0-272-4s1.jpgRomania este o piata tentanta pentru investitorii din domeniul imobiliar. Cererea mare care garanteaza o recuperare rapida a investitiei a determinat o avalansa de proiecte rezidentiale in toate zonele Capitalei si in marile orase din tara. Astfel, se anticipeaza ca, pina la sfirsitul lui 2008, peste 9.000 de apartamente noi vor intra pe piata. In conditiile in care Banca Nationala a Romaniei a relaxat conditiile de creditare, se asteapta ca aceasta cerere sa creasca. Oricum, in ultimii ani, sumele aprobate de banci pentru credite destinate domeniului imobiliar au crescut spectaculos. Chiar daca cererea este mare, dezvoltatorii apeleaza la diverse strategii de marketing pentru a vinde cit mai repede apartamentele din viitoarele blocuri. Modalitatile sint diverse. „In momentul de fata, dezvoltatorii de proiecte rezidentiale fac eforturi pentru a-si pozitiona ofertele pe piata cit mai atractiv, diferentiindu-le de proiectele concurente prin gradul de calitate si siguranta oferit, locatie, dar si prin facilitatile puse la dispozitie: spatii verzi interioare, locuri de joaca pentru copii, sala de fitness, spatii comerciale, piscine. Principalele aspecte pe care developerii insista sint: calitatea constructiei si a finisajelor, modul de lucru al antreprenorului, locatia si mai ales accesibilitatea. In afara de aceste chestiuni, un rol deosebit de important il are politica de marketing. Au o mare insemnatate prezentarea informatiilor, conditiile comerciale, adaptarea ofertei la nevoile clientilor, promptitudinea cu care se raspunde intrebarilor acestora“, spune Irina Petrescu, directorul Departamentului de vinzari rezidentiale al companiei Esop Consulting.

Discountul, deja o traditie

Competitia aduce profit. „Spre exemplu, conteaza cine vinde primul, dinamica vinzarilor, toate acestea reprezentind un aport la imagine si la renumele companiei. Metodele de atragere a clientului sint diverse, de la marketing agresiv la discounturi in anumite perioade ale anului, facilitati privind modalitatile de plata, cum ar fi buy-back-ul, proiecte calitative, oferte complexe“, spune Sorin Lacusta, director proiecte rezidentiale in cadrul companiei Regatta. Cei care achizitioneaza un astfel de apartament inca din momentul in care se lanseaza proiectul vor face o economie substantiala. Aproape toate ofertele includ un discount pentru cumpararea unui apartament inainte de finalizarea proiectului. Astfel, specialistii spun ca, in functie de dezvoltator, acest discount poate ajunge la 20-25%, depinzind de momentul in care se achizitioneaza locuinta respectiva. Pe masura ce constructia proiectului avanseaza, pretul creste. Numarul apartamentelor vindute inainte de finalizarea blocului este mare, existind proiecte comercializate in proportie de peste 50-60% cu luni bune inainte ca blocul sa fie finalizat. Brokerii imobiliari spun ca sint destul de multi cei care achizitioneaza o astfel de locuinta imediat dupa lansarea proiectului, nu pentru uzul personal, ci pentru ca ulterior sa o vinda sau sa o inchirieze. Conform celui mai recent studiu realizat de CB Richard Ellis, tranzactiile investitionale realizate pe segmentul imobiliar in 2006 au avut o valoare de aproximativ 22 de milioane de euro.

Apartament vechi la schimb

Recent a aparut pe piata si buy-back-ul imobiliar. „Este o procedura noua ce vine in intimpinarea celor care nu aveau suficient de multi bani pentru a plati avansul pentru o locuinta noua. Acest concept, ce desemneaza operatiunea de rascumparare a unui bun uzat pe care dealerul se obliga sa o faca in momentul in care iti vinde un bun nou, reprezinta o solutie care sa determine, pe termen lung, cresterea vinzarilor. Firma ajuta clientul sa cumpere o casa noua, acesta urmind sa plateasca un avans si sa cedeze apartamentul proprietate personala ca ultima rata. Firma de constructii pune la dispozitie serviciile unui expert evaluator care va stabili un pret la valoarea pietei, clientul urmind sa achite diferenta“, mai spune Irina Petrescu. Avantajul celor care apeleaza la aceasta metoda este ca vor putea locui in apartamentele vechi pina in momentul finalizarii noilor constructii, iar ulterior nu vor mai avea nevoie sa alerge pentru un cumparator. „Evolutia buy-back-ului ar trebui sa fie pozitiva, deoarece pune in miscare mai usor piata imobiliara si imbunatateste simtitor conditiile de achizitie a unei noi locuinte“, spune Beatrice Dumitrascu, manager de vinzari la Departamentul de vinzari al companiei Eurisko. Solutia este cautata. „Oamenii s-au aratat interesati de aceasta posibilitate. Am primit in jur de 400 de solicitari“, spune Cristina Sava, PR la compania Stein Construct.

