ghid1.gif (733 bytes)infotitlu.gif (651 bytes)
  
Bancile isi dezgheata investitiile
    

Revista CAPITAL - 30. 10. 2003

   
In urmatorii ani vor controla peste 50% din restul pietelor financiare

Aparuta inca din 1994 pe piata romaneasca, notiunea de grup financiar s-a nascut in ideea ca o entitate financiara romaneasca se poate dezvolta la fel ca una din Vest.

Bancile comerciale s-au vazut astfel cele mai in masura sa atraga sateliti din intregul domeniu financiar. Campioana in domeniul ideii de grup financiar a fost Bancorex, care a reusit sa-si creeze aproximativ 40 de subsidiare, de la filiale in strainatate la societati de asigurari, firme de intermedieri valori mobiliare, de investitii in active imobiliare, pana la prima firma de tipul AVAB.

In timp, Banca Nationala a Romaniei a restrictionat aceste activitati financiare, dar extrabancare, permitand doar detinerea de firme de leasing si de intermedieri valori mobiliare, la care bancile sa poata fi actionari majoritari. Majoritatea bancilor romanesti au propriile societati de leasing si propriile SVM-uri.


Blocate de legislatia in vigoare, bancile nu mai pot detine in cadrul societatilor de asigurari pachetul majoritar, cu exceptia celor care sunt grupuri financiare si au in interiorul lor astfel de societati, gen BCR Asigurari, ING Nederalanden etc.

Principalele motive pentru care in Romania bancile au inceput sa dezvolte din ce in ce mai puternic conceptul de supermarket financiar sunt cresterea randamentului afacerii prin oferirea de pachete de servicii, rezultatele financiare fiind prezentate consolidat, reducerea costurilor, cresterea flexibilitatii si fidelizarea clientilor. De exemplu, o banca prefera sa aiba si o societate de leasing pe langa creditul auto, deoarece in cazul leasingului banca nu este obligata sa faca provizioane ca la un credit bancar strict.

Prin SVM-uri, banca se poate imprumuta de pe piata cu ajutorul obligatiunilor fara sa mai aiba costuri legate de administrarea rezervei minime obligatorii. Dupa cum ne-a declarat Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Nationale a Societatilor de Leasing, "toate bancile au tendinta sa-si deschida ca subsidiare societati de leasing. Ca exemplu va pot da ultimele societati aparute de acest gen si care apartin bancilor Piraeus, Eurombank si Egnatia Bank. In urmatorii ani ne asteptam sa creasca si mai mult ponderea bancilor pe piata leasingului.

Leasingul pentru echipamente si leasingul imobiliar se vor dezvolta serios in urmatorii ani cu ajutorul subsidiarelor bancare." Constantinescu ne-a declarat ca Asociatia are ca membri 70% din societatile care activeaza in piata. Dintre acestea 40% sunt societati detinute exclusiv de bancile comerciale. In afara acestei cote de 40% trebuie sa adaugam ca in piata mai functioneaza BRD Leasing, Alpha Leasing si Demir Leasing. Piata asigurarilor are si ea o componenta importanta ocupata de subsidiarele bancilor sau de actiunile detinute de banci la diverse societati.

Aproximativ 38% din piata asigurarilor este detinuta de subsidiarele bancilor sau indirect, prin actiuni. Florentina Almajan, secretar general la Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurari din Romania, ne-a declarat ca relatia banca-societate de asigurari "este unul din canalele de distributie al produselor de asigurare, mai ales catre segmentul de retail.

Poate sa fie avantajos pentru societatea de asigurare sa aiba ca actionar o banca, deoarece are un actionar puternic in spate, dar poate fi si dezavantajos daca nu se face o evaluare corecta a expunerii societatii, care poate sa preia toate riscurile transferate de banca." Specialistii sustin ca in urmatorii ani, bancile vor ajunge sa detina peste 50% din toate aceste piete financiare emergente.

Cea mai interesanta si cu cel mai lung istoric este piata SVM-urilor. Dintre cei 64 de operatori din piata, o treime sunt SVM-uri controlate de banci. Ceea ce este mai interesant este faptul ca aproximativ 65% din valoarea totala a tranzactiilor sunt adjudecate de SVM-urile bancare.

30 October 2003