Proprietarilor care decid în această perioadă să-şi vândă locuinţele le va fi foarte greu să recupereze banii investiţi în lucrările de amenajare. Agenţii imobiliari îi sfătuiesc să fie realişti. Pierderile celor care alocă bani pentru modificarea designului interior înainte de vânzare pot ajunge la câteva mii de euro.

15091-1.jpgInvestiţiile masive în amenajarea unei locuinţe care urmează să fie vândută sunt aproape imposibil de recuperat, susţin agenţii imobiliari din piaţă.

Concret, dacă deţineţi o locuinţă şi aţi decis să o vindeţi, ar fi indicat să nu alocaţi sume mari de bani pentru îmbunătăţiri, cu speranţa că veţi obţine un preţ mai bun, care să vă asigure recuperarea investiţiei, dar şi un mic câştig.

„Mulţi dintre clienţii noştri, vânzători, invocă atunci când solicită un preţ mai mare decât cel al zonei faptul că locuinţa lor este una recent reamenajată, dotată şi utilată, lucru care, pentru cumpărători, nu reprezintă neapărat un element care să-i determine să plătească mai mult", spune Maria Avram, consultant imobiliar al agenţiei Casa Mea.

Ca răspuns la pretenţiile băneşti ale vânzătorilor, cumpărătorii invocă faptul că orice lucrare, partajare sau îmbunătăţire adusă unei locuinţe se fac într-un mod subiectiv, în funcţie de gusturile şi nevoile proprietarului de atunci.

„Ceea ce place cuiva i se poate părea altcuiva greşit sau de prost gust. În plus, spre exemplu, nevoile unei familii cu copii sunt diferite de ale uneia fără, în sensul că o familie mai numeroasă înseamnă camere cu rol anume", precizează Avram.

Cumpărătorii îşi doresc locuinţe curate

Principalul element de care se interesează un potenţial cumpărător este modul în care locuinţa dorită a fost întreţinută de foştii proprietarii. Astfel, o casă curată, eventual în care nu s-a fumat, este mult mai interesantă la o vizionare decât una care are montat parchetul cel mai scump de pe piaţă, spune Florin Dragomirescu, expert imobiliar.

„Vă pot oferi un exemplu concret. La vizionarea unui apartament, vânzătorul îi tot spunea clientului cât a costat gresia, ce calitate superioară are parchetul şi aşa mai departe. Potenţialul cumpărător i-a replicat că dacă va achiziţiona acel apartament va demonta totul pentru că el are nevoie de o altfel de partajare a camerelor, iar modelul de gresie şi tipul parchetului nu sunt neapărat unele care îi plac", povesteşte Dragomirescu.

Pe de altă parte, chiar dacă un client ar fi încântat de felul în care a fost amenajată o locuinţă, este recomandat să nu arate prea mult asta vânzătorului, deoarece acest lucru ar putea fi speculat de cel din urmă pentru a câştiga mai mult la vânzare, adaugă expertul imobiliar.

Cum poţi pierde mii de euro

Sumele cheltuite pentru reamenajare acasei în vederea vânzării ei poate ajunge chiar şi la 10.000 de euro, în cazul unui apartament cu două-trei camere situat într-un cartier mărginaş al Capitalei şi, în peste 80% din cazuri, banii nu se recuperează, susţine Dumitru Agafiţei, agent imobiliar.

„Problema este că mulţi proprietari care îşi vând casele în prezent nu au devenit nici acum, în plină criză, realişti şi urmăresc câştigul cât mai mare într-o piaţă blocată, în care lichidităţile sunt limitate, iar cumpărătorii atenţi cu fiecare leu cheltuit", precizează agentul.

El mai spune că proprietarii care folosesc drept argument principal îmbunătăţirile casei şi mai puţin elemente cum ar fi proximitatea magazinelor, a unui spital, a şcolilor, grădiniţelor şi a mijloacelor de transport fac o mare greşeală.

Un astfel de caz, în care investiţia în locuinţă pare una pierdută, este al familie Jurcă din Capitală, care a investit 7.000 de euro în apartamentul cu două camere deţinut, dar au adăugat 12.000 de euro peste preţul zonei, urmărind un mic câştig.

7.000 de euro cheltuiţi degeaba

„Am scos apartamentul la vânzare la un preţ de 72.000 de euro în urmă cu patru luni şi, deşi în anunţ specificam fiecare lucrare efectuată în casă şi fiecare îmbunătăţire adusă acesteia, nu am avut nici măcar un singur potenţial client la vizionare", povesteste Radu Jurcă.

Abia după ce, în urmă cu o săptămână, a redus preţul la 60.000 de euro, adică preţul zonei, au început să apară persoane interesate. „Banii aceia, cei 7.000 de euro, eu consider că i-am pierdut, din moment ce voi ajunge să vând tot la preţul zonei", a concluzionat bucureşteanul.

Dacă vorbim de cheltuielile efectuate pentru reamenajarea unei case pe pământ, atunci, în aceste cazuri, pierderile pot depăşi 10.000 de euro, în contextul prăbuşirii preţurilor la terenuri, precizează Dumitru Agafiţei. „Degeaba proprietarii folosesc drept argument designul interior, din moment ce preţul zonei unde este casa amplasată a scăzut, în unele cazuri, chiar şi cu 70% faţă de perioada 2007-2008", adaugă agentul imobiliar.

"Mulţi dintre clienţi solicită un preţ mai mare pentru că locuinţa lor este recent reamenajată."
Maria Avram, consultant imobiliar

Preţul zonei este principalul element invocat de clienţi

Cei mai mulţi dintre cei care cumpără în prezent o casă sunt interesaţi de preţul zonei, astfel că acesta reprezintă un etalon în negociere, spre deosebire de aşteptările vânzătorilor, care mizează pe designul interior.

Agenţii imobiliari din piaţă îi sfătuiesc pe proprietari să nu investească în locuinţă, acum, decât dacă au de gând să continue să locuiască în ea, deoarece riscul de a pierde bani la vânzare este destul de mare.

„Piaţa imobiliară trece printr-o perioadă total diferită faţă de cea din urmă cu doi-trei ani şi este important ca atât cumpărătorii, dar mai ales vânzătorii, să înţeleagă acest lucru când negociază", a precizat Maria Avram, consultant imobiliar.

Acum, cumpărătorii sunt mult mai avantajaţi de blocajul din piaţă, în care există o ofertă mult prea mare raportată la cerere. Însă nu toţi proprietarii înţeleg acest lucru şi rămân cu casele nevândute.


Sursa

16 noiembrie 2010