Finantare si confort

Posibilitatea de a obtine mai usor un credit pentru achizitionarea locuintei noi sau un plus la capitolul confort reprezinta o alta modalitate utilizata de dezvoltatori si agentiile imobiliare pentru a vinde mai repede un proiect. „Datorita numarului mare de unitati locative anuntate in interiorul acestor ansambluri rezidentiale, developerii incearca sa ofere cit mai multe facilitati privind modalitatea achizitiei, precum plata unui avans de 25% la antecontract, iar restul de 75% la predare, parteneriate cu banci si institutii financiare care ofera termeni cit mai atractivi la obtinerea unui credit ipotecar“, spune Claudia Dascalescu, Senior Consultant la DTZ Echinox. Alti dezvoltatori incearca sa atraga clientii prin includerea in pretul apartamentului a mobilei pentru bucatarie sau pentru una dintre camere, iar altii mizeaza pe includerea in pret a garajului. In mod normal, pretul unui garaj porneste de la 5.000 de euro. „Developerii ofera apartamentele cu finisaje de buna calitate, posibilitatile de alegere ale cumparatorilor fiind din ce in ce mai diversificate. Acestia incearca sa se diferentieze oferind bonusuri cum ar fi aer conditionat, bucatarii sau bai complet echipate si utilate, precum si diverse facilitati aferente complexului“, spune Octav Mihailescu, directorul Departamentului rezidential al CB Richard Ellis.

Amenajare proprie

Au aparut si oferte care lasa viitorului proprietar posibilitatea de a-si amenaja apartamentul asa cum vrea el. Astfel, unii dezvoltatori ofera o astfel de varianta doar pentru finisaje. Cel care cumpara apartamentul decide singur ce culoare vor avea peretii, gresia, faianta etc. De asemenea, ei decid si in ceea ce priveste calitatea finisajelor. Au aparut si oferte care lasa clientului posibilitatea de a decide cum va fi compartimentat apartamentul. Practic, doar la structura de rezistenta nu se va putea umbla. Astfel, viitorul proprietar nu va mai trebui sa sparga peretii pentru a avea o sufragerie mai spatioasa sau o bucatarie in stil american.

Viitor promitator

Analistii imobiliari considera ca, in urmatorii ani, ofertele vor deveni mult mai atractive. „Oferte tentante vor aparea pe masura ce piata locuintelor destinate clasei medii se va dezvolta, probabil in circa trei-cinci ani de acum inainte“, considera Irina Petrescu. Maturizarea pietei va juca un rol important. „In maximum doi ani vor aparea pe piata oferte mai tentante. Pina atunci se vor livra pe piata marile si noile ansambluri, iar oamenii vor putea vedea in realitate calitatea. Deocamdata nu exista o cultura imobiliara, proprietati noi pe care sa le poti compara“, afirma Sorin Lacusta. In ceea ce priveste preturile, acestia sint mai reticenti. „Reducerile de preturi sint putin probabile in urmatorii ani din cauza ca oferta de locuinte noi nu va acoperi cererea. Cresterea economica precum si diversificarea tipurilor de credite ipotecare sau imobiliare vor face mai facila achizitia de apartamente. Pe de alta parte, costurile de constructie sint din ce in ce mai mari, iar forta de munca autohtona disponibila in constructii, din ce in ce mai mica“, spune Octav Mihailescu.

