0-166-72308poza_interior.jpgStatul vrea sa uneasca Aeroporturile Henri Coanda si Baneasa intr-o singura companie. In urma fuziunii, cele doua societati isi pierd personalitatea juridica si devin puncte de lucru ale noii companii. Terenurile Aeroportului Baneasa au fost evaluate la 11 milioane de euro, de 80 de ori mai putin decat valoarea reala.

Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a pregatit un proiect de Hotarare de Guvern pentru infiintarea Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti SA, prin fuziunea Aeroportului International Henri Coanda cu Aeroportul Baneasa. Fuziunea ar fi necesara pentru a atrage investitii, a reduce costurile de operare, dar si pentru constituirea unui "pachet de actiuni deosebit de atractiv in vederea privatizarii". In urma fuziunii, cele doua aeroporturi isi vor pierde personalitatea juridica. Potrivit proiectului, societatile "se dizolva si se transforma in puncte de lucru ale CN Aeroporturi Bucuresti". In prezent, proiectul, care a primit avizul Consiliului Concurentei, se afla la Registrul Comertului, urmand sa fie aprobat de un judecator delegat.

 

EVALUARE

 Conform Legii 31/1990 privind societatile comerciale, firmele care fuzioneaza trebuie sa depuna la Registrul Comertului un proiect complet, aprobat de adunarile generale ale actionarilor, care sa cuprinda, printre altele, o evaluare a activelor si pasivelor celor doua societati. La Aeroportul Baneasa, o firma acreditata a facut o prima evaluare a "elementelor de activ si pasiv, in conformitate cu Legea contabilitatii nr. 82/1991 si cu standardele internationale adoptate de ANEVAR" in octombrie 2006. Metoda folosita a avut ca baza valoarea de piata a societatii. Potrivit unor surse, terenurile au fost evaluate la o medie de 500 de euro pe metru patrat.

 

REEVALUAREA

Curios este ca la interval de o luna de la prima evaluare, in noiembrie 2006, firma de consultanta a elaborat o a doua documentatie, de data aceasta fiind utilizata metoda activului net corectat. Cu alte cuvinte, Aeroportul Baneasa a fost evaluat conform datelor din contabilitate, iar aceasta metoda a dus la un pret mediu al terenului de circa 6 euro/mp. Astfel, cele 183 de hectare de teren ale aeroportului ar valora circa 11 milioane de euro. Aceasta ultima varianta de evaluare a fost depusa, impreuna cu proiectul de fuziune, la Registrul Comertului pentru aprobare. Potrivit primei evaluari, care nu a mai fost luata in considerare, intregul teren valoreaza in jur de 900 de milioane de euro, deci de peste 80 de ori mai mult. Daca ne raportam insa la valoarea de piata a terenurilor din Baneasa, care oscileaza intre 1.200 si 1.500 de euro/mp, terenurile aeroportului ar valora peste doua miliarde de euro.

 

AFACERE IMOBILIARA

Prin fuziune, societatea isi pierde personalitatea juridica, actiunile cumulate ale celor doua aeroporturi constituindu-se intr-un "pachet deosebit de atractiv la privatizare", dupa cum spune proiectul de HG. Astfel, Aeroportul Baneasa ar putea fi vandut la un pret de nimic, cumparatorul achizitionand un aeroport in care trebuie sa faca investitii sau... 183 de hectare de teren, care valoreaza pe putin 2 miliarde de euro!

 

TERENUL NU SE VINDE

 Aparent, Ministerul Transporturilor, proprietarul celor doua aeroporturi, nu pare interesat de valoarea societatilor care vor fuziona. "Nu stiu cum s-a facut evaluarea si care este valoarea de piata a aeroporturilor. Intrebati cele doua societati", ne-a declarat Bogdan Donciu, directorul Directiei Aviatie Civila din cadrul MTCT. El spune ca o evaluare realizata pe baza valorii de piata a terenurilor este eronata, deoarece aici nu se poate construi. Donciu promite ca, la o eventuala privatizare, el va insista ca terenurile, sa ramana in proprietate publica. Donciu subliniaza ca anul acesta se va repara pista aeroportului, in urma unei investitii de 18 milioane de euro. Directorul aviatiei civile precizeaza ca aeroporturile vor fi doua unitati operationale, cu directorii lor, dar vor avea o administratie comuna, care va raspunde de problemele de dezvoltare, infrastructura, management etc. Potrivit lui Bogdan Donciu, taxele de aeroport vor putea fi stabilite in continuare de fiecare aeroport. Greu de crezut, deoarece, potrivit proiectului de fuziune, Baneasa si Henri Coanda vor fi doar puncte de lucru ale CN Aeroporturi Bucuresti. Or, o societate cu un singur management si cu un plan de dezvoltare comun nu va putea stabili tarife diferite in cadrul aceleasi companii, facand concurenta intre "punctele sale de lucru".

 

Sursa

15 February 2007