În 2014, 58% dintre companii utilizează rețelele de socializare pentru promovarea companiei și plănuiesc să le utilizeze în continuare (în scădere de la 78% în 2013), în timp ce 28% dintre acestea afirmă că nu le utilizează, însă plănuiesc să le utilizeze în perioada următoare (procent în creștere de la 22% în 2013), conform studiului TotalSoft și EY România Social media și mediul de afaceri românesc 2014, dat publicității astăzi.

35696-daniel_ionescu_sales_and_marketing_director_tot.jpgEdiția 2014 a studiului analizează răspunsurile a 209 reprezentanți ai unor companii din 12 industrii din România cu privire la modul în care acestea abordează marketing-ul prin intermediul rețelelor de socializare și impactul pe care acest tip de marketing îl are în prezent în activitatea lor.

Rețeaua LinkedIn înregistrează cea mai mare creștere dintre rețelele analizate (+21 puncte procentuale) în utilizarea de către companiile românești respondente pentru promovarea produselor și serviciilor oferite. Facebook își conservă supremația, cu 93% rată de utilizare în 2014 față de 95% în 2013. Cea mai mare scădere o înregistrează site-ul de video sharing al Google: YouTube a scăzut cu 14 puncte procentuale în 2014 în interesul companiilor, până la 29% rată de utilizare.

Peste 70% dintre companiile românești nu au văzut potențialul promovării pe rețelele sociale înainte de anul 2011. Întrebați de cât timp au început să integreze rețelele sociale în funcția de marketing a companiei, oamenii de afaceri și directorii de marketing și comunicare respondenți au bifat în măsură cea mai mare intervalul de timp 1-2 ani, urmat de cel de 2-3 ani.

Timpul alocat comunicării pe rețelele sociale înregistrează o tendință de scădere față de ediția 2013 a studiului. Dacă intervalul de 1-5 ore își păstrează același procentaj de respondenți (54%), numărul celor care folosesc rețelele sociale mai mult de 20 ore pe săptămână este în scădere, acești respondenți intrând acum în intervalul 6-20 de ore dedicate săptămânal prezenței companiei în rețelele sociale.

35697-elena_badea_director_de_marketing_ey_românia.jpgFrecvența de utilizare a rețelelor de socializare a scăzut și ea. În 2014 numai 41% din respondenți spun că utilizează social media zilnic, cu 8% mai puțin decât in 2013. Cresc însă procentele celor care utilizează social media o dată la 2-3 zile de la 15% în 2013 la 23% în 2014, de asemenea crește frecvența utilizării săptămânale a comunicării prin social media de la 21% la 22%. Zona de rezistență a celor care utilizează social media o dată la câteva luni se păstrează și ea la 9%.

Totuși, 72% dintre respondenți spun că utilizarea social media va crește și doar 1% consideră că utilizarea rețelelor sociale se va reduce în cazul companiilor lor.

În continuare, cei mai mulți respondenți (64%) își administrează singuri campaniile pe rețelele de socializare, totuși anumite segmente din campanie sunt externalizate de peste 50% dintre cei care au răspuns chestionarului: designul și dezvoltarea, dar și crearea de conținut. Cel mai puțin se externalizează actualizarea statusului și procesul de stabilire a strategiei.

Chiar dacă majoritatea respondenților (52%) sunt indeciși cu privire la măsurarea randamentului investițiilor în social media ale companiei, se poate observa că 34% dintre respondenți sunt de acord și total de acord că acest lucru este posibil. Doar 14% au răspuns că sunt în dezacord sau dezacord total în legătură cu posibilitatea companiei de a măsura randamentul investițiilor în activitățile de pe rețelele de socializare.

În top 3 în funcție de tipul de conținut oferit followerilor sunt: informațiile despre produsele și serviciile companiei (77%), (69%), informațiile despre companie – istoria companiei, testimoniale ale clienților existenți, evenimente – și informații despre campanii, promoții, vânzare directă sau indirectă (62%).

În 2014, 70% dintre companiile din România sunt total de acord și de acord cu privire la eficiența marketing-ului în cadrul rețelelor de socializare, în scădere de la 83% câte au fost de aceeași părere în 2013. De asemenea, crește și ponderea celor indeciși de la 17% în 2013 la 24% în 2014, ca și procentele celor în dezacord de la 0% în 2013 la 6% în 2014.

Atât în 2013 cât și în 2014 tendința generală privind domeniile în care sunt folosite rețelele de socializare în cadrul companiilor din România se menține, utilizarea preponderentă fiind în marketing și comunicare. Creșteri de 3-5% se remarcă în recrutare, relații cu clienții și cercetare a nevoilor acestora. Scăderile sunt pe zona de networking (-2%) și analiză competitivă (-6%).

42% dintre companiile din România au investit sub 1000 de EUR în promovarea prin intermediul rețelelor sociale în ultimul an, 15% au investit între 1000 și 3000 de EUR pentru același demers, în timp ce 23% au investit mai mult de 3000 de EUR pentru promovarea în social media. Un procent important (20%) dintre respondenți au afirmat că nu știu cât au investit companiile lor în promovarea companiilor lor prin social media în ultimul an.

“Este vizibilă, în răspunsurile colectate în acest an referitoare la utilizarea rețelelor sociale online, o tendință de maturizare a pieței și de abordare mai segmentată și la rece” a acestor rețele. Bugetele însă rămân încă mici, cu doar 8% dintre companii având bugete anuale mai mari de 10000 EUR dedicate social media. Această realitate coexistă cu o conștientizare a eficienței demersului de marketing în cadrul acestor rețele sociale online: nu mai puțin de 70% dintre respondenți consideră eficient marketing-ul în social media,” a declarat Elena Badea, Director de Marketing, EY România.

"Putem oferi astăzi o perspectivă proaspătă a domeniilor cele mai eficiente de utilizare a rețelelor de socializare în România, o analiză pragmatică a strategiilor de generare de oportunități de vânzare prin prisma diverselor sectoare industriale. Cu siguranță, acest studiu va fi apreciat de toți strategii de marketing on-line din România," spune Daniel Ionescu, Sales & Marketing Director, TotalSoft.

****

Despre studiu

Studiul Social media și mediul de afaceri românesc, realizat de EY Romania în parteneriat cu TotalSoft, are la bază un chestionar aplicat în perioada 23 septembrie – 15 octombrie 2014. În raport se analizează răspunsurile a 209 respondenți din mediul local de business. Studiul utilizat pentru datele comparative la nivel global este “2014 Social Media Marketing Industry Report – How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses”. Ediția 2014 a studiului analizează răspunsurile unor reprezentanți de companii din diverse industrii din România cu privire la modul în care acestea abordează marketing-ul prin intermediul rețelelor de socializare și impactul pe care acest tip de marketing îl are în prezent în activitatea lor.

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 190.000 de angajați în peste 700 de birouri din 150 de țări și venituri de aproximativ 27,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2014. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. De la 1 iulie 2013, Ernst & Young a devenit EY, logo-ul s-a schimbat pentru a răspunde acestei modificări, iar noul tagline al companiei este "Building a better working world". Această redefinire a identității vizuale vine să reflecte noua strategie a companiei, Vision 2020. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet.

29 October 2014