Crezi că locuința ta este asigurată, doar pentru că plătești ratele anuale destinate acestui lucru? Acest lucru nu este întotdeauna adevărat. În momentul în care titularul de contract solicită despăgubirile, societatea de asigurări poate invoca o multitudine de motive pentru care nu poate disloca suma de bani promisă anterior, în cazul unui asemenea scenariu. Motivele pot suna uneori chiar aberant, dar sunt adesea susținute de contractul pe care clienții grăbiți au refuzat să îl citească cu atenție sau să îl înțeleagă bine.

35894-asigurare-locuinta.jpg„Neglijența clientului” este un termen lax care apare în multe contracte de asigurări. Înainte să semneze un act, clienții sunt sfătuiți să înțeleagă clar ce înseamnă acest lucru. Adesea, scenariile acoperite de o asemenea formulare pot fi chiar hilare, dar repercusiunile sunt dintre cele mai grave. Asigurătorul poate să refuze plata daunei dacă demonstrează că păgubitul a fost neglijent.

Recent am asistat la o situație în care un client nu a primit banii de asigurare pentru că asigurătorul a demonstrat o legătură de cazualitate între o poză postată pe o rețea de socializare în timp ce proprietarii erau în vacanță și vandalizarea locuinței. Cu alte cuvinte, compania de asigurări a susținut că dacă acele poze nu ar fi fost postate, vandalii poate nu ar fi aflat că proprietarii sunt în vacanță, iar incidentul nu s-ar fi petrecut. Întregul incident a fost catalogat subtitulatura de „Neglijență gravă” și a condus la neplata despăgubirii”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Marius Timofte, broker de asigurări SafeAsig.

Orice clauză care nu este exprimată concret poate fi interpretată de compania de asigurări în defavoarea clientulului

Orice clauză care nu este exprimată concret poate fi interpretată de compania de asigurări în defavoarea clientulului, în momentul în care ar trebui achitate despăgubirile. O altă capcană care trebuie analizată atent este cea referitoare la dreptul la succesiune. Cu alte cuvinte, dacă proprietarul locuinței decedează în timpul unui cutremur, incendiu, alunecări de teren etc pentru care locuința este asigurată, familia poate fi îndreptățită să primească despăgubirea. Același lucru este valabil pentru orice alt scenariu în care locuința asigurată este distrusă integral.

Există mai multe societăți de asigurare din topul celor mai importante care nu acordă dreptul la succesiune. Prin urmare, moștenitorii nu pot avea acces la despăgubiri în urma decesului titularului de contract. Cel puțin nu în mod direct. Pentru familiile determinate, există calea soluționării în instaanță, unde li se poate acorda câștig de cauză, dar întregul demers se poate întinde și pe o perioadă de câțiva ani” continuă Marius Timofte, broker de asigurări.

Pereții crăpați sau tencuiala degradată pot fi motive de refuzare a plății

De asemenea, clienții trebuie să se asigure înainte de a semna contractul faptul că asigurarea respectivă este potrivită pentru locuința lor. Acest lucru are o importanță crucială, pentru că există pe piață produse care stipulează clar că nu se vor achita despăgubiri pentru clădiri care au crăpături în pereții de rezistență a imobilului sau chiar dacă tencuiala exterioară este degradată.

Asemenea condiții pot descalifica de la plată proprietarii de sute de mii de locatari ai blocurilor comuniste, de exemplu, dar există și o mulțime de construcții noi care au asemenea probleme, din cauza neglijenței echipelor de construcții”, continuă brokerul de asigurări.

Alte clauze ambigue se pot referi la „pagubele produse ca urmare a revoltelor sau tulburărilor sociale“, care lasă loc pentru multiple interpretări, prin lipsa definiției terminologiei. Un alt aspect care trebuie să îi intereseze pe clienți este stabilitatea financiară dovedită în timp de criză a companiei de asigurări și strategia de reasigurare a acesteia.

CITEȘTE ȘI:

3 decembrie 2014