0-1327-60ad66b9f72f3498c85013c27e3da5d1.jpg
Abilităţile de negociator ale celui care vrea să închirieze o locuinţă poate aduce un discount consistent.
Astfel, viitorul chiriaş poate obţine o reducere achitând proprietarului suma în avans pe o perioadă cât mai mare de timp. Agenţii imobiliari spun că perioada pentru care se poate plăti în avans poate fi de minimum 3 luni, dar şi de un an. „Pentru o reducere de până la 10% din preţul de listă se va achita un avans mai mare, de obicei plata pe şase luni“, spune Oana Faca, partener în cadrul agenţiei imobiliare Esop Consulting.

Reduceri se pot obţine nu doar în funcţie de perioada pe care se încheie contractul de închiriere, ci şi în funcţie de poziţia imobilului.

„Dacă imobilul este situat într-o zonă bună, cu foarte mare căutare, chiriaşul are interesul să plătească avans pe mai multe luni pentru a-şi asigura folosinţa pe o perioadă mai lungă“, apreciază Roxana Savaliuc, expert evaluator în cadrul agenţiei imobiliare MediaCity. Potrivit acesteia, prin oferirea avansului pe mai multe luni, chiriaşul poate solicita proprietarului o negociere a chiriei, însă reducerea nu poate fi mai mare de 10-15%. În general, penalităţile de întârziere sunt agreate de comun acord de cele două părţi, procentul cel mai des întâlnit fiind de 0,1%.

În multe cazuri, proprietarul nu cere doar chiria în avans. Prima plată constă în achitarea unei sume ce reprezintă garanţia, dar şi un avans. Garanţia poate fi cel puţin cât chiria pe o lună şi maxim cuantumul chiriei pe 4 luni. În ceea ce priveşte avansul, acesta poate însemna echivalentul a două-trei luni de chirie. „Această garanţie se reţine pentru eventualitatea facturilor neachitate la timp de către chiriaş şi pentru daune ce ar putea fi aduse imobilului şi bunurilor“, afirmă expertul de la MediaCity. La sfârşitul contractului de închiriere, după inventarul final, se verifică situaţia imobilului şi a plăţilor, iar restul de bani se înapoiază chiriaşului.

„Garanţia se va accesa de către proprietar doar în anumite cazuri specificate în contract, precum întârzierile la plată, acoperirea unor daune aduse apartamentului sau facturi care vin cu întârziere de 30 de zile faţă de momentul predării apartamentului. Această garanţie nu va compensa în nici un caz plata chiriei pe ultima lună“, precizează expertul Esop.

Sursa

7 May 2008