Cele mai multe mutări au avut loc în sectoarele IT&C şi Financiar, urmate de industria serviciilor medicale, producţie, energie şi servicii. Principalul motiv pentru care firmele iau decizia de relocare a sediului este necesitatea de optimizare a costurilor.

28873-161796maxim.jpgMajoritatea companiilor care au decis să îşi relocheze sediile în 2012 au fost împinse de nevoia optimizării costurilor, iar cele mai multe mutări au avut loc în sectoarele IT&C şi Financiar, urmate de industria serviciilor medicale, producţie, energie şi servicii, potrivit specialiştilor în domeniu consultaţi de Curierul Naţional.

"Printre principalele motive determinante pentru companii în luarea deciziei de relocare a sediului se regăsesc: necesitatea de optimizare a costurilor", a declarat, pentru Curierul Naţional, Laura Berezitchei, Real Estate Account Manager al companiei Crosspoint.

"În contextul economic actual, multe companii îşi relochează sediul într-un spaţiu mai puţin costisitor sau mai puţin spaţios, însă există în continuare şi multe companii care se extind şi au nevoie de spaţii mai ample", ne-a spus Dana Dascălu, General Manager CDD Relocation, companie care se ocupă cu oferirea de servicii de relocare.

În ceea ce priveşte companiile cele mai active din punctul de vedere al relocării sediilor, cele mai multe mutări s-au întregistrat în domeniile IT&C, medical, servicii, învăţământ privat şi ambasade, ne-a spus Alexandru Petrescu, managerul ESOP Consulting.

"Cele mai active companii (din punctul de vedere al relocărilor), în primele nouă luni ale anului 2012, au fost cele din sectorul IT&C şi Financiar (cu aproximativ 40% şi respectiv 25% din totalul tranzacţiilor, la sfârşitul S1 2012), urmate de industria serviciilor medicale, producţie, energie şi servicii", a precizat şi reprezentanta Crosspoint.

Un alt  motiv pentru care companiile s-au mutat a constat în eficientizarea activităţii prin consolidarea operaţiunilor într-un singur sediu, accentul pe o imagine corporativă. "Sunt companii care, pe fondul nivelului foarte ridicat de chirie din perioada de boom imobiliar, au optat pentru sedii în clădiri ce nu le oferă o imagine corespunzătoare, iar în actualele condiţii de piaţă pot realiza relocarea în clădiri de birouri clasa A sau B", a mai spus reprezentanta Crosspoint.

Aceasta a adăugat faptul că firmele îşi doresc ca sediile lor să prezinte o accesibilitate crescută la conexiunile de transport public, din cauza înrăutăţirii traficului rutier, precum şi din dorinţa de proximitate a campusurilor universitare. "La fel şi nevoia de spaţii eficiente şi de un standard calitativ superior, atât din punct de vedere "layout", facilităţi oferite în incinta/apropierea imobilelor, cât şi al specificaţiilor tehnice avansate. Mai putem menţiona şi revenirea deciziilor de extindere a spaţiilor ocupate în prezent, în condiţiile unui nivel oportun al chiriilor, cazurile de restrângere a activităţii fiind întâlnite din ce în ce mai rar, precum şi situaţiile în care companiile se confruntă cu o comunicare deficitară  şi inflexibilă în relaţia cu proprietarii spaţiilor", a mai precizat Laura Berezitchei.

Costurile relocării pornesc de la 250 de euro

În ceea ce priveşte costurile pentru relocarea unei firme, acestea pornesc de la aproximativ 250 de euro, dar depind de mai mulţi factori, printre care volumul, complexitatea împachetării, accesul sau distanţa, a explicat, pentru Curierul Naţional, Dana Dascălu. Aceasta a adăugat că durata medie a unui proces de relocare de sediu depinde de complexitatea fiecărei mutări şi de necesităţile fiecărei companii, iar o firmă cu un număr mediu de angajaţi se poate reloca pe parcursul unei singure zile.

Ce se va întâmpla în 2013

În perioada următoare, spaţiile de birouri de calitate situate în locaţii bune vor deveni din ce în ce mai greu de securizat, iar clădirile de birouri vor fi subiectul a numeroase tranzacţii de închiriere şi mai ales preînchiriere, ţinând cont de faptul că, începând cu anul 2013 şi până în 2015, majoritatea contractelor încheiate în perioada de boom imobiliar din 2006-2008 vor ajunge la final, totalizând suprafeţe de aproximativ 580.000 mp.

"Venind în întâmpinarea cererii de spaţii de birouri de calitate, accesibile şi eficiente, dezvoltatorii au anunţat proiecte de amploare, în special în polul Floreasca - Barbu Văcărescu, dar şi în zona de Vest, din ce în ce mai căutată de companii. În prezent, se află în construcţie aproximativ 120.000 mp cu termen de livrare estimat pentru sfârşitul lui 2013, dintre care circa 37% sunt deja preînchiriaţi", a concluzionat reprezentanta Crosspoint.

"Evoluţia relocărilor în 2013 va fi în funcţie de evoluţia politică şi de "aşezarea" sau "neaşezarea" economiei pe un făgaş propice afacerilor. Noi sperăm că va continua trendul de creştere a numărului firmelor care caută spaţii mai bune şi mari, în detrimentul celor care îşi restrâng spaţiul", a conchis şi Alexandru Petrescu, managerul ESOP Consulting.

Motivele relocărilor sunt:

A. Cutting cost, reducerea costurilor 50% (un procent mai mic decât în anii anteriori)
B. Creşterea confortului spaţiului de birouri 20%
C. Comasări de firme ale grupurilor 10%
D. Firme nou înfiinţate - multe grădiniţe, şcoli private, servicii medicale - de ex. un cabinet psihologic, laboratoare, dar şi firme noi de IT  15%
E. Creşteri de bugete ale companiilor 5%.
(Sursa: ESOP Consulting)

 

Sursa

4 January 2013