În timp ce firmele private profitabile nu ştiu cum să-şi găsească sedii de birouri mai ieftine, companiile de stat cu mari datorii au sediile la adăpost, în centru.Politica imobiliară a statului în segmentul office nu diferă de cea rezidenţială, în privinţa orientării spre optimizarea profitului.

sursa:sfin.roChiar dacă birourile firmelor locale de stat cu datorii nu sunt de clasă A, acestea sunt de obicei situate central şi cu locuri de parcare asigurate. Strategii precum relocare sau închiriere de spaţii, în vederea plăţii datoriilor, par bune însă doar pentru companiile private.

Principalele subiecte care se discută în prezent pe piaţa birourilor sunt cele legate de relocări, reducerea costurilor, rata ridicată de neocupare la periferie, dar mai redusă în centru. La acestea se adaugă redimensionarea sediului ca urmare a reducerii capacităţii financiare sau a numărului de angajaţi.

Unele firme profitabile apelează chiar la sisteme „sale and lease back", prin care să mai atragă fonduri într-o perioadă dificilă, când lichidităţile lipsesc. Aceste abordări sunt însă cu totul străine companiilor de stat. Motivul este dat de faptul că statul susţine financiar aceste companii, fără legătură directă cu profitabilitatea acestora.

În ultima perioadă, Guvernul şi FMI au anunţat că monitorizează evoluţia financiară a zece companii de stat. Printre acestea se află CFR SA, CFR Călători, CNADNR, CFR Marfă, Metrorex, Electrocentrale Bucureşti, Administraţia Naţională a Îmbunătăţirilor Funciare (ANIF) şi Ter­moelectrica.

Unele au datorii foarte mari şi, în măsura în care şi numărul angajaţilor se reduce, o parte a sediilor de birouri ale acestora, în ipoteza teoretică a închirierii şi a modernizării lor, ar putea fi ţinta unor companii care ocupă birouri de clasă B, cu acces facil la mijloacele de transport în comun. Localizarea centrală elimină astfel dezavantajul dat de timpul petrecut în trafic, de care au parte clădirile de clasă A de la marginea Capitalei.

CFR SA - 10 mp/angajat

În afara birourilor din ţară, CNCF CFR SA are închiriat, pentru angajaţii din sediul central din Bu­cureşti, un spaţiu de 5.791 de metri pătraţi, în clădirea cunoscută sub denumirea de Palatul CFR. Clădirea are 11 etaje cu o configuraţie în formă de U pe fiecare etaj. CFR SA a alocat 10 mp, ca spaţiu pe angajat, conform informaţiilor de la companie.

De asemenea, firma are închiriate 25 de lo-curi de parcare pentru salariaţi. În această zonă, unde e Palatul CFR (Gară - Dinicu Golescu), nu există clădiri de birouri de clasă A. Pentru firmele private, nivelul chiriei e aici de aproximativ 10-12 euro/mp+TVA/lună.Compania a anunţat, de curând, că nu exclude vânzarea unor terenuri pentru a plăti o parte din datorii.


 


 

 

Sursa

15 February 2010