0-82-piatavictoriei.jpgÎn lumea afacerilor, imaginea este, dacă nu totul, atunci măcar un bun etalon pentru succes. Mari multinaţionale, dar şi companii autohtone cu pretenţii vor ca sediile lor să vorbească prin ele însele despre reuşita locatarilor. De aceea, zona şi aspectul clădirii de birouri sunt două probleme deosebit de importante pentru modul în care clienţii se raportează la o companie.

Mihaela Cnobloch, senior consultant în cadrul departamentului birouri al DTZ Echinox, identifică, în cazul particular al Capitalei, principalele zone în care firmele cu nume vor să aibă sediul central. "Nordul este în mod categoric principala zonă de afaceri a Bucureştiului şi cuprinde următoarele nuclee: Piaţa Victoriei, Aviatorilor-Dorobanţi, Herăstrău-Băneasa şi Şoseaua Pipera", spune Mihaela Cnobloch. De asemenea, specialiştii de pe piaţa imobiliară opinează că spre aceste zone de top se îndreaptă cu predilecţie companiile multinaţionale, care pun preţ pe imagine şi deci pe dotările de primă clasă a spaţiilor pentru birouri.

Băncile şi avocaţii vor sediu în Piaţa Victoriei

Accesul facil, precum şi vizibilitatea excepţională sunt două atribute certe ale unui birou aflat în Piaţa Victoriei. Care este profilul investitorilor care aleg această locaţie de top? Consultantul DTZ spune că "pentru Piaţa Victoriei optează companiile pentru care imaginea este "un must have", adică companii de consultanţă în afaceri, avocatură, fonduri de investiţii şi, nu în ultimul rând, bănci". Un cu totul alt gen de firme aleg sedii în Pipera. Aceştia, în general, pun accentul pe spaţiul generos, pe dotările de calitate şi au ca obiect de activitate dezvoltarea de produse soft sau farmaceutice. Tot Pipera este zona favorită a celor care au o importantă componentă de back-office sau de call-center. Fie şi numai pentru aceste argumente, Pipera este văzută de mulţi specialişti de pe piaţă drept o zonă care va avea un cuvânt greu de spus pe piaţa spaţiilor de birou, în perioada 2007-2009. Un alt plus al dezvoltărilor de gen este reprezentat de chiriile competitive faţă de cele practicate pentru dotări similare, aflate însă în locaţii mai centrale.

Iniţial, nordul Capitalei a avut o ofertă care era reprezentată în bună măsură de sedii renovate ale unor foste clădiri industriale care au aparţinut statului. În ultimii ani însă, tot mai mulţi dezvoltatori au început derularea de proiecte noi, iar preţurile au intrat pe o pantă descendentă. Dacă în anul 2000 pentru un birou din această zonă se plăteau şi chirii lunare de 18 euro pe metrul pătrat, în prezent acestea variază undeva între 12 şi 15 euro.

Multinaţionalele se mută la Piaţa Unirii

În afara nordului, Bucureştiul mai are cel puţin încă o zonă către care îşi îndreaptă atenţia cei care doresc o maximă expunere a propriei afaceri. Această zonă este Piaţa Unirii. Iar recenta venire în zonă a multinaţionalei Alfa Laval este un bun exemplu în acest sens. Compania îşi va desfăşura activitatea într-un imobil de birouri situat în această parte a centrului Capitalei. "Pentru o companie multinaţională, imaginea este foarte importantă, iar noul sediu beneficiază de o locaţie deosebită, în centrul vechi al Bucureştiului, o zonă de prestigiu, aflată în plină evoluţie", afirmă Bogdan Gonţ, consultant în cadrul departamentului birouri al Esop.

Britanicii au cele mai scumpe, dar şi cele mai căutate birouri

West End-ul londonez este locaţia europeană cu cele mai multe sedii de multinaţionale pe metrul pătrat. Este însă şi zona cu cele mai scumpe birouri de închiriat de pe planetă.Acest fapt este indicat de studiul realizat de CB Richard Ellis cu privire la costurile de ocupare aferente unor astfel de imobile. 26% din sediile centrale în Europa ale companiilor americane sau asiatice se află în Marea Britanie. Birourile britanice sunt atât de căutate nu doar pentru dotările extraordinare. Ele au şi alte avantaje cu care locaţiile româneşti de exemplu nu se pot măsura. Marile firme, care închiriază zeci de mii de metri pătraţi, aleg Londra pentru că acolo găsesc personal local deosebit de competent, dar şi pentru că expaţii vin aici cu plăcere şi sunt mulţumiţi de transport şi serviciile conexe activităţii lor de zi cu zi. Nu în ultimul rând trebuie menţionat faptul că proximitatea fizică faţă de una dintre cele mai mari pieţe financiare ale lumii este un alt factor care atrage chiriaşii pe care i-ar dori orice capitală europeană.

Sursa

29 January 2007