0-360-4624fb2d00437.jpgImpozitele dirijate prin fisele fiscale care au ca termen de depunere 15 mai 2007 fac astfel o miza importanta intr-o competitie dura, in care sunt angrenati peste 20.000 de jucatori, fundatii si asociatii non-guvernamentale. O adevarata batalie in care ofertele, campaniile de imagine si credibilitatea sunt armele cu care ONG-urile se bat pentru a atrage increderea si banii contribuabililor.

Fundatiile si asociatiile isi trimit reprezentantii la talkshow-urile televizate, cheltuie bani seriosi pe campanii de media, trimit mii de scrisori si fluturasi catre contribuabili, in speranta ca vor pune mana pe o felie cat mai mare din cei 2 la suta.

"Este o competitie dura, dar in care credem ca realizarile conteaza. Sunt multe ONG-uri care incearca sa convinga romanii, dar foarte putini o sa reuseasca", estimeaza doctorul Raed Arafat, directorul serviciului medical de urgenta SMURD. O organizatie care, in 2006, a reusit sa stranga peste 450.000 euro din banii contribuabililor.

"Daca nu erau banii acestia, nu aveam cum sa ne descurcam. Prevederile fiscale privind impozitul pe venit au fost mana cereasca pentru noi si cei 2 la suta au devenit principala sursa de finantare cu care am cumparat ambulante, aparatura medicala etc.", explica dr. Raed Arafat.

23.000 de ONG-uri au primit bani in 2006

Peste jumatate de milion de romani au virat, in 2006, 2% din impozit catre organizatiile nonprofit, de patru ori mai multi decat in 2005, directionand catre aceste entitati peste 5,2 milioane de euro, fata de 1,3 milioane euro in 2005, potrivit datelor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).

Numai in capitala, bucurestenii au donat, in 2006, 3 milioane de lei (850.000 euro) pentru 3.000 de organizatii nonprofit. "In 2006, numarul celor interesati sa sustina activitatea ONG-urilor a crescut semnificativ, de la 145.000 in 2005, la peste 568.000 in 2006, in timp ce numarul ONG-urilor beneficiare s-a dublat de la 12.000 in urma cu doi ani, la 23.000, in 2006", spun oficialii ANAF.

Cei mai multi bani i-au adunat organizatiile cu profil umanitar, printre care SMURD, Salvati Copiii si World Vision. SMURD a primit 450.000 de euro, World Vision Romania a colectat peste 17.000 de euro, iar Salvati Copiii in jur de 16.000 de euro.

Fundatia Pentru Voi a reusit sa colecteze in campania 2% din impozitul pe veniturile realizate in 2005, circa 7.000 de euro. "Sunt sute de organizatii care au primit sume aproximativ egale. Nu exista un clasament exact dar, din ce am vazut, romanii au ales sa dea banii in special pentru ONG-uri care tin de protectia copilului si serviciile medicale", spune directorul de marketing al organizatiei Salvati Copiii, Adela Simionescu.

Alte sume importante s-au dus pentru campaniile ecologice, printre care "Salvati Delta Dunarii", organizata de Academia Catavencu.

"Piratii" ONG-urilor

Cum orice padure are uscaturi, afacerea 2 la suta a atras si multi speculanti, interesati sa faca bani din credulitatea romanilor. "Exista o multime de ONG-uri infiintate doar pentru a pune mana pe acesti 2 la suta. Un ONG este o entitate privata si, dincolo de raportele fiscale care trebuie sa le depuna periodic, este imposibil sa fie controlat. Chiar si noi am fost piratati de niste ONG-uri care anuntau ca strang bani pentru SMURD, ceea ce nu era adevarat", spune dr. Arafat, directorul SMURD.

"Sa iti faci un ONG nu e foarte greu. Daca ai si ceva idei, lansezi o campanie de media si poti sa convingi oamenii sa iti doneze cei 2 la suta. De abia de aici incolo intervine rolul statului, Finantelor, in a controla eficient cum sunt cheltuiti banii acestia. Oricum, o curatenie pe piata ONG-urilor nu poate fi facuta de stat. Ea se face natural, de pe urma realizarilor fiecarei organizatii in parte", este de parere Horia Badau, directorul Asociatiei Consumatorilor de Media.

Ce spune legea

Procedura de donatie catre organizatiile nonprofit a 2% din impozitul pe venit este in vigoare din 2004, iar primul an de aplicare a fost 2005 cand s-au depus declaratiile de venit pentru anul anterior. Odata cu modificarea Codului Fiscal, prin introducerea cotei unice, de la 1 ianuarie 2005, cota din impozit care poate fi redirectionata catre entitatile nonprofit s-a dublat, de la 1% la 2%.

In total, in Romania, exista 6,5 milioane de persoane care platesc impozit pe venit si care, astfel, au posibilitatea sa transfere o parte din impozitul lor catre organizatiile nonprofit. Companiile au, de asemenea, posibilitatea de a dona o suma in limita a trei la mie din cifra de afaceri dar care sa nu depaseasca 20% din impozitul pe profit.

Piata creste de patru ori in urmatorii 5 ani

Daca in 2006 s-au strans 5,2 milioane de euro, in acest an se estimeaza ca suma va fi cel putin dubla, iar in urmatorii 4-5 ani va creste la 15-20 de milioane de euro. "Economia romaneasca a crescut, la fel si veniturile contribuabililor. Pentru anii urmatori, estimam ca, la nivel national se va strange cred ca peste 15 milioane de euro", estimeaza dr. Arafat.

Optimism aratat de majoritatea celor care activeaza in domeniu. Salvati Copiii spera sa colecteze 40.000 de euro, mai mult decat dublu fata de anul trecut, iar World Vision spera sa stranga aproape 30.000 de euro din cei 2 la suta oferiti de contribuabili.

Pentru ONG-uri este loc si de mai bine. "Anul trecut, numai 8 procente dintre contribuabili au ales sa isi doneze cei 2 la suta, ceea ce este foarte putin. Noi estimam ca, in acest an, de pe urma celor 2 la suta, suma sa fie cel putin dubla, de minim 10 milioane de euro", declara reprezentantii Fundatiei pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC), care au realizat o simulare pe bugetele din anii 2001-2006 a fondurilor care au intrat in buzunarele ONG-urilor.

"Pentru 2007, daca se vor pastra reglementarile procesului de redirectionare de anul trecut si luand in calcul impactul mult mai bun, credem noi, al campaniilor noastre, credem ca sumele atrase vor fi de cateva ori mai mari ", spune si Oana Alexe, reprezentantul World Vision Romania.

Care este motivatia contribuabililor

Conform unui studiu realizat de Salvati Copiii Romania, anul trecut, cei mai multi dintre romanii care au decis sa doneze cei 2 la suta au aflat despre aceasta optiune de la televizor (17,5%), de la cunoscuti (8,9%) si din presa scrisa (5,7% ). Motivatia donatiilor tine in special de dorinta de a schimba lucrurile in bine (16%), compasiunea (15%) si impulsul de la alti (14%), in timp ce birocratia tipic romaneasca se afla printre motivele pentru care altii nu au facut-o inca.

Cert este ca mai mult de jumatate dintre repondenti au declarat ca, in 2007, vor desemna un ONG care sa primeasca cei 2 la suta din impozite. Iar oferta este mai mult decat generoasa, de la probleme sociale, umanitare pana la ecologie, cercetarea in domeniul roboticii si sustinerea unor cluburi de fotbal.

Sursa

18 April 2007