Cinci companii de pe piața românească au împreună datorii în valoare de 19,72 miliarde lei (aproximativ 4,5 miliarde euro). Cea mai mare datorie provine din sectorul telefoniei mobile, iar cele mai mari profituri vin din domeniul energiei. În același timp însă, companiile cu cele mai mari cifre de afaceri operează în industria petrolieră și în sectorul auto.

35816-datorii.jpgÎn clasamentul companiilor cu cele mai mari datorii din România, pe primul loc se situează Cosmote România (actualul Telekom), pe al doilea an consecutiv. Firma de telefonie mobilă a înregistrat în 2013 datorii în valoare de 4,4 miliarde lei, potrivit celui mai recent studiu realizat de compania de business information și credit risk management KeysFin, în care s-au luat în calcul datele financiare de la peste 200.000 firme din economia românească.

Topul celor mai mari datornici de la noi din țară este completat de RCS&RDS – datoriile celui mai mare operator român de servicii de telecomunicații au ajuns la 4 miliarde lei, în creștere cu 4,8% față de anul anterior. Acesta este urmat de Automobile Dacia și Daewoo Mangalia (ambele având datorii în valoare de 3,8 miliarde lei), dar și de Petrotel Lukoil SA, firmă care a înregistrat cea mai puternică performanță negativă: datoriile sale au ajuns la 3,72 miliarde lei, în creștere cu 9,5% în prima jumătate a acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut.

„O radiografie a rezultatelor financiare din 2014 arată că economia resimte încă efectele negative ale crizei economice, însă există raze de speranță. Cele mai multe companii importante din țară au trecut în teritoriul pozitiv și se semnalează un dezgheț timid, însă important prin prisma semnalului, al relațiilor de afaceri”, subliniază analiștii KeysFin.

Domeniul energiei aduce cele mai mari profituri, dar în industria petrolieră și sectorul auto activează cele mai importante companii din România

Cele mai importante afaceri de la noi din țară se derulează în industria petrolieră, în sectorul auto și în retailul alimentar, se mai arată în analiză. Compania cu cea mai mare cifră de afaceri este Dacia, care a încheiat primul semestru din acest an cu afaceri de 9,8 miliarde de lei, în creștere cu 1,7% față de prima jumătate a lui 2013. Cu toate acestea, Dacia este departe de a fi cel mai profitabil business de la noi – cu un profit net de doar 191,2 milioane lei (43,45 milioane euro), compania auto se află abia pe locul 9 între cele mai profitabile companii de la noi din țară.

Pe locul doi, între cele mai mari companii din România, se află OMV Petrom, cu un rezultat de 6,4 miliarde lei în prima jumătate a lui 2014, în scădere cu 3,4% față de aceeași perioadă a anului trecut. Locul trei este ocupat tot de un producător din industria petrolului – Rompetrol a încheiat primele șase luni ale anului cu un rezultat în creștere de 23,3% (4,2 miliarde lei). Giganții petrolieri sunt urmați de Kaufland, companie ce și-a crescut afacerile cu 10,5% în ultima perioadă, ajungând la o cifră de afaceri de 3,7 miliarde lei.

„Remarcabilă este și evoluția profitului companiei, în creștere cu 40,2% față de primele șase luni din 2013, la nivelul record de 249,3 milioane de lei. Încă o dovadă că retailul, indiferent de condițiile economice, are un cuvânt greu de spus într-o economie în care consumul este principalul motor”, explică analiștii KeysFin.

Ultimul loc în clasamentul primelor cinci companii de la noi din țară din punct de vedere al cifrei de afaceri este ocupat de Petrotel Lukoil – potrivit datelor financiare, în primele șase luni ale lui 2014, compania și-a crescut afacerile de la noi din țară cu 43,5%, ajungând la 3,2 miliarde de lei. Pe de altă parte, afacerile în creștere au fost însoțite de o creștere a datoriilor companiei, de aproape zece procente, până la nivelul de 3,7 miliarde lei.

„Datele statistice centralizate de KeysFin arată că cea mai profitabilă afacere din România este cea din domeniul energetic. Hidroelectrica are cel mai important câștig, de 409 milioane lei, în creștere cu 7,1% față de perioada similară din anul trecut. Locul secund este ocupat de CNADNR, cu 370,4 milioane lei, iar pe trei găsim Electrocentrale București și Continental Automotive, cu 314 milioane lei respectiv 310 milioane lei. Producătorul de anvelope a înregistrat cea mai semnificativă creștere de profit în 2014, de 46%, cu 4 procente peste al doilea performer al clasamentului, Kaufland, companie care a raportat un profit in creștere cu 40%, de 249,3 milioane lei”, conchid reprezentanții compania de business information și credit risk management.

CITEȘTE ȘI:

 

 

24 noiembrie 2014