sunat cam așa: da, avem 2 – 3 – 4% din prețul de listă, dar niciodată nu voi putea vinde la prețul de listă. Iar dacă vreodată voi fi nevoit să dau vreun discount, dau din marja mea. Și atunci din cei 4% te trezești cu 1%. Ba mai mult, prețul de listă ar fi doar pe hârtie, pentru că inclusiv dezvoltatorul, când intră posibilul cumpărător în showroom, în câteva minute deja i-a oferit un discount de 2 – 3%.

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Procentul se referă la prețul de tranzacționare. Noi știm foarte bine cât țineam la acel procent când eram agenți. Pe noi ne ajută foarte mult faptul că am trecut prin aceste experiențe și știm ce practici îi determină pe agenți să se ferească să lucreze cu dezvoltatorii.

La noi lucrurile sunt ferme: dacă pe grilă la noi ești cu 3,5%, vei primi 3,5% din prețul de tranzacționare, care, de obicei, la noi, este prețul de listă. În peste 80% din cazuri nu facem discount-uri, pentru că suntem genul de dezvoltator care începe cu niște prețuri foarte bune pentru cumpărători, pentru că preferăm să ne și finanțăm din vânzările pe care le facem în timpul edificării hotelurilor noastre. Și atunci prețul cu care începem este unul mai mic față de concurență și foarte interesant pentru potențialii cumpărători. Iar când sunt mai mulți cumpărători, evident că nu mai avem ce să negociem.

De când sunt eu în piața imobiliară, a fost cel mai ușor de vândut produs pe care l-am avut. Este un produs extraordinar de dorit pentru că este un produs de lux și este o investiție garantată.

Răzvan Muntean

În momentul în care faceți o astfel de dezvoltare imobiliară de ce aspecte țineți cont? Vă ajută faptul că sunteți și dezvoltator, și agenție, și arhitect, și marketing?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Ne ajută foarte mult. Faptul că avem în grupul nostru foarte multe firme pe diverse arii ne ajută atât din punct de vedere al scăderii costului, cât mai ales din punct de vedere al rapidității cu care se fac lucrurile. Fiecare firmă a noastră lucrează pentru grup, iar lucrurile se mișcă foarte repede. De când am început activitatea ca grup, am crescut foarte mult, din toate punctele de vedere.

Răzvan Muntean

Care este ponderea tranzacțiilor pe care le faceți cu cei din grup versus parteneri?

Alexandru Mihai, Partener Nordis Group

Cele mai multe le facem cu alte două agenții, Nordis ar fi a treia. Și dezvoltatorul, singur, vinde foarte multe. Cred că agențiile au ajuns undeva la 50% din ceea ce vindem noi, Nordis.

 

 

5 March 2020