Spre deosebire de malluri, unde magazinele sunt de cele mai multe ori sub un singur acoperiş, iar procesele de extindere pot fi mai dificile, parcurile comerciale, aflate în marea lor majoritate la marginea oraşului, îşi pot "îmbogăţi" lista de chiriaşi în permanenţă prin construirea unor noi spaţii, iar cele mai bune proiecte de acest gen chiar o fac.

19654-parcuri-comerciale.jpgCel mai mare proiect de acest gen din ţară, cu mai multe magazine în "cutii" construite în jurul unei parcări descoperite, este Băneasa din nordul Capitalei, controlat de omul de afaceri Gabriel Popoviciu.

În afara Capitalei însă cel puţin alte patru proiecte din Sibiu, Iaşi, Constanţa şi Brăila se dezvoltă cu "ambiţii" similare şi atrag o bună parte a retailerilor internaţionali prezenţi pe piaţă, care au magazine pentru acest format comercial. Excepţia o reprezintă suedezii de la IKEA, care au oferit în ultimii ani un avantaj competitiv important proiectului Băneasa, singurul în care poate fi găsit un magazin al gigantului din industria mobilei.

Cu toate acestea, parcurile comerciale puternice nu duc lipsă de chiriaşi, drept dovadă că după ce în primăvară a fost finalizată o extensie a proiectului European Retail Park din Brăila, în prezent se lucrează la alte două parcuri comerciale pentru a face loc unor noi chiriaşi.

"Prima etapă din două proiecte de îmbunătăţire a proiectului Sibiu Shopping Center este în curs de implementare. Prima fază include construirea unei noi galerii între hipermarketurile Real şi Carrefour, precum şi relocarea mai multor chiriaşi pentru a crea spaţiu celor de la C&A şi Kiabi să intre în zona de fashion în sep tembrie 2011. A doua etapă a proiectului presupune crearea unui nou lobby pentru intrarea în mall, care va fi de asemenea livrat în septembrie 2011. O a treia etapă a proiectului va fi alcătuită dintr-un cinematograf multiplex, care este în curs de negociere", spun reprezentanţii Argo Real Estate, proprietarul Shopping City Sibiu, într-un raport financiar.

Pe lista viitorilor chiriaşi se numără şi Domo, în ciuda faptului că în cadrul proiectului funcţionează în prezent şi magazine Flanco şi Media Galaxy, astfel că proiectul de la Sibiu va fi primul de pe piaţă în care cei trei retaileri vor vinde electronice şi electrocasnice la un loc. Potrivit informaţiilor din piaţa imobiliară, reprezentanţii centrului comercial negociază într-un stadiu destul de avansat şi cu suedezii de la H&M eventuala deschidere a unui magazin în Sibiu.

Francezii de la Carrefour sunt în schimb o prezenţă constantă în cadrul celor mai mari parcuri comerciale din afara Bucureştiului.

Un alt proiect în dezvoltare în prezent este TOM din Constanţa, unde austriecii de la kika vor deschide în primăvara anului viitor un magazin de mobilier. Acesta nu este însă singurul retailer nou al proiectului care mai cuprinde şi unităţi Carrefour, Bricostore şi Media Galaxy. Până la sfârşitul anului viitor francezii de la Decathlon urmează să deschidă un magazin de 5.000 de metri pătraţi în cadrul proiectului, iar dezvoltatorii intenţionează să ridice şi o nouă galerie comercială.

TOM Constanţa, care potrivit lui Bertrand Catteau, proprietarul proiectului, atrage peste 6 milioane de vizitatori anual (16.400 de vizitatori zilnic), se "pregăteşte" astfel şi pentru deschiderea proiectului Maritimo Constanţa, care va veni din toamnă cu o listă de chiriaşi care include Auchan, Inditex, C&A şi Cinema City.

În schimb, sud-africanii de la NEPI par a fi scăpat de concurenţă în Brăila, unde în primăvară au inaugurat o nouă aripă în care a fost deschis un multiplex Cinema City, un patinoar şi o nouă zonă de food-court. La jumătatea lunii iunie, în spaţiul eliberat de Staer în acest an a fost deschis un magazin de mobilier Elvila, astfel că gradul de ocupare al proiectului este la un nivel ridicat, în timp ce dezvoltatorii proiectului concurent - Armonia Brăila - nu au anunţat până în prezent planul de reorganizare pentru evitarea falimentului.

Alte două parcuri comerciale - ERA Shopping Park din Oradea şi Iaşi - sunt de asemenea în proces de extindere, dezvoltatorii mizând în acest caz pe realizarea unor malluri în cadrul proiectelor, după modelul Băneasa Shopping City în zona comercială Băneasa.

Cu toate acestea, mai este mult până departe şi în cazul acestor proiecte, dar şi al altor dezvoltări din afara Capitalei.

Printre proiectele semnificative din afara Capitalei se mai numără Shopping City Suceava sau proiectele European Retail Park din Bacău, Focşani sau Târgu- Mureş, semn că dezvoltatorii imobiliari au dus acest tip de comerţ în majoritatea localităţilor mari din ţară.


Sursa

11 July 2011