Autostrada Soarelui triplează valoarea terenurilor din Feteşti
Adevarul - 28.03.2006
 

Informaţia că se va da drumul circulaţiei, fie şi numai pe un singur fir, pe tronsonul Drajna-Feteşti din Autostrada Soarelui a pus pe jar piaţa imobiliară locală. În prezent, prea puţini dintre feteştenii obişnuiţi sunt optimişti când se gândesc că "vine Autostrada". În primul rând, acela nu va fi decât un drum îngrădit, pe care maşinile vor trece  cu peste o sută pe oră, şoferii grăbiţi către litoral (sau către Bucureşti) fiind mulţumiţi că au condiţii occidentale de trafic. În plus, între oraş - zona locuită - şi carosabilul Autostrăzii e o distanţă apreciabilă, deci, la prima vedere, oraşul nu va avea mare lucru de câştigat. Cunoscătorii sunt însă de altă părere.

Preţurile vor creşte exponenţial

Feteştiul e singurul municipiu pe lângă care va trece, tangenţial, Autostrada Soarelui. Acum, terenurile din centrul oraşului au valori cuprinse între 15 şi 20 euro/mp, iar în sud - zona dintre periferie şi viitoarea autostradă - nu trec de 2 euro/mp. Parcelele relativ mici, aflate aproape integral în proprietate privată, sunt încadrate în categoria terenurilor agricole, situaţie care i-a cam îngrijorat pe marii investitori, obişnuiţi cu suprafeţe de ordinul miilor de hectare. "Un moment important pentru această piaţă a fost când s-au acordat despăgubirile în vederea construcţiei autostrăzii, statul oferind proprietarilor între 1,5 şi 2 euro/mp; de-atunci, preţurile nu au mai evoluat, dar cred că se vor tripla în următorii doi-trei ani", ne-a declarat primarul municipiului Feteşti, Radu Văcăruş.
El apreciază că această zonă va fi un El Dorado pentru investitorii străini, din următoarele motive:
* va fi pusă în valoare apropierea de braţul Borcea al Dunării, pe calea navigabilă urmând să apară şi un port turistic şi comercial;
* în timp, sudul Feteştiului va deveni un nod fluvial-rutier, unde mărfurile aduse pe Canalul Dunăre-Marea Neagră se vor putea transfera în camioane, pentru continuarea transportului pe cale terestră (să nu uităm că Feteştiul este şi un nod feroviar)
* zona Constanţei a început să se cam aglomereze, iar distanţa de câteva zeci de kilometri nu ar fi un impediment pentru relocarea investiţiilor, cel puţin în cazul depozitelor de mărfuri industriale;
* legătura rutieră între oraş şi autostradă este suficient de bine asigurată, prin amenajarea a două pasarele;
* Feteştiul are o populaţie tânără, relativ bine instruită, forţa de muncă are un grad ridicat de calificare şi, nu în ultimul rând, o bună predispoziţie la reconversii profesionale.
Vin şi gazele
Unul dintre foştii parlamentari ai judeţului Ialomiţa, Aurel Chelbea, dă ca aproape sigură finalizarea în acest an a aducţiunii de gaze naturale, a cărei dezvoltare vine tot dinspre Drajna. În cel puţin doi-trei ani se speră ca terenurile din această zonă să fie dotate şi cu o infrastructură completă.
Speculatorii trebuie să acţioneze discret
Autorităţile locale ne-au mărturisit că mai multe companii multinaţionale de prestigiu fac tatonări în vederea achiziţiilor unor terenuri în zonă, însă proprietăţile sunt împărţite pe parcele mici. "Negocierea din poartă-n poartă nu stă în obişnuinţa marilor investitori, aşa că micii speculatori vor avea mult de lucru", ne-au declarat specialiştii pieţei imobiliare. Ei spun că speculatorii pot să achiziţioneze parcele bucată cu bucată, apoi să vândă suprafaţa mare rezultată din alipirea acelor proprietăţi, însă "va trebui să acţioneze discret, dacă vor să aibă succes".

Preţuri actuale, la Feteşti
* Casă (veche) cu teren max. 800 mp, în zona centrală: 10.000-20.000 euro
* Vilă (nouă) P+2E cu teren aprox. 1.500 mp: 30.000-50.000 euro
* Teren în zona locuită: 15-20 euro/mp
* Teren în periferie (sud): 1,5-2 euro/mp

 

Dan Straut
Adevarul

28 March 2006