In preajma Sarbatorilor, suntem tentati sa fim mai buni, sa-i ajutam pe cei aflati la nevoie sau in suferinta. Insa sunt multe situatii in care binele de moment contrasteaza cu comportamentul de zi cu zi.

foto:http://3.bp.blogspot.com In plus, uneori promovarea faptelor bune capata aspect propagandistic, iar binefacerea se transforma in afacere si isi pierde valentele morale.
Anul 2009 a fost unul extrem de delicat pentru sistemul bancar. Criza economica a lovit greu bancile - si nu doar sub aspect financiar, ci si prin prisma afectarii pe scara larga a relatiei de incredere cu clientii.

Bancile au luat umbrela clientilor cand a inceput ploaia

In anul care tocmai se incheie, multi dintre clientii care in trecut remarcasera mai degraba fata luminoasa a legaturii lor cu banca s-au trezit in fata unui comportament total schimbat.

In unele cazuri, bancile s-au transformat din binefacatori care i-au ajutat sa-si transforme dorintele si visele in realitate in generatori de stres, agitatie sau chiar de drame personale.In ciuda asigurarilor ca se vor incerca metode de sustinere a celor care traverseaza temporar dificultati financiare pe fondul crizei, au fost destul de rare cazurile in care bancile le-au si aplicat in practica. Iar atunci cand totusi le-au aplicat, cateodata au facut-o intr-un mod care mai degraba complica situatia clientului, in loc s-o usureze.

Iar practicile bancare cel putin discutabile au fost mai prezente ca niciodata. Spre exemplu, clauzele contractuale mestesugite si adeseori abuzive au fost folosite de banci pentru a creste semnificativ costurile percepute clientilor in anii anteriori, cand EURIBOR a crescut, ajungand pana peste 5% in toamna anului 2008. In 2009, cand EURIBOR a scazut dramatic, chiar sub 1%, unele institutii financiare au refuzat, invocand diferite pretexte, care mai de care mai puerile, sa transfere aceasta realitate si in nivelul ratelor platite de clienti la creditele in derulare.


Comisioanele de rambursare anticipata - a caror reducere drastica sau chiar disparitie a fost stabilita de Comisia Europeana inca din 2008, sub forma unei directive care va trebui aplicata obligatoriu de statele membre din 2010 - au fost mentinute chiar si intr-un an de criza financiara la niveluri extrem de inalte, total nejustificate si in contradictie chiar cu legislatia in vigoare.

Tot in 2009, la 5 ani de la operationalizarea sistemului electronic de plati - cand bancile destinatarilor platilor au fost scutite de plata comisioanelor percepute in vremea cand transferurile interbancare se faceau manual, pe hartie - sunt multe institutii financiare care continua sa perceapa clientilor comisioane la incasarea banilor in cont, uneori chiar si cand banii circula in interiorul aceleiasi banci.

Sursa

28 December 2009