Potrivit unor noi regulamente ANPC, bancomatele vor emite avertismente legate de costurile pe care le implică tranzacțiile în desfășurare. În cazul în care clientul nu este de acord cu acestea, atunci poate renunța la operațiune printr-o simplă apăsare de buton. Această schimbare face parte dintr-un demers amplu de creștere a transparenței bancare și se va implementa în trei luni de la publicarea în Monitorul Oficial.

38248-bancomat.jpgPotrivit unui nou ordin al ANP, tranzacțiile făcute la ATM vor include mai multe informații legate de tranzacția în desfășurare. Pe ecranul bancomatului va fi afișat costul aferent eliberării de numerar, precum și cel al transferului între conturi, sau cel legat de plata facturilor, precum și pentru orice alt serviciu solicitat de consumator prin ATM.

„Instituțiile de plată care prestează servicii de acceptare la plată prin intermediul cardurilor de debit și al cardurilor de credit emise în România, la terminalele ATM aflate pe teritoriul României, au obligația de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor și oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu operațiunile derulate la ATM, în ordinea efectuării acestora”, se arată în ordinul ANPC.

Aceastaă schimbare se aplică tuturor tipurilor de operațiuni și de card. În cazul cardurilor de debit sau de credit, costurile se vor afișa procentual, pentru fiecare operațiune de plată. Acolo unde este nevoie, se va afișa suma minimă de plată. Această opțiune este posibilă doar dacă operațiunea este efectuată la bancomatul băncii emitente a cardului. În cazul în care se folosește bancomatul altei bănci, consumatorii vor fi primi un avertisment care cuprinde informații despre comisioanele existente în contract. Pentru ca întregul demers să fie la îndemâna oricui, informațiile trebuie afișate în mod evident și într-o formă lizibilă. 

„Informațiile vor fi indicate în mod vizibil și într-o formă neechivoca, ușor de citit. Înălțimea literelor și a cifrelor pentru afișarea informațiilor specifice privind costurile operațiunii trebuie să fie egală cu a celorlalte caractere, aflate pe ecran”, se arată în același ordin.

În cazul în care clientul bancar nu este de acord cu condițiile notate pe ecranul bancomatului, pot renunța la operațiune prin apăsarea unui buton. Regulamentul de funcționare a bancomatului se schimbă și în cazul în care este reținut cardul în aparat. Posesorul cardului este anunțat printr-un semnal luminos, iar pe ecran se vor afișa informații legate de termenul în care poate fi recuperat cardul, precum și numărul de telefon care trebuie apelat în această situație, precum și intervalul orar în care pot fi contactați oficialii băncii.

CITEȘTE ȘI:

28 September 2015