Comisioanele pe care le cer agenţiile imobiliare sunt de natură să îi sperie pe clienţi. Mulţi dintre ei se gândesc că pot să îşi vândă locuinţa mai repede şi mai ieftin singuri. Agenţiile spun însă că pot obţine preţuri chiar mai mici pentru promovare prin parteneriatele pe care le au, decât ar obţine clientul pe cont propriu. IMOPEDIA.ro a aflat ce se ascunde în spatele acelor procente pe care le percepe agenţia la încheierea tranzacţiei şi dacă aduc o valoare reală clientului.

19592-420e786961092ad097f57a87aeade639.jpgComisionul perceput de agenţie nu înseamnă numai profit, ci şi cheltuială

Pentru cei mai mulţi dintre clienţi, comisionul de 3-6% din preţul pentru care se bate palma este perceput drept profit direct al agenţiei. În realitate, aceste cifre înseamnă şi investiţia pe care agentul o face în promovarea ofertei. Iar acum, într-o perioadă în care tranzacţiile imobiliare sunt atât de dificile, există clienţi care şi-au dat seama că o vânzare se poate face mult mai eficient cu ajutorul cuiva care se pricepe.

„Din ce în ce mai mulţi clienţi au aflat cât de necesară este promovarea. Cei din zonele mai exclusiviste deja ştiu cât de important este să promovezi, înţeleg că agenţia bagă bani în promovare şi înţeleg foarte bine că promovarea pe internet, google sau portaluri imobiliare le vinde mai repede proprietatea.", arată Liviu Marin, reprezentatn Galaxy Imobiliare.

Agenţiile au planuri concrete de investiţie în proprietăţile pe care le vând

Niciunul dintre profesioniştii din piaţă nu neagă însă că există agenţii care au făcut un scop primar din a scoate cât mai repede bani de la clienţi. Totuşi, criza a măturat o bună parte dintre companiile care făceau mai puţin imobiliare şi mai mult profit sub orice formă, motiv pentru care acum toate costurile sunt cât se poate de vizibile. Re/Max Bastion este una dintre companiile care distribuie clienţilor încă de la prima întâlnire un dosar de lucru, în care sunt introduse toate cheltuielile. Astfel, pentru 12 săptămâni de promovare, agenţia investeşte 1.110 euro în promovarea unei proprietăţi. Dintre activităţile care intră aceste costuri enumerăm:

• Prima vizită de evaluare a proprietăţii se tarifează cu 15 euro
Analiza comparativă cu alte oferte concurente (30 euro)
• Montarea de indicatoare şi bannere plus promovarea prin broşuri (45 euro)
• Publicarea anunţurilor în diverse medii: internet, reviste, ziare (135 euro)
• Rapoarte şi comunicări săptămânale către proprietar (90 euro)
• Pregătirea întâlnirilor cu clienţii (240 euro)
• Discuţiile suplimentare după vizionare (120 euro)
• Negocierea contractului de vânzare-cumpărare (90 euro)
• Închiderea tranzacţiei (30 euro)
• Activităţi după închiderea tranzacţiei - direcţia taxe şi impozite, procese verbale, regularizări, ridicări acte, etc. (30 euro)

Un agent profesionist se ocupă de o proprietate timp de 70 de ore în trei luni

Toate aceste activităţi sunt calculate pe ora de lucru, iar agenţia estimează că în această perioadă de trei luni, agentul munceşte aproximativ 70 de ore pentru vânzarea unei proprietăţi. Desigur, tarifele diferă atât în funcţie de zonă cât şi în funcţie de serviciile pe care le prestează agenţia. Aceste costuri pot fi reduse puţin dacă agenţia lucrează şi cu un dosar mai puţin stufos de promovare sau cu proprietari care nu vor să investească atât de mult.

Pachetele diferă, dar în principiu postăm anunţul pe portaluri imobiliare, site-uri proprii, reviste şi ziare, facem tururi virtuale şi fotografii profesioniste, iar aceste servicii costă în jur de 200 - 500 euro/lună.

Toate acestea sunt însă costuri pe care clientul nu le vede direct. Sunt calculele agenţiei, care se ascund în spatele unui cost final: comisionul încasat. Adică exact acel element care îi face pe clienţi să se gândească la faptul că mai bine îşi vând locuinţa pe cont propriu.

„Clienţii se tem de agenţii, şi pe bună dreptate, au fost atâtea cazuri în care au existat probleme, în care s-au dat bani şi nu s-a făcut nimic de ei, dar aceste cazuri sunt mult mai puţine acum. Criza asta care ne-a afectat pe toţi a avut şi o mare calitate: a făcut curat în piaţă.", încheie Mihaela Alexandroiu, manager Re/Max - Bastion.

Cheltuielile agentiei imobiliare se transformă însă adesea în risipă, pentru că deși se face investiția inițială, nu toate tranzacțiile se încheie. Asta înseamnă costuri neacoperite, motiv care a dus în faliment multe agenții în perioada de criză. Din 2008 până acum, pe piață au rămas doar 10% dintre agențiile care funcționau.

Citeşte şi

 

6 iulie 2011