Sectorul de retail şi cel birouri din România intră într-o perioadă „fierbinte", ceea ce înseamnă că proprietăţile locale încep să capete caracter de oportunitate pentru investitorii străini, însă numărul mic de produse rămâne în continuare o problemă, se arată în cea mai recentă analiză a companiei de consultanţă imobiliară DTZ.

16610-finantare_81911befb3.jpgStudiul companiei etichetează pieţele imobiliare europene ca fiind „reci", „calde" sau „firbinţi", în funcţie de gradul de atractivitate pe care îl au faţă de potenţiale investiţii. Acesta relevă faptul că oportunităţile de investiţie în proprietăţi imobiliare se mută în afara pieţelor fanion la nivel european.

„Cu o oarecare întârziere faţă de principalele pieţe europene, cu precădere datorită rigidităţii sistemului bancar, România dă semne de intrare într-o perioadă «fierbinte», mai ales pentru proprietăţile prime din sectoarele de retail şi birouri. Deşi ţara noastră prezintă potenţial din ce în ce mai mare pentru investiţii şi oportunităţi reale ca tranzacţiile să se concretizeze, piaţa rămâne subţire, cu un număr limitat de proprietăţi prime disponibile pentru investiţii." a comentat Bogdan Sergentu, head of valuations and consulting în cadrul DTZ Echinox.

Numeroase pieţe importante din Europa prezintă acum un potenţial mai mic pentru investitori, pe fondul ajustării preţurilor, fapt ce reflectă stadiul de recuperare al acestor pieţe. În timp ce majoritatea pieţelor sunt fie „calde", fie „fierbinti", oportunităţile de investiţie sunt mai puţin evidente. Cu toate acestea, pieţele europene în curs de dezvoltare, cum ar fi Praga şi Moscova prezintă acum oportunităţi interesante de achiziţie, în urma unei corecţii agresive a preţurilor, iar investitorii au posibilitatea de a beneficia de potenţialul semnificativ de creştere.

Germania a depăşit în performanţă alte pieţe europene, fiind singură ţara cu un scor general îmbunătăţit în ultimul trimestru din 2010. Performanţa economică peste medie din Germania alimentează piaţa chiriilor. Cu perspective solide de creştere la nivelul chriilor, randamentele relativ ridicate şi un nivel scăzut al veniturilor din obligaţiuni, toate pieţele germane sunt fie „calde", fie „fierbinti" şi prezintă oportunităţi rezonabile şi bune de investiţie.

Care sunt cele mai fierbinţi pieţe

În Europa numărul pieţelor „fierbinţi" a descrescut la 14 în T4, comparativ cu 23 în T3, în timp ce numărul pieţelor „reci" s-a redus, de la 34 la 14. Majoritatea pieţelor rămân încadrate în categoria pieţelor „calde". Sectorul de birouri din Londra şi London West End au experimentat o descreştere, de la stadiul de pieţe „fierbinti" la pieţe „calde", pe fondul comprimarii randamentelor şi a creşterilor chiriilor, conform previziunilor. Piaţă de birouri din zona de bususiness a Parisului este considerată „rece" acum, înainte fiind considerată „calda", din motive similare. Toate aceste trei pieţe prezintă potenţial semnificativ de creştere a chirieiilor, dar acest fenomen se reflectă acum şi în valoarea proprietăţilor.

Piaţa de birouri din Madrid a suportat o declasare, pe fondul creşterii valorii obligaţiunilor, pe măsură ce instabilitatea economică s-a răspândit. Piaţa de retail din Berlin este singura piaţă care şi-a îmbunătăţit calificativul la „fierbinte" în T4, oferind un randament atractiv şi o creştere a nivelului chiriei.


Sursa

25 February 2011