Antreprenoriatul este o tendință ce nu poate fi trecută cu vederea, în România anului 2015. Poveștile de succes sunt expuse atât pe platformele de comunicare, cât și de presă, iar evenimentele ce au ca subiect astfel de teme se desfășoară cu sălile pline. Însă stigmatizarea eșecului rămâne o problemă de actualitate la noi în țară, care reușește să îi împiedice pe mulți români să își pornească propria afacere.

38083-antreprenoriat.jpgAntreprenoriatul – sfaturi, povești de succes, idei, împărtășirea experiențelor, etc. – este unul dintre cele mai „fierbinți” subiecte ale ultimilor ani, România recuperând mult teren la acest capitol. Evenimentele de networking sau conferințele la care vorbesc antreprenori cu experiență au început să fie deosebit de apreciate de o categorie din ce în ce mai largă de români, iar tranzacțiile care implică startup-uri atrag atenție și admirație. Cu toate acestea, teama de eșec este una dintre cele mai des-întâlnite piedici, în contextul în care 65% dintre antreprenorii români cred că societatea penalizează eșecul în afaceri (potrivit studiului EY Antreprenorii vorbesc).

„Frica de eșec rămâne însă una dintre barierele semnificative care îi oprește pe români să își deschidă propria afacere, în condițiile în care eliminarea stigmatului eșecului este critică pentru dezvoltarea inițiativei personale. Pentru 37% dintre antreprenorii respondenți în cadrul studiului nostru, eșecul reprezintă o barieră pentru viitoarele proiecte de afaceri, 17% consideră că acesta reprezintă o nereușită în carieră, iar pentru 11% indică lipsa abilităților necesare. În același timp, procentul celor care cred că eșecul este un prilej de învățare a crescut de aproape 6 ori față de 2014, până la 29%”, detaliază Mihaela Matei, coordonatoarea Barometrului antreprenoriatului românesc și Special Projects & Digital Officer în cadrul EY.

Viziunea despre antreprenoriat, diferită în ochii noilor generații

În ceea ce privește percepția eșecului în afaceri, studenții tind să fie mai optimiști decât antreprenorii cu experienă – mai puțin de un sfert dintre studenți văd eșecul ca o barieră pentru viitoarele proiecte de afaceri. Tinerii consideră că o afacere de succes nu depinde deloc de noroc, cele mai importante caracteristici pentru a dezvolta o afacere reușită fiind ideea de business și calitatea planului de afaceri, urmate de calitatea relațiilor de business și capitalul cu care se începe afacerea. Totodată, în ochii tinerilor, cele mai importante trei calități ale unui antreprenor al prezentului sunt viziunea, motivația și pasiunea.

„Deși tendința este pozitivă, decalajele de cultură antreprenorială între societatea românească și societățile antreprenoriale sunt semnificative. Însă, dacă efervescența continuă cel puțin în același ritm, mediul antreprenorial românesc se va dezvolta foarte rapid, pe fondul șomajului ridicat în rândul tinerilor”, concluzionează Mihaela Matei, coordonatoare studiului realizat de EY.

La noi în țară, în primele trei luni ale lui 2015, șomajul în rândul tinerilor a atins un nivel de 24,7%, față de 7,4% la nivelul întregii populații (potrivit informațiilor INS). La nivelul Uniunii Europene, rata șomajului este de 5,3%, iar șomajul în rândul tinerilor este de 20,7%. Totodată, România se numără printre puținele state în care nivelul șomajului a urcat în ultimul an, alături de Belgia, Italia, Austria și Finlanda (conform datelor Eurostat din iunie 2015).

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

29 August 2015