ghid1.gif (733 bytes)infotitlu.gif (651 bytes)
  
Afacerile imobiliare au luat pilule energizante
    

Revista CAPITAL - 18.11.2004

 Veniturile principalilor jucatori de pe piata de profil s-au majorat substantial in urma tranzactiilor incheiate in acest an

      Anul trecut s-a incalzit, iar acum a prins viteza. Asa ar putea fi rezumata activitatea principalilor jucatori ai pietei imobiliare. In cele mai multe cazuri, cifrele lor de afaceri s-au dublat sau chiar triplat in acest an, dar au existat si exceptii. Adica o crestere de cinci ori! La prima vedere, o astfel de evolutie pare neverosimila, in conditiile in care piata a asistat la un salt sustinut al preturilor la toate tipurile de proprietati, in medie cu 40-45% in perioada iunie 2003 - iunie 2004. Preturile mari nu au intimidat insa investitorii. Numarul lor s-a marit, iar acest lucru s-a simtit inclusiv in conturile agentiilor imobiliare.

  S-a castigat pe linie: de la inchirieri de birouri si spatii industriale, pana la achizitii de terenuri, case si chiar centre comerciale intregi. De exemplu, agentia imobiliara Regatta din Bucuresti a castigat de doua ori cu un singur proiect: in primavara a intermediat vanzarea City Mall, la o valoare a tranzactiei de 15 milioane de dolari, pentru ca la mai putin de sase luni sa ia comision din revanzarea centrului comercial la o valoare de 25 de milioane de euro. Per total, cifra de afaceri a companiei se va dubla in acest an, urmand sa atinga 1,5 milioane de euro.

  Un an bun a avut si agentia Neocasa, daca se iau in considerare cele doua mari contracte in care a fost implicata: vanzarea unui imobil de birouri din Piata Victoriei si a Militari Shopping Center, aceasta din urma fiind considerata tranzactia anului, cu o valoare totala estimata la circa 20 milioane de euro. Ca rezultat, Neocasa si-a dublat cifra de afaceri in 2004, iar pentru anul urmator se asteapta la un nivel de un milion de euro.

        Spatiile de birouri au tinut capul de afis

       Cu siguranta, cea mai spectaculoasa crestere poate fi trecuta in dreptul agentiei Eurisko. Cifra sa de afaceri a urcat de nu mai putin cinci ori in primele noua luni ale anului, ajungand la patru milioane de euro, iar pana la sfarsitul anului agentia mizeaza pe inca un milion de euro. De unde acest salt? Din vanzarile de terenuri pentru birouri, hoteluri sau hipermarketuri si din inchirierile de birouri catre o serie de mari companii si banci, atat in Bucuresti, cat si in tara.

       Unul dintre secretele cresterii veniturilor a fost prestarea de servicii catre clienti "strategici", adica pentru companii foarte mari, aflate in plina extindere si care realizeaza mai multe "deal-uri" intr-o perioada relativ scurta. Raiffeisen Bank este unul dintre clientii care se pliaza perfect pe acest profil. In decursul primelor zece luni ale anului in curs, grupul financiar a inchiriat 41.000 de metri patrati de birouri in trei mari centre de afaceri din Capitala.

       In total, Eurisko a intermediat inchirierea a peste 72.000 de metri patrati de birouri, dupa cum sustin reprezentantii companiei, revendicandu-si fotoliul de lider al pietei. Insa pe aceeasi pozitie pretinde ca se situeaza si rivalul sau Colliers International Romania, care apreciaza ca a inchiriat 54% din volumul tuturor tranzactiilor cu birouri de lux. De altfel, activitatea Colliers a mers foarte bine, daca luam in considerare majorarea de 80% a cifrei de afaceri in primele opt luni ale acestui an.

       In plus fata de competitorii sai, firma a avut castiguri frumoase din consultanta imobiliara. Desigur, inchirierile de birouri si de spatii comerciale au avut un rol major. Insa si agentiile care au avut in bazele lor de date terenuri interesante pentru investitori si-au rotunjit veniturile. Un bun exemplu este Regatta, care a asistat vanzarea a mai mult de 150 de hectare de teren, din Bucuresti si din zonele limitrofe, cu o valoare totala a tranzactiilor de peste 20 de milioane de euro.

       "Se simte foarte clar o cerere ridicata pentru terenuri necesare constructiei de depozite, sedii de firme sau pentru activitati de servicii. Este o crestere sanatoasa", afirma Sorin Gabriel Zamfir, presedintele Uniunii Nationale a Agentiilor Imobiliare. El spune ca pe fondul concurentei crescute, comisionul agentiilor, situat la un nivel de referinta de 6% din valoarea tranzactiei, se poate reduce substantial in urma negocierilor.

          CUM A EVOLUAT PIATA

18 November 2004