Un singur segment al pieţei imobiliare poate face un oraş să evolueze rapid şi susţinut: îi creşte încasările, creează locuri de muncă şi creşte nivelul de viaţă al locuitorilor. Este vorba despre segmentul industrial. Şi nu este vorba aici doar despre fabrici şi uzine, ci orice afacere care generează dinamică pe o piaţă amorţită. Este vorba despre bănci, retail, servicii, sau orice generează venituri suficiente pentru ca angajaţii să îşi permită entertainment de calitate, după orele de serviciu. Specialiştii spun că aceasta este reţeta unui oraş cu adevărat de succes, atât pentru rezidenţi, cât şi pentru turişti.

34101-cman.jpgAtunci când vine vorba despre piaţa imobiliară, primul care atrage atenţia este segmentul rezidenţial. Atât locuitorii oraşului cât şi specialiştii se întreabă frecvent despre cum va evolua piaţa locuinţelor. Dar aceasta este prima care a intrat în criză şi ultima care îşi va reveni, spun specialiştii. Iar revenirea va apărea doar după dezmorţirea celorlalte sectoare imobiliare.

„Există un număr critic de proiecte imobiliare, care fac un oraş să supravieţuiască şi să prospere. În primul rând, este vorba despre cele care acoperă nevoile de bază, precum instituţiile educaţionale, spitalele, utilităţile şi infrastructura. Apoi, sunt importante locuinţele de calitate şi accesibile. Dar eu consider că evoluţia unui oraş este dată de proiectele industriale. Mă refer aici la orice afacere care produce ceva, de la o pompă la o maşină. Fără un stoc în permanentă creştere de locuri de muncă bine plătite, este dificil să susţii mediul cultural şi recreaţional, precum muzeele, parcurile, sălile de concert, arenele sportive şi alte asemenea puncte de interes care transformă oraşul într-un loc perfect pentru rezidenţi, dar şi pentru vizitatori”, a declarat Randy Tharp, managing director al Epstein Architecture & Engineering.

România ar putea deveni un centru de distribuţie şi logistică pentru Europa Centrală şi de Sud

Bucureştiul obişnuia să fie unul dintre punctele importante ale industriei naţionale. Acum, a rămas doar mărturia vremurilor de altă dată: suprafeţe uriaşe lăsate în paragină, terenuri blocate de clădiri dărâmate şi hectare întregi contaminate de deşeuri. Aceste zone se află adesea în poziţii premium pentru o afacere şi pot fi convertite în spaţii de afaceri moderne, de către oameni de afaceri vizionari.

„Sunt o mulţime de linii de producţie dezvoltate în afara Bucureştiului, unde se pare că forţa de muncă este mai ieftină. Consider totuşi că şi în Capitală există încă forţă de muncă subevaluată, care poate lucra pentru salarii competitive. Dacă ar fi aduse înapoi locurile de muncă din zona de producţie, prin stimulente sau mecanisme fiscale potrivite, atunci oraşul va avea un fundament bun prin care să se dezvolte pe termen lung”, continuă Randy Tharp.

Dar pentru a aduce industria înapoi în Bucureşti, este nevoie de o infrastructură impecabilă. De altfel, acesta este şi motivul pentru care cele mai mari companii preferă să îşi ridice sediile locale în zone precum Ploieşti, Arad, Cluj sau Craiova. Apropierea de o autostradă se traduce în profit, în lumea afacerilor.

„Cu privire la infrastructură, construcţia Autostrăzii Sudului, care va conecta autostrăzile A1 şi A2, va creşte puternic transportul de marfă pe la periferia oraşului, spre deosebire de acum, când se circulă prin interiorul acestuia. Pe termen lung, acest lucru va crea o dezvoltare sesizabilă în segmentul logistic, în timp ce România va deveni un centru de distribuţie şi logistică pentru Europa Centrală şi de Sud”, arată Randy Tharp.

Dar pentru ca aceste planuri să se transforme în realitate, este nevoie de intervenţia factorilor de decizie. Investitorii au denunţat adesea lipsa de interes a autorităţilor, politicile fiscale greoaie şi lipsa de transparenţă. Probleme cu rezolvări uşoare în teorie, dar dificile, ca şi aplicare. Pe termen lung însă, piaţa afacerilor este optimistă în evoluţia Bucureştiului, precum şi a României în general.

CITEŞTE ŞI: Fabrica de bere Griviţa, înlocuită de birouri, magazine şi spaţii verzi


20 May 2014