Developerii care au reuşit să vândă multe apartamente în ultima perioadă aleg să-şi extindă afacerea sau să investească în facilităţile noului cartier.
Locuri de joacă pentru copii sau grădiniţe, centre spa sau saloane pentru nunţi - sunt doar câteva dintre investiţiile pe care le fac dezvoltatorii care au avut succes la vânzări. La acestea se adaugă achiziţia de noi terenuri pentru construcţia de apartamente.
Cei mai mulţi dezvoltatori rezidenţiali se declară extrem de mulţumiţi în această perioadă dacă reuşesc să ducă lucrarea la bun sfârşit şi, eventual, să mai vândă două-trei apartamente lunar. A vorbi acum despre dezvoltatori care se extind sau care vând zeci de apartamente lunar poate părea ceva ieşit din comun. Aceştia există însă. Secretul lor este că nu au construit „fără număr", în aşteptarea cumpărătorilor, ci s-au dezvoltat treptat, pe măsură ce vindeau, cu preţuri adaptate la piaţă. Cei mai mulţi nu au apelat la bănci decât în mică măsură. Ne vom opri la trei exemple de dezvoltatori cu succes la vânzări în ultima perioadă şi la investiţiile acestora, rezultate din aceste vânzări.
Cartierul Latin
În Cartierul Latin, omul de afaceri Gabriel Lupulescu a ridicat patru blocuri, iar al cincilea este pregătit de finalizare pentru luna martie. El continuă să cumpere terenuri pentru construcţia de noi blocuri, pentru că a observat că, pe măsură ce le construieşte, acestea se vând. „Chiar şi după ce s-a terminat boom-ul, nu i-am aşteptat pe alţi dezvoltatori să ieftinească, am făcut-o eu. Am redus chiar cu 30%", a declarat Lupulescu.
Primul teren cumpărat a fost în 2007, pe vârf de preţ. Pentru primul bloc ridicat a apelat la bancă, dar a fost şi singurul pentru care s-a împrumutat. De atunci n-a mai apelat la bănci. După ce a vândut blocul, pentru tot ce a făcut a folosit doar banii din vânzările apartamentelor. Printre investiţiile din zonă se numără un supermarket, un restaurant şi un loc de joacă pentru copii. „Acestea sunt deocamdată ale mele. Probabil că atunci când se vor aduna şi mai mulţi proprietari în cartier, poate când vor fi 5.000 de oameni, voi vinde supermarketul la Carrefour sau la cine va fi interesat", a declarat Lupulescu. Acesta mai pregăteşte pentru blocul care va fi gata în martie o farmacie, o spălătorie auto şi una de haine. „Pe lângă parcul pentru copii voi deschide şi un parc pentru promenadă, unde să se poată plimba oamenii sau să joace o tablă", a adăugat dezvoltatorul. Una dintre mulţumirile acestuia este şi că a reuşit să prelungească linia autobuzului 122 cu încă patru staţii, pentru a-i prelua şi pe rezidenţii din Cartierul Latin şi, pe traseu, pe cei din Primăvara Ghencea.
Militari Residence
Proiectul de lângă Metro Militari se schimbă de la un anotimp la altul. Un reprezentant al dezvoltatorului declara astă-vară că Militari Residence va avea 20 de blocuri. „Asta a fost în vară. Dar, pentru că am terminat mai repede ce ne-am propus şi am avut succes la vânzări, am cumpărat teren şi mai facem două blocuri", a declarat Iulian Robu, reprezentant al dezvoltatorului.
Acest proiect este într-un fel o afacere în familie, pentru că Iulian Robu este finul lui Constantin Căpăţână, proprietarul proiectului. Printre investiţiile dezvoltatorului în cartier se numără o grădiniţă extrem de mare, de 500 de locuri (probabil una dintre cele mai mari din ţară), piscină, sală de fitness şi spa, cabinet stomatologic, restaurant şi pizzerie. Investiţia în grădiniţă a fost de aproximativ două milioane de euro. Tot în acest ansamblu sunt pregătite o farmacie, precum şi două mari construcţii destinate exclusiv organizării de festivităţi. „Ne-am gândit să investim şi în aşa ceva, pentru cei care vor să organizeze nunţi sau alte evenimente. Le vom inaugura direct cu petreceri de Crăciun şi Revelion în acest an", a declarat Robu. Din cele 1.500 de apartamente ale ansamblului, mai sunt la vânzare aproximativ 300. De asemenea, în vară, dezvoltatorul a mai construit şi 10 vile din care mai este la vânzare una singură. Principala nemulţumire a dezvoltatorului este legată de absenţa unei linii de transport pentru cei aproximativ 600 de metri dintre ansamblul pe care-l deţine şi linia de transport. „În complex sunt aproximativ 900 de familii şi e normal să fie şi transport în comun. Am încercat la RATB, unde mi-au spus iniţial să vin cu 300 de semnături pentru a aduce linia la complex. După ce am strâns 300 mi-au zis că, de fapt, trebuie 1.000 de semnături. O să o rezolv până la urmă", a declarat Robu.
Linda Residence
Un alt proiect care a avut succes la vânzări în ultima perioadă este Linda Residence, aflat în zona Pantelimon. Partea specială a acestui proiect este că a fost îngheţat la stadiul de structură pe o perioadă de şapte luni anul trecut, ca urmare a problemelor cu finanţarea. După rezolvarea acestora, proiectul s-a împărţit pe faze. „Faza I, finalizată, este vândută cam 85%. Faza II e la roşu şi va fi gata în martie, dar vânzările încep în perioada asta", a declarat Petr Savateev, director executiv al RRG, dezvoltatorul proiectului. Cele mai multe apartamente au fost vândute prin programul „Prima Casă", iar vârful vânzărilor a fost luna februarie.
Compania a achiziţionat în perioada de boom cinci terenuri în Capitală, în zone precum Herăstrău, Străuleşti sau lângă Cora Pantelimon. „Nici dacă am vrea să renunţăm la România nu putem, pentru că avem terenurile astea cumpărate scump, aşa că suntem nevoiţi să dezvoltăm în continuare cum putem", a declarat Savateev. Acesta vrea să mai aibă în complex o farmacie şi o bancă, după ce a atras deja un minimarket. Faza a doua a proiectului va fi terminată cu banii încasaţi din vânzările primei faze.
8 November 2010