0-782-94250mare.jpgPiaţa caselor de vacanţă prinde contur după o stagnare justificată prin reticenţa investiţiilor în acest gen de proprietăţi. Calitatea scăzută a serviciilor din turism a contribuit în mod decisiv la dezvoltarea acestui segment. Încă nu s-a găsit oferta ideală, cu cea mai mare căutare, bătălia dintre preţ şi confort încheindu-se, de cele mai multe ori, în favoarea preţului.

La ora actuală, singura clasă socială căreia îi sunt destinate locuinţele de vacanţă este, potrivit specialiştilor imobiliari, clasa medie superioară. "Clasa-ţintă este cea medie superioară. Deocamdată este un segment redus de piaţă căruia îi sunt adresate locuinţele de vacanţă", ne informează Adriana Chetan, assistant residential sales, în cadrul Eurisko.

Sorin Lăcustă, director proiecte rezidenţiale la Regatta, spune că "upper middle class este, fără discuţie, clasa căreia îi sunt destinate locuinţele de vacanţă". Acesta consideră că dezvoltatorii nu se vor orienta, în viitor, spre alte clase sociale, deoarece investiţia nu ar fi rentabilă. "Middle class nu blochează banii în acest gen de oferte", informează el.

 

Nu va exista un boom al rezidenţialului montan

 

Construcţiile în regiunile de munte se vor dezvolta din ce în ce mai mult datorită interesului crescut al populaţiei faţă de turismul montan şi al investiţiilor preconizate în aceste zone. Încă din acest an, interesul dezvoltatorilor pentru dezvoltarea de ansambluri rezidenţiale în zonele de munte a crescut semnificativ. "Investitorii se orientează acolo unde au informaţii că se dezvoltă un nou proiect rezidenţial, luând în seamă mai ales zona, preţul terenului şi posibilitatea de a obţine un profit aşteptat", ne-a spus Adriana Chetan.

Conform specialiştilor imobiliari, investitorii s-au orientat spre construirea de locuinţe în zonele de munte în momentul în care au observat potenţialul acestora - randamente bune, închiriere rapidă. Ei au fost influenţaţi şi de calitatea îndoielnică a serviciilor din turism, care îi orientează tot mai mult pe turişti spre achiziţionarea unei locuinţe proprii de vacanţă.

Motivele pentru care aceste zone nu au fost exploatate foarte mult până acum sunt, potrivit lui Lăcustă, puterea de cumpărare slabă, faptul că populaţia nu era pregătită mental, lipsa unor pieţe-ţintă, clasele sociale nu erau conturate, iar posibilităţile de finanţare erau limitate. În ultimii ani, spune specialistul Regatta, "puterea de cumpărare a început să crească, educaţia populaţiei privind apartamentele de vacanţă a suferit schimbări, au apărut primele destinaţii preferate de clienţi, iar toţi aceşti factori au condus la suscitarea interesului investitorilor pentru zonele de munte". Acesta consideră că, în viitor, nu va exista un boom al construcţiilor în regiunile montane, dar acestea vor creşte semnificativ, deoarece sunt la îndemână, se pot pune într-un circuit turistic (de către un operator-agenţie de turism din zonă), preţul nu este foarte mare pentru unele oferte, el variind între 800-1.700 euro/mp.

"Preţul constituie un factor important. Pentru clasa medie superioară preţurile sunt aproximativ la fel, atât pentru locuinţele de vacanţă din zona de munte, cât şi pentru cele de pe litoral", precizează Chetan.

 

Creşterea preţurilor terenurilor limitează construirea de vile

 

Analiştii imobiliari susţin că, pe fondul scumpirii terenurilor, dezvoltatorii vor construi mai ales apartamente în ansambluri rezidenţiale. "În zonele montane, în momentul de faţă, se construiesc mai mult vile. Pentru viitor se anticipează însă un interes mai mare în construcţia de apartamente", a afirmat Adriana Chetan. La această tendinţă contribuie în mod esenţial costul suplimentar necesar construcţiei vilelor, datorat preţului terenului şi suprafeţei construite, care este superioară suprafeţei unui apartament.

"Astfel, preţul final de vânzare al unei vile este mai mare decât preţul unui apartament. În condiţiile în care preţul terenurilor are un trend ascendent, se preconizează că din ce în ce mai multe persoane se vor îndrepta către cumpărarea de apartamente", a precizat specialistul Eurisko.

Care sunt, însă, principalele zone montane în care se construiesc locuinţe de vacanţă? Adriana Chetan consideră că: "Valea Prahovei, Braşovul, sunt preferate datorită apropierii de Bucureşti şi datorită viitoarelor investiţii în turism".

Lăcustă spune că se caută, în special, zone cu peisaje deosebite, cu obiective turistice, cu locuri de agrement amenajate, deoarece acestea sunt zone cunoscute, unde există deja obiective turistice, trasee. "Ca zone noi în ceea ce priveşte muntele apare Plaiul Foii (Piatra Craiului), alături de zone consacrate ca Valea Prahovei, Braşov, Bran".

 

Piaţa rezidenţială din zona Mării Negre începe să prindă contur

 

Litoralul românesc, până anul trecut, nu a reuşit să se evidenţieze, astfel încât investitorii imobiliari nu au fost interesaţi să investească în potenţialul Mării Negre. Sorin Lăcustă ne-a informat că "din cauza slabei calităţi a serviciilor, accesului, infrastructurii, opţiunilor de divertisment, cetăţenii au migrat spre exterior, mai ales pe litoralul bulgar". Totuşi, lucrurile încep să se redreseze şi piaţa rezidenţială din zona Mării Negre a început să prindă contur încă din acest an. Factorii care conduc la creşterea interesului investitorilor pentru litoralul românesc sunt: autostrada, care are 150 km în funcţiune, creşterea numărului de atracţii turistice, în corelaţie cu serviciile scumpe şi uneori necorespunzătoare ale hotelurilor.

Potrivit informaţiilor oferite de Sorin Lăcustă, cei interesaţi să-şi cumpere o locuinţă pe litoral se orientează în special spre garsoniere şi apartamente de 2 camere. Peste un an sau doi vor începe să câştige teren şi apartamentele de 3-4 camere. Pe litoral nu contează în mod deosebit staţiunea, ci proximitatea faţă de plajă şi vederea la mare, iar acest lucru este scontat de dezvoltatori, care sunt interesaţi să cumpere terenuri aflate cât mai aproape de plajă.

Preţurile, care variază între 1.000-1.400 euro/mp, în funcţie de locaţie, reprezintă principala premisă care face din litoralul românesc o zonă cu mult potenţial pentru derularea unor investiţii de succes în viitorul apropiat - 2-3 ani.

Sursa

30 August 2007