Atentie la reclama

Chiar daca oferta este tentanta, cel care vrea sa cumpere un apartament nou trebuie sa-si ia si masuri de precautie. Astfel, dupa ce s-a orientat spre unul sau mai multe proiecte care i se par interesante, cel care vrea sa cumpere un astfel de apartament trebuie sa se documenteze cu privire la mai multe aspecte: cine construieste, ce materiale se vor folosi, cind se va finaliza constructia cladirii si altele. Astfel, in primul rind, este important cine este dezvoltatorul. Pentru aceasta, cumparatorul trebuie sa se intereseze ce fel de proiecte a mai derulat acesta. Trebuie sa afle daca pentru cladirea respectiva exista o autorizatie de constructie valida, iar daca imobilul este construit pe foste platforme industriale, sint foarte importante avizul de mediu si acordul de mediu. Important este, de asemenea, sa se intereseze asupra calitatii constructiei, atit in ceea ce priveste structura de rezistenta, cit si finisajele.

  • Preturi mai mari

Conform unui studiu realizat de CB Richard Ellis, preturile medii de vinzare a proiectelor rezidentiale destinate populatiei cu venituri medii vor inregistra o crestere de pina la 20% comparativ cu 2006. Preturile de vinzare pentru apartamentele situate in blocuri vechi vor creste cu 10-15%, deoarece noile proiecte nu pot acoperi inca cererea existenta pe termen scurt si mediu. Pentru 2007, analistii CBRE estimeaza o intensificare a activitatii de constructie pe segmentul apartamentelor in zone dens populate precum Titan, Colentina, Militari, Berceni.

  • Romania nu este un El Dorado imobiliar

Asistam in ultima perioada la o escaladare efervescenta a predictiilor si a previziunilor de tot felul privind piata imobiliara. Superlativele intilnite in mass-media ultimei perioade ma fac sa cred ca nu traiesc in aceeasi tara cu „specialistii“ care spun la televizor ca piata imobiliara si-ar putea dubla preturile pina la sfirsitul anului. Fiind un analist atent al domeniului de activitate pe care-l slujesc din 1991, nu pot sa ramin indiferent la aberatiile ultimelor zile televizate referitoare la piata imobiliara. Daca pretul unui metru patrat de apartament a ajuns la 2.000 de euro, bani care reprezinta salariul pe un an al unui roman, iar „specialistii“ sustin ca preturile s-ar putea dubla pina la sfirsitul anului, in conditiile in care nu aduc nici un argument, dati-mi voie sa nu ma mai numar printre acesti „profesionisti“. De doua zile asistam la o scadere a bursei din America, prima zi de 2,6%, iar a doua zi, ieri, de 2,4%. Un adevarat cutremur, as spune. Si asta din cauza pietei mortgage din America. Tara care acum recunoaste ca analistii, de-a lungul timpului, au ascuns sau au prezentat alterat anumite realitati ale real estate-ului de peste Ocean. Nu ne pindeste si pe noi aceeasi soarta? Pentru ca in ultimele zile au existat chiar studii realizate de specialisti din Estonia care au facut predictii pe urmatorii 14 ani despre piata imobiliara din Romania. Pentru ca am fost contactat de reprezentanti ai mass-media in legatura cu aceste studii si n-am stiut cum sa raspund. Si asta nu numai dintr-o prudenta in declaratii sau din dorinta de a nu gresi... Orice parere profesionala cu privire la o scumpire a pietei imobiliare, datorata scumpirii materialelor de constructii, datorata aparitiei unui nou instrument de creditare, datorata investitiilor masive de capital strain, datorata cresterii veniturilor romanilor, o impartasesc pentru argumentele aduse. Inca o data, urasc sa am dreptate, dar se exagereaza mult si nu cred ca Romania in acest moment este un El Dorado imobiliar. — Liviu Ureche, Certified International Properties Specialist

  • Casele domina

Piata imobiliara este principala sursa de venituri pentru companiile de evaluare. „Numarul ridicat de clienti de anul trecut se datoreaza cresterii sustinute a creditelor imobiliare oferite de banci, peste 60% din cifra noastra de afaceri fiind obtinute din segmentul evaluarilor de retail“, considera Adrian Crivii, presedintele companiei Darian, care are o cota de piata de 20%. Acesta a mai spus ca, in 2006, piata de profil a ajuns la o valoare de 10 milioane de euro, iar pentru 2007 se asteapta sa se ajunga la 13-14 milioane de euro.

Sursa

19 March 